Rundveehouderij

Achtergrond 6 reacties

FrieslandCampina met nieuw elan de Duitse markt op

Vanuit Düsseldorf wil FrieslandCampina verloren marktaandeel en dito verdiensten terugveroveren.

De Duitse markt links laten liggen, is voor FrieslandCampina geen optie. Aanhoudende verliezen accepteren ook niet. Daarom belastte voormalig CEO Roelof Joosten 2 jaar geleden Jan Kruise met de opdracht om de Duitse activiteiten op te schudden.

Kruise toog energiek aan de slag. Het aantal merken werd teruggebracht en de resterende merken kregen meer aandacht. Ook het commerciële kantoor werd verplaatst, naar Düsseldorf. Aan Kruise de vraag waarom.

Jan Kruise aan het ontbijt in het nieuwe Duitse commerciële hoofdkantoor van FrieslandCampina in Düsseldorf.
Jan Kruise aan het ontbijt in het nieuwe Duitse commerciële hoofdkantoor van FrieslandCampina in Düsseldorf.

“Heilbronn lag te ver af van de belangrijkste arbeidsmarkt voor ‘fast moving consumer goods’. Dat is Noordrijn-Westfalen. We kozen voor Düsseldorf. We deden dat ook omdat we zo dichter bij Amersfoort en Wageningen – ons innovatiecentrum – zitten. Nog een factor is dat de meeste van onze Duitse leden-melkveehouders in Noordrijn-Westfalen zitten.”

Betekent het ook dat jullie meer een regionale speler worden in Duitsland?

“Absoluut niet!” Kruise spreekt met grote nadruk. “We kiezen wel voor 5 merken, maar ook voor een landelijke marktbenadering, meer marktgericht. Landliebe, ons hoofdmerk, is een merk voor heel Duitsland. Onder dat merk hebben we een breed pakket producten, van verse zuivel tot kaas.

Tuffi is wel een regionaal merk, maar Chocomelk rollen we landelijk uit. Verder hebben we een nieuwe lijn ontbijtproducten om snel te nuttigen, bijvoorbeeld onderweg. Het heet ‘Mein Morgen’.

Er is al een kwarkachtige variant, met vruchten en granen. Over enkele weken gevolgd door een drinkbare variant. Verder hebben we kazen onder de merken Frico, Holland Master en Frau Antje. Onder het Frico-merk brengen we binnenkort ook kaassnacks uit.”

En jullie groeien weer?

“Ja, we groeien. Met Landliebe, met Chocomel en ook met Tuffi. De Duitse markt is lastig, want er zijn weinig inkopers en veel aanbieders, maar we boeken vooruitgang. Ons volume-aandeel stijgt in bijna alle categorieën.”

Zonder dat jullie het bijna weggeven?

“Zonder dat we het weggeven. We boeken echt vooruitgang. We hebben natuurlijk onze commerciële doelstellingen voor dit jaar. En ik vind het minstens zo belangrijk dat we op alle fronten een positieve trendbreuk zien, geholpen door onze innovaties.

Zoals het genoemde ‘Mein Morgen’ met Landliebe en ook met Chocomel. Chocola is een groter smaaksegment dan aardbei en vanille. Dat biedt kansen in Duitsland. Naast supermarkten zoeken we ook nieuwe afzetkanalen op, zoals tankstations en ‘on-the-go’-winkels op stations en dergelijke.”

Jullie hebben de officiële opening van het kantoor gehad, met heel vroeg al een bijzondere actie

“We hebben 25.000 Landliebe-paketten uitgedeeld in de stad; pakketten met vier of vijf producten erin. We laten ons zien, met mooie ontbijtproducten. Dit in de wetenschap dat het grootste deel van zuivel in Duitsland bij het ontbijt gebruikt wordt.

Daarmee wenden we de opening van het nieuwe kantoor aan voor een grote lokale marketingactie. Als voorbeeld van de nieuwe marktoriëntatie. Dat is volledig in lijn met de externe focus van FrieslandCampina wereldwijd.”

Laatste reacties

  • farmerbn

    Is uitdelen niet weggeven?

  • Bennie Stevelink

    @farmerbn, dat is reclame maken.
    En waarschijnlijk goedkopere reclame dan 20 seconden televisie zendtijd.

  • Trot

    uitdelen is weggeven met als resultaat minder mensen bereiken dan spotje op radio of tv Maar met band breed denken van rfc klopt het altijd maken geen fouten

  • koestal

    Deel zo,n pakket ook eens uit aan de boeren,die zijn er vast blij mee.

  • koestal

    We verwachten er veel van,hopen op een goed resultaat.

  • farmerbn

    Bij reclame maken hoort ook die mensen vragen nadat ze je producten hebben opgegeten of ze die producten later zelf weer gekocht hebben. Met de tweede vraag : Waarom niet? Dat is marketing en vergaren van iemands mailadres.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.