Rundveehouderij

Achtergrond 1 reactie

‘Gezichtsherkenning bij koeien revolutionair’

Gezichtsherkenning bij koeien is werkelijkheid én revolutionair, volgens Aidan Connolly. Hij is CEO van start-up Cainthus die cameratechnologie ontwikkelt voor in de stal.

Niet zo heel lang geleden was Aidan Connolly nog Directeur Innovatie bij de grote Amerikaanse veevoerproducent Alltech. Als hoofd innovatie was hij altijd op zoek naar start-ups (beginnende bedrijfjes) om mee samen te werken. Enkele weken geleden maakte hij zelf de overstap naar een start-up: hij werd CEO van het Ierse bedrijf Cainthus. In mei spreekt hij tijdens het F&A Next event in Wageningen waar start-ups, investeerders en grote bedrijven elkaar ontmoeten.

Actiegerichte aanwijzingen voor de melkveehouder

Cainthus ontwikkelt technologie die is gebaseerd op gezichtsherkenning bij koeien. Connolly zegt dat deze technologie revolutionair is heeft hoge verwachtingen. Hij is niet de enige. Eiwitgigant Cargill stapte vorig jaar in een samenwerking met Cainthus en kocht zich in via een minderheidsbelang. Het gedrag van koeien wordt geregistreerd door camera’s in de stal. Op basis van de waarnemingen van de camera’s krijgt de melkveehouder actiegerichte aanwijzingen. De focus ligt nu nog op melkvee, maar er zijn plannen om de technologie uit te breiden naar andere dieren, zoals varkens en pluimvee.

F&A Next

Op 15 en 16 mei 2019 vindt de vierde editie van F&A Next plaats op de campus van Wageningen Universiteit. Het event werd in 2016 voor het eerst gehouden met als doel innovatie en ondernemerschap te stimuleren. Start-ups, bedrijven en investeerders hebben de mogelijkheid te netwerken, debatteren en inspiratie op te doen. Gedurende de twee dagen worden presentaties en paneldiscussies gehouden en de meest veelbelovende start-ups presenteren zichzelf. F&A Next is een initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research, Anterra Capital en StartLife.

Enthousiaste reacties

Na de oprichting in 2016 groeide Cainthus uit tot een bedrijf met 45 werknemers. Op dit moment test Cainthus de cameratechnologie op zo’n 17 melkveebedrijven in Ierland en de Verenigde Staten. “We zijn nu in de fase van het gereed maken voor verkoop. De melkveehouders die nu betrokken zijn bij het testen van de technologie, zijn erg enthousiast”, zo vertelt Connolly.

Volgens CAO Aidan Connolly profiteert de startup van het feit dat de oprichters van Cainthus hun wortels in de landbouw hebben. - Foto: Cainthus
Volgens CAO Aidan Connolly profiteert de startup van het feit dat de oprichters van Cainthus hun wortels in de landbouw hebben. - Foto: Cainthus

Effectiever dan draagbare transponders

Volgens de nieuwe CEO is de gezichtsherkenning door camera’s de ‘techniek van morgen’ om de status van de veestapel te verbeteren. “Draagbare transponders zijn ook een succesvol product en het meest gebruikte product van vandaag. Maar ze gaan regelmatig kapot, hebben veel hardware nodig in de stal en geven vaak geen actiegerichte aanwijzingen aan boeren”, zo voegt Connolly toe. Op de lange termijn zal de cameratechniek effectiever zijn in verhouding met de kosten, zo denkt hij.

Sneller ingrijpen mogelijk

“Op dit moment hebben veel boeren te weinig informatie over hun koppel. Ze hebben beperkte kennis van individuele voer- of waterinname, terwijl dit juist erg belangrijk is om te weten wat de gezondheid van de koeien is. Koeien die niet eten of drinken hebben vaak problemen. Met de directe registratie op basis van gezichtsherkenning is snel ingrijpen mogelijk.”

Connolly voegt toe dat het kijken naar meerdere informatiepunten belangrijk is. “Als je bijvoorbeeld alleen kijkt naar de individuele melkproductie en je ziet dat een koe meer melk produceert dan gemiddeld, denk je al snel dat dat goed is. Als je deze informatie echter combineert met de informatie over voerinname en -gedrag, kun je er achter komen dat deze koe minder efficiënt is in voederconversie.”

Koeien die niet eten of drinken hebben vaak problemen. Met de directe registratie op basis van gezichtsherkenning is snel ingrijpen mogelijk - Foto: Ruud Ploeg
Koeien die niet eten of drinken hebben vaak problemen. Met de directe registratie op basis van gezichtsherkenning is snel ingrijpen mogelijk - Foto: Ruud Ploeg

Uitdaging voor de nieuwe techniek

De nieuwe techniek kent ook uitdagingen. Stof, vuil en water kunnen het zicht van de camera’s vertroebelen en de gezichten van de koeien kunnen niet vanuit elke camerapositie herkend worden. “Daarom is het zo belangrijk om de camera’s te testen op echte melkveebedrijven. Zo komen we er achter wat de uitdagingen zijn in het gebruik van de techniek.”

Wortels in de landbouw

Volgens Connolly profiteert de start-up van het feit dat de oprichters van Cainthus hun wortels in de landbouw hebben. “Mensen vragen me, waarom ben je CEO van een start-up geworden? Maar het is niet zo maar een start-up. De oprichters begrijpen hoe agrarische bedrijven werken. Volgens mij is dat een groot voordeel vergeleken met andere start-ups in agrarische technologie. Het zal het succes van Cainthus bepalen. Andere start-ups hebben vaak ervaring met technologie, maar niet met de agrarische sector. Dat kan hun valkuil zijn.”

Samenwerking met Cargill

Vorig jaar investeerde het grote agribusinessbedrijf Cargill in Cainthus en ze gingen een samenwerking aan. Cargill wilde graag investeren in digitale technologieën om veeteelt te verbeteren. “De ontwikkeling van nieuwe technologie is niet makkelijk en duur. Daarom zijn substantiële investeringen nodig om verder te ontwikkelen.”

Maar niet alleen geld is belangrijk. Cainthus kan profiteren van het netwerk van Cargill met de ‘goede partners, agrarische bedrijven en markten’. Ondanks de samenwerking met het grote agribusinessbedrijf, is het voor Cainthus belangrijk dat het onafhankelijk blijft. “We willen flexibel blijven en de ruimte behouden voor onze eigen ideeën”.

Grotere bedrijven hebben start-ups meer nodig dan andersom

De investering van Cargill in Cainthus was heel belangrijk, maar start-ups hebben volgens Connolly niet per se grotere bedrijven nodig voor kapitaal of succes. “Andere financieringsvormen kunnen ook werken. Grote bedrijven hebben start-ups meer nodig dan andersom. Vanwege grote uitdagingen waar de agrarische sector voor staat, kan het echter wel helpen om een groter bedrijf of een andere strategische partner te hebben.” Toen hij directeur innovatie was bij Alltech, ervaarde Connolly grote voordelen van het in zee gaan met start-ups. “Start-ups nemen meer risico’s en voelen meer druk om te innoveren. Nieuwe technieken of producten komen nauwelijks meer van grote bedrijven. Start-ups dienen steeds meer als een pijnlijn voor nieuwe ideeën”

Cainthus wordt Unicorn

Wanneer Connolly naar de toekomst kijkt, ziet hij het zeer positief in. “Ik denk dat de cameratechnologie binnen 3 tot 5 jaar op grote schaal gebruikt wordt op melkveebedrijven. Vooral op grote bedrijven met meer dan 200 koeien. Tegen die tijd gebruiken we de technologie ook bij andere diersoorten. Ook is Cainthus dan uitgegroeid tot een start-up die meer dan $ 1 miljard waard is, een zogenoemde Unicorn.”

Eén reactie

  • koestal

    Wat een uitvinding,maar als het maar te betalen is.

Of registreer je om te kunnen reageren.