Rundveehouderij

Achtergrond

‘Bij samenwerking moet sprake zijn van win-win’

Siebe’s kaas ligt sinds kort in vijf Brabantse filialen van Albert Heijn. De reacties zijn positief.

Albert Heijn stelt vier jonge boeren een maand lang schapruimte ter beschikking voor hun producten. De supermarktketen noemt dit initiatief ‘Jonge boer over de vloer’. Een van de deelnemers is melkveehouder en kaasmaker Siebe van de Crommert (24). ‘Siebe’s kaas’ ligt in de schappen in AH-vestigingen in Erp, Gemert, Veghel, Heeze en Uden.

Siebe van de Crommert (24) is melkveehouder en kaasmaker in Erp (N-Br.). Zijn kaas ligt in vijf Albert Heijn-filialen.
Siebe van de Crommert (24) is melkveehouder en kaasmaker in Erp (N-Br.). Zijn kaas ligt in vijf Albert Heijn-filialen.

Hoe ben je met Albert Heijn in contact gekomen?

“Toevallig ken ik iemand die zich bij Albert Heijn bezighoudt met voedselinnovaties, een zogenoemde Food Rebel. Hij wist dat ik afgelopen zomer ben gestart met het maken van boerenkaas en vroeg me of ik mee wilde werken aan een nieuw concept voor jonge boeren.”

Was je direct enthousiast?

“Ja, een snellere manier om je product onder de aandacht van de lokale consument te krijgen is er volgens mij niet. Daarbij paste de levering van kaas aan Albert Heijn goed in onze planning. Het eerste half jaar waren we erg druk met de opstart en extra verkoop in onze boerderijwinkel rond de feestdagen. We hielden er rekening mee dat de afzet in de maanden januari en februari wat zou afnemen.”

Hoeveel kaas produceer je op de boerderij?

“Ik maak nu 2 dagen in de week kaas. Het gaat om 200 tot 300 kilo, bestemd voor zowel verkoop aan huis als levering aan Albert Heijn. We houden de melk van de meest geschikte koeien apart voor de kaas. De overige melk gaat naar FrieslandCampina.”

Beschik je over een aparte melktank voor de kaasmakerij?

“Ja, we hebben één van onze melkrobots aangesloten op een aparte melktank voor de kaasmakerij. Daardoor kunnen we de meest geschikte koeien – in de praktijk vaak de koeien met de hoogste gehaltes – selecteren voor de productie van de kaas.”

Is het niet spannend om na zo’n korte opstartperiode al kaas te leveren aan Albert Heijn?

“De eerste 6 maanden na de opstart hebben we gebruikt om waar nodig aanpassingen te doen aan de productie, maar de reacties waren vooral positief. Sommige klanten moesten wel wennen aan de krachtige smaak van boerenkaas. Ik houd zelf erg van deze sterke smaak, maar ik heb toch het productieproces wat aangepast om tot een wat mildere smaak te komen.”

Brengt de kaas die je aan Albert Heijn levert voldoende op?

“Zeker, anders zouden we het niet doen. Extra naamsbekendheid is niet voldoende om daarom maar met verlies te produceren. Ik ben van mening dat bij een dergelijke samenwerking altijd sprake moet zijn van win-win. Elke schakel moet een eerlijke prijs krijgen. Voordeel is wel dat we met een rauwmelks streekproduct weinig concurrentie hebben.”

Wat gebeurt er na de afgesproken 4 weken?

“Daar hebben we het nog niet over gehad, maar dat gaan we zien. In principe is de pilot dan afgerond, maar er wordt zeker gekeken naar de verkoopcijfers en reacties van klanten. De eerste geluiden zijn in ieder geval positief.”

Zou je langdurig kaas aan Albert Heijn willen leveren?

“Als het past in onze bedrijfsvoering zeker. Ik denk dat grote supermarktketens een belangrijke rol kunnen spelen in de verkoop van eerlijk en duurzaam geproduceerd voedsel. Ze zijn nodig om de keten op grotere schaal beter in te kunnen richten.”

Of registreer je om te kunnen reageren.