Rundveehouderij

Achtergrond

Duurzame kaas is kassa

Duurzame verse zuivel scoort mooie plaatjes, maar duurzame kaas rukt ook op. Er komt trouwens niet alleen meer duurzame kaas, er komt de komende jaren sowieso meer kaas.

Verse zuivel staat het meest in de aandacht bij alle publiciteit rondom de nieuwe duurzame melkstromen van FrieslandCampina, Royal A-ware/Albert Heijn en Farmel/Jumbo. De positie van kaas wordt minder belicht, maar is er niet minder belangrijk om. De markt voor duurzamere kaas is ook veel groter, want dit product heeft een zeker zo goede marge en kan veel gemakkelijker worden geëxporteerd.

Kansen op Duitse markt

Anders dan Beter Leven-melk of yoghurt met 1 ster, is er nog geen Beter Leven-kaas met 1 ster (of 2 sterren). De Dierenbescherming zoekt daarvoor wel partners, maar die zoektocht is nog niet afgerond. Het zou behalve voor de Nederlandse ook een mooi product kunnen zijn voor bijvoorbeeld de Duitse markt. Zitten Nederlandse kaasmakers hier niet op het vinkentouw?

FrieslandCampina ‘herontdekt’ kaaspotentieel

Zonder meer duidelijk is dat alle grote Nederlandse zuivelbedrijven en -handelaren de komende jaren meer willen doen met kaas, dus ook met meerwaarde-kaas. Marktleider FrieslandCampina heeft vorig jaar haar kaaspotentieel ‘herontdekt’, want kaas brengt structureel een hogere waarde op dan melkpoeder of verkoop van overtollige melk op de spotmarkt, zo is in Amersfoort vastgesteld.

Lees verder onder de foto

Zonder meer duidelijk is dat alle grote Nederlandse zuivelbedrijven en -handelaren de komende jaren meer willen doen met kaas, dus ook met meerwaarde-kaas. - Foto: ANP
Zonder meer duidelijk is dat alle grote Nederlandse zuivelbedrijven en -handelaren de komende jaren meer willen doen met kaas, dus ook met meerwaarde-kaas. - Foto: ANP

Vooruitlopend op eigen capaciteitsvergrotingen in kaas is alvast productieruimte bijgehuurd bij DMK. Ondertussen is ook de productie van Planet Proof-kaas opgestart (onder het merk Milner), wordt er Vlog-kaas geproduceerd en komt er ook meer Noord-Hollandse BOB-kaas op de markt.

Royal A-ware zet vol in op duurzame Albert Heijn-kaas

Royal A-ware is al een omvangrijke producent van Vlog-kaas, zet samen met DeltaMilk ook volop in op duurzame Albert Heijn-huismerkkaas en start komend najaar de mozzarellaproductie. DeltaMilk is voor de eigen melkstroom overigens vorig jaar al geheel omgegaan naar Vlog. Kaasmaker Cono blijft bij al dit plus-geweld niet achter. Het schakelt dit jaar om naar VLOG en is daarnaast een Caring Dairy Plus-programma gestart. Net als FrieslandCampina kan het daarbij ook het BOB-zegel gebruiken voor Noord-Hollandse kaas.

Extra volume

De kaasproducenten zijn dus volop bezig met een meerwaardetraject, maar zetten ook in op extra volume. Vorig jaar was dit al duidelijk te zien in de cijfers. Bij een 2,2% kleinere melkaanvoer werd 1% meer kaas geproduceerd. Dit jaar gaat de kaasproductie ongetwijfeld verder omhoog.

Wat mogelijk nog meer helpt, is dat ook nieuwe partijen aanvoer zoeken. Zo zet kaashandelaar Matthieu Zeijerveld (MAAZ) in Bodegraven een groot kaaspakhuis neer, waarvoor ook een groot deel Nederlandse kaas nodig is, en zoekt ook een handelaar als Farmel extra verwaarding in kaas. Er zijn ook wel een paar producenten die nog wat productieruimte over hebben (DMK, Bel Leerdammer), maar de trend voert richting meer kaas, in volume én waarde.

Lees ook: Supers zetten in op duurzame zuivel

Of registreer je om te kunnen reageren.