Rundveehouderij

Achtergrond 4 reacties

Franse melkveehouder krijgt steun van supermarkten

Grote Franse zuivelbedrijven als Danone en Groupe Bel sluiten nieuwe contracten met hun afnemers waarin een hogere melkprijs is afgesproken. Of de gele hesjes dat zo leuk vinden, is de vraag.

2 van de grootste supermarktbedrijven in Frankrijk willen de melkveehouders die hen melk en andere zuivel leveren, steunen, vooral met een goede en gegarandeerde prijs. De boeren moeten dan op hun beurt voldoen aan eisen zoals het niet gebruiken van genetisch gemanipuleerde gewassen bij het voeren.

Contracten moeten hogere melkprijs garanderen

Aan de kant van de melkverwerkers gaat het om 2 van de grootste spelers; Danone, dat de Franse markt bedient met melk, toetjes en andere zuivelproducten, en Groupe Bel, dat vooral voor kaas en kaasachtige producten zorgt. Danone heeft een nieuw leveringscontract gesloten met 2 supermarktketens; Intermarché, dat in Frankrijk zelf 1.800 winkels telt, en Leclerc, een discountachtige coöperatieve winkelketen met een kleine 700 vestigingen. Intermarché heeft voor een aantal andere vestigingen ook een soortgelijke overeenkomst met Groupe Bel.

We gaan op een concrete en transparante manier werken aan een betere verdeling van de waarde binnen de keten

Bij Bel sluit het nieuwe contract met Intermarché aan bij een overeenkomst die de groep eind 2017 sloot met 800 melkveehouders in het westen van Frankrijk, verenigd in de Association des producteurs Bel Ouest APBO. Daarin is een melkprijs afgesproken van € 371 per 1.000 liter – de in Frankrijk gebruikelijke methode – waarvan € 21 als premie voor de juiste kwaliteit. Die prijs ligt een paar tientjes boven de gemiddelde melkprijs in Frankrijk, die in oktober volgens de agrarische infodienst Agreste op € 351 per 1.000 liter uitkwam. “Als boeren moeten we wel aan een aantal eisen voldoen. Zo mogen we geen voer gebruiken dat transgeen is bewerkt en moeten de koeien minstens 150 dagen in de wei lopen”, aldus Anne-Laure Duterte, vice-voorzitter van de APBO.

Lees verder onder de foto.

Melkvee in de wei in Bretagne. Weidegang is een eis bij de nieuwe contracten van Danone en Groupe Bel. - Foto: Henk Riswick
Melkvee in de wei in Bretagne. Weidegang is een eis bij de nieuwe contracten van Danone en Groupe Bel. - Foto: Henk Riswick

Afspraken ingegeven door nieuwe wetgeving

In het afgelopen jaar heeft Groupe Bel de relatief hoge melkprijs zelf betaald, wat ten koste ging van de marge en dus de winst. Voor dit jaar heeft Bel met de nieuwe partner Intermarché af kunnen spreken dat die een hogere inkoopprijs betaalt voor de zuivel om zo indirect de boeren te steunen. “We gaan gedrieën op een concrete en transparante manier werken aan een betere verdeling van de waarde binnen de keten”, stelt Jennyfer Marquet van Bel France.

Het grote dilemma is of supermarktketens de hogere inkoopkosten gaan doorberekenen in de winkel

Bij Danone is het doel hetzelfde, maar de invalshoek is toch wat anders. Hier staat in de contracten met de 2 supermarkten dat ‘de ontwikkeling van de productiekosten bij de melkveebedrijven wordt geïntegreerd in de prijs voor de melk’, zoals directeur Michel-Edouard Leclerc van de gelijknamige keten uitlegt. Hij wil daarbij geen concrete prijs noemen ‘omdat we nog met andere leveranciers aan het onderhandelen zijn’, maar bevestigt wel dat zijn bedrijf flink meer gaat betalen voor melk en zuivel. Danone haalt de melk bij zo’n 2.000 boeren in een aantal producentenorganisaties die niet allemaal dezelfde prijs ontvangen.

De Franse supermarkten reageren – min of meer noodgedwongen – met dit soort afspraken op de nieuwe wet op de landbouw en de voeding. Die dwingt hen de boeren een betere prijs te betalen en ook meer transparant te zijn over prijsvorming binnen de keten. Het grote dilemma is nu of ze die hogere inkoopkosten ook gaan doorberekenen in de winkel. Dat zou immers de koopkracht van de klanten ondermijnen, die juist daarvoor al weken massaal demonstreren in hun gele hesjes.

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    Nu Nederlang nog!!!

  • Alco

    @Henk. Zeggen en doen is een wereld van verschil.
    En iets meer beuren voor iets speciaals heeft altijd ook een speciale kostprijs!

  • Zuperboer

    Dan laten ze de telefoonabonnementen maar wat zakken in prijs, wat langer met de oude smartphone doordoen en minder vaak op vakantie. De consument wordt op professionele wijze zijn/haar zakken leeggerold, dat kan best wat minder!

  • farmerbn

    De franse zuivelbedrijven betalen best goed maar melkprijzen worden altijd omgerekend en op basis van 3.80 vet en 3.36 eiwit uitbetaald. Heb je Nederlandse gehalten en laag celgetal dan kom je ook bijna aan 40 cent. Van de overheid moeten zuivelfabrieken en supermarkten voor 1 maart prijsafspraken maken. Vooral leclerc is een verschrikking in de onderhandelingen maar toen die geen boter meer kreeg een tijdje terug is hij soepeler geworden.

Of registreer je om te kunnen reageren.