Rundveehouderij

Achtergrond 3 reacties

Koeienfestijn NRM kijkt naar toekomst

Door afnemende belangstelling is de formule van de Nationale Rundvee Manifestatie (NRM) aan herziening toe. De laatste editie heeft al een aantal toekomstgerichte elementen.

6.000 enthousiaste koeienliefhebbers kwamen naar NRM 2019, die plaatsvond op 28 en 29 juni in de Zwolse IJsselhallen. Dat aantal was een stuk lager dan de 8.000 van 2 jaar geleden. Voor een deel komt dat door het warme weer, verklaart directeur Jos Buiting. Hij constateert echter ook dat in de afgelopen decennia sowieso een dalende trend te zien is. Na afloop van deze 16e editie gaat het bestuur van stichting NRM de formule uitgebreid evalueren.

Bekijk de video: Goed toeven op NRM ondanks hitte

NRM-opzet 30 jaar oud

In zijn huidige opzet is de NRM alweer ruim 30 jaar oud. Sinds 1988 combineert het evenement 3 onderdelen: de individuele keuring, presentaties van dochtergroepen en een gespecialiseerde vakbeurs voor melkveehouders. De individuele keuring is de kern en die was net als voorgaande jaren weer van hoog niveau, stelt Buiting. Op andere onderdelen zijn er wél redenen voor zorgen. Het aantal dochtergroepen neemt af en hetzelfde geldt voor het aantal bedrijven dat aan de vakbeurs wil meedoen.


  • Bij de keuring tellen functionele kenmerken zoals uiers en beenwerk zwaar mee. Het ideaal is duurzame koeien met een lange levensduur. - Foto's: Mark Pasveer

    Bij de keuring tellen functionele kenmerken zoals uiers en beenwerk zwaar mee. Het ideaal is duurzame koeien met een lange levensduur. - Foto's: Mark Pasveer

  • Levensproductie is een belangrijk fokdoel geworden. Daarom is de keuring van koeien met een levensproductie van meer dan 100.000 kilo-koeien weer terug op de NRM. - Foto's Mark Pasveer

    Levensproductie is een belangrijk fokdoel geworden. Daarom is de keuring van koeien met een levensproductie van meer dan 100.000 kilo-koeien weer terug op de NRM. - Foto's Mark Pasveer

  • De kampioene van de 100.000 tonners Janet 347 van de familie Wiltink uit Nijbroek, geleid door medewerker Robert Kuiper.

    De kampioene van de 100.000 tonners Janet 347 van de familie Wiltink uit Nijbroek, geleid door medewerker Robert Kuiper.

Rol van participanten NRM

Interessant in de evaluatie wordt de rol van de 10 bedrijven die als participant zijn verbonden aan de stichting NRM. Dat zijn grote spelers in verschillende vakgebieden rondom het melkveebedrijf: Agrifirm, Barenbrug, Boehringer Ingelheim, CRV, DeLaval, FrieslandCampina, Rabobank, Trouw nutrition, Uniform Agri en Vion. Zonder de bijdrage van deze sponsors zou de begroting op basis van de huidige toegangsprijs niet sluitend zijn. Ze dragen door de jaren heen ruwweg een kwart bij aan de exploitatie, vertelt Buiting.

Fokkerij is professioneel onderdeel bedrijfsvoering

De directeur waagt zich niet aan voorspellingen over de uitkomst van die evaluatie. Eén ding weet hij wel zeker: de NRM blijft. “Een landelijk evenement met topfokkerij als het verbindende thema blijft relevant en heeft daarom toekomst”, stelt hij.

De topkoeien op de NRM zijn de koeien die iedereen op stal wil hebben

“Fokkerij is voor veel boeren hobby en een tegelijkertijd een professioneel onderdeel van de bedrijfsvoering. Het is een van de weinige onderdelen van het melkveebedrijf waarbij een melkveehouder nog zelf zijn persoonlijke keuzes kan maken.”

Hij maakt de vergelijking met de Formule 1 in de autosport. “Bij de Formule 1 genieten autoliefhebbers van de sport en de snelheid en ze vergapen zich aan de techniek. Bij ons kun je je vergapen aan de mooiste koeien en ook een spannende competitie meemaken. Er is één belangrijk verschil. Je weet als autoliefhebber zeker dat je zelf niet kunt rijden in die auto’s op het circuit. De topkoeien op de NRM zijn de koeien die iedereen op stal wil hebben.”

Meeste boeren hebben liever koeien die iets minder melk geven en het zo lang mogelijk volhouden

Aandacht voor koe met hoge levensproductie

Op de recente editie toont NRM al een paar vernieuwingen ten opzichte van de vorige keer. Een daarvan is de keuring van de 100-tonners. Deze is na een jaar afwezigheid weer terug. De aandacht voor koeien met een hoge levensproductie sluit aan op bij het hedendaagse fokdoel in Nederland, vindt Buiting. “Deze rubriek laat zien dat koeien met een hoge levensproductie nog hartstikke vitaal kunnen zijn. Dat is heel interessant, want levensproductie is een belangrijk fokdoel geworden. Lang niet elke melkveehouder heeft behoefte aan koeien met een productie van 12.000 liter per jaar. De meeste boeren hebben liever koeien die iets minder geven en het zo lang mogelijk volhouden.” Dit onderdeel is geprogrammeerd op de vrijdag, dezelfde dag als de dochtergroepenpresentaties.

Showen dochters op z’n retour

Vroeger keek de professionele fokker uit naar die dochtergroepenpresentaties. Het showen van de dochters is echter op z’n retour. Dit jaar waren er nog tien groepen nakomelingen van een stier. Dat is weer twee minder dan de vorige editie. In het verleden waren er tot wel dertig. Dat is een gevolg van de toepassing van genomics in de fokkerij. De fokwaarde van de stieren wordt gebaseerd op het DNA-profiel en is al zeer betrouwbaar voordat het eerste rietje is verkocht. Topstieren hebben al een opvolger voordat de eerste dochters aan de melk zijn.

Nieuwe themagroep koeien met ‘dikke melk’

De organisatie van de NRM heeft nu ruimte voor andersoortige groepen, zegt Buiting. CRV toont net als in 2017 een themagroep met stiermoeders uit haar embryo-programma Delta Satelliet. Nieuw dit jaar was de themagroep koeien met ‘dikke melk’, een groep dieren die zich bewezen hebben met hoge gehaltes. Ook dat sluit aan bij het fokdoel van veel veehouders. Steeds meer veehouders letten scherper op de productie van vet en eiwit. Buiting: “Stieren die goed scoren op hoge gehaltes, vererven over het algemeen geen super exterieur. Deze groep laat zien dat je door gericht te selecteren wel degelijk prachtige koeien kunt fokken die melk met hoge gehaltes produceren.”

Lees ook: Middenklasse zwart voor Van der Ploeg

Uiteraard komen de exterieurfokkers volop aan hun trekken met de individuele keuringen, 16 rubrieken en 6 finales op de zaterdag. Maar ook daar gaat het niet alleen om uiterlijk en daarom is de show relevant veel veehouders, vindt Buiting. “Op de NRM zie je de koe van de toekomst. Dat komt door de manier waarop wij in Nederland vee beoordelen. Wij willen geen showkoeien die stijl groot zijn of extreem melktypisch. Bij de keuring tellen functionele kenmerken zoals uiers en beenwerk zwaar mee. Wij streven naar duurzame koeien met een lange levensduur.”

Lees ook: NRM: Bons en Tijhuis grijpen algemeen kampioenschap

Ontmoetingsplaats voor toekomstige melkveehouders

Ook toekomstgericht is de aandacht voor jonge melkveehouders. Voor het eerst is er een ontmoetingsplaats voor jongeren op het zogenoemde Koelplein ‘Koel’ is in dit verband een samentrekking van koe en cool. Het plein is een centraal gelegen stand midden op de vakbeurs. De organisatie werkt hiervoor samen met het NAJK en de Young Breeders.

Het biedt een programma met workshops voor jonge boeren en een toekomstdebat, met kopstukken van vier grote coöperaties, FrieslandCampina, Agrifirm, CRV en Rabobank. Er is verder ruimte voor ‘fun’, met de wedstrijd Expeditie NAJK, geïnspireerd op de bekende televisieformule Expeditie Robinson. De winnaar ontvangt de prijs uit handen van Jan Bronninkreef, de boer die Expeditie Robinson 2018 heeft gewonnen.

Lees ook: Twijfel gezond teken voor boer die bedrijf wil overnemen

Hoewel het plein zelden druk oogt, worden de inhoudelijke programmaonderdelen goed bezocht. De organisatie is tevreden. “Dit is zeker voor herhaling vatbaar”, zegt NRM-directeur Buiting. NAJK-bestuurder Marije Klever vindt deze ontmoetingsplaats ook een aanwinst. “Er zijn relatief weinig jonge boeren, daardoor worden de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten zeldzamer. We zien elkaar vaak op themadagen of discussieavonden die gaan over de uitdagingen die op ons af komen. Die gaan vaak over zware onderwerpen. De NRM is een mooie gelegenheid om elkaar in een andere setting te spreken. De NRM is een positief evenement. Hier komen we bij elkaar om mooie koeien te vieren.”

Sponsor Agrifirm omarmt positieve sfeer op NRM

Die positieve sfeer is voor sponsor Agrifirm de reden om de NRM te omarmen. De voerleverancier heeft een grote stand op de vakbeurs, heeft een aantal rubrieken van de keuring geadopteerd en verzorgt de voeding van alle koeien op de show. “Dit is hét koeienfestijn van Nederland, met de absolute top. Daar zijn wij bij”, zegt Jeroen Verver, commercieel directeur Rundvee van Agrifirm. Juist nu de sector wordt geconfronteerd met uitdagingen, is een evenement als de NRM ‘the place to be’, vindt Verver. Hij ziet het festival van de mooie koeien als een grote inspiratiebron. “Als je niet uitkijkt, word je in de sector opgeslokt door de hectiek van de dag en zie je alleen nog de problemen op je afkomen. Daar kom je niets verder mee. Een topevenement als NRM inspireert. De sector beleeft hier samen de trots en de passie, dat leidt tot creativiteit. In zo’n klimaat ontstaan oplossingen.”

Hij vindt het evenement bovendien waardevol als sector-pr. “We laten hier met ons allen aan de rest van Nederland zien hoeveel liefhebberij boeren hebben voor hun vak en hoe gepassioneerd ze zijn voor hun dieren.”

Agrifirm verzorgt de voervoorziening op het evenement.
Agrifirm verzorgt de voervoorziening op het evenement.

Lees de redactieblog: ‘Benut NRM voor aanscherpen eigen fokdoel’

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    17.50 voor een dagkaart NRM. Het best bewaarde geheim in de melkveefokkerij wereld is de kostprijs van de NRM. Die is astronomisch. Met name ook door de vele hotelkamers die geboekt zijn voor de medewerkers en de buitenlandse gasten. De inzenders slapen tegen een pak stro. Als een boerengezin met 5 personen de NRM bezoekt zijn ze al 87.50 euro lichter aan entree kosten. Vroeger toen de nrm nog 10.000+ bezoekers trok was de nrm gewoon gratis. Ik vind het ook nogal vreemd om entree te durven vragen aan je klanten. Ik ga ook niet bij een supermarkt of restaurant entree betalen

  • koestal

    Als ik entree moet betalen,kom ik niet,net als bij andere agrarische evenementen,zowiezo betaal ik uiteindelijk overal aan mee.

  • info48

    Ga maar niet met je gezin van 5 personen naar een Festival, daar zijn er 1150 van dit jaar, betaal je die prijs per kop.
    De zon gaat voor niks op.

Of registreer je om te kunnen reageren.