Rundveehouderij

Achtergrond

Zo kun je eigen rundvlees zelf verkopen

Vleesverkoop kan op veel verschillende manieren. Twee boeren en een online ondernemer vertellen hoe zij dit aanpakken.

Veehouders die zelf het vlees van hun eigen koeien en stieren verkopen. Ze zijn er nog altijd. Al neemt hun aantal – enigszins in lijn met de krimpende sector – wel wat af. In 2016 waren er 825 rundveebedrijven met vlees- en zuivelverkoop als nevenactiviteit. Dat waren er 97 minder dan in 2013 (bron: CBS). Twee derde van deze bedrijven (67%) haalde dat jaar minder dan 10% van de omzet uit vleesverkoop. Voor ruim een kwart was dat 10 tot 50% van de omzet. Slechts 6% haalt het grootste deel van het boereninkomen uit vleesverkoop. Daarmee is het nog altijd vooral een verbredingsactiviteit.

Toch is dat kort door de bocht. Veel bedrijven hebben een goed renderende vleesverkoop en zijn steeds professioneler geworden. De verkoop kan ook op vele manieren. Sommige bedrijven hebben een eigen boerderijwinkel/slagerij, andere verkopen uit een vrieskist langs de weg. Andere boeren werken alleen online en versturen alles per post. En dan zijn er nog de boeren die met hun vlees zelf de consument opzoeken. Boerderij zet 3 ondernemers op een rij die al jarenlang met succes rundvlees verkopen. Hun overeenkomst: het begint altijd met herkomst en een hoge kwaliteit.

Vlees van hoge kwaliteit én van eigen bodem

Ivo Busscher is de derde generatie Busscher die thuis vlees verkoopt. Zijn opa begon er in 1931 mee. Maar hij is de eerste die van melkvee op vleesvee overstapte. Sinds begin jaren 90 worden de Blondes d‘Aquitaine van het bedrijf in de eigen slagerij verwerkt en verkocht. “Dit is een familiebedrijf, mijn vader helpt nog steeds mee.”

Naam: Ivo Busscher (44). Plaats: Enschede (Ov.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Wendy (41) een vleesveebedrijf met 75 Blondes d'Aquitaine, 17 hectare land en een eigen slagerij. - Foto: Joris Telders
Naam: Ivo Busscher (44). Plaats: Enschede (Ov.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Wendy (41) een vleesveebedrijf met 75 Blondes d'Aquitaine, 17 hectare land en een eigen slagerij. - Foto: Joris Telders

Het vlees komt van eigen bodem en dat is duidelijk zichtbaar: de koeien en kalveren lopen als kudde in het land. Dat spreekt klanten aan, merkt Busscher. “Ze zien waar hun vlees vandaan komt. En voor kinderen is het prachtig dat ze bij de kalfjes kunnen.”

Eisen aan vleeskwaliteit

Maar herkomst is niet het enige wat telt. Een hoge vleeskwaliteit is minstens zo belangrijk. Daar stelt Busscher flinke eisen aan. “Onze Blondes worden altijd per dier op 4 kilometer hiervandaan geslacht, bij slachthuis Beernink in Oldenzaal. Dat scheelt stress, er is bijna geen transporttijd.” Busscher haalt het (hele) geslachte dier – à 500 tot 600 kilo – vervolgens zelf op, trekt het vacuüm en laat het 2 weken in een eigen koelcel rijpen. “Daarna snijden we het voor op behoefte van onze klanten. Maar soms leg ik het ook groter in het schap. Dan kan ik het in de slagerij/winkel vers op maat snijden. En ik maak ook vaak streekproducten zoals Twentse baklever of rookworst. Die zijn erg in trek.”

Ivo Busscher in zijn boerderijwinkel die 6 dagen per week open is. Gemiddeld ligt één Blonde d'Aquitaine 2 weken in het schap. Foto: Joris Telders
Ivo Busscher in zijn boerderijwinkel die 6 dagen per week open is. Gemiddeld ligt één Blonde d'Aquitaine 2 weken in het schap. Foto: Joris Telders

Gemiddeld ligt een Blonde 2 weken in het schap. En daarbij verwerkt Busscher bijna het hele dier. Maar koeien- en stierenvlees is niet het enige dat hij in zijn slagerij aanbiedt. Busscher heeft ook varkensvlees (Beter Leven) en kippenvlees (scharrelkip) in het schap. Het heeft hem een trouwe klantenkring opgeleverd. “We zijn 6 dagen per week open en het draait hartstikke goed. Ons aanbod is steeds gevarieerder geworden. Van bbq-pakketten tot stamppotbuffetten.”

Oude vleestraditie online nieuw leven inblazen

3 generaties Marsman; boer, slager, online ondernemer. Maar met één gemene deler: rundvlees. Huub Marsman verkoopt het sinds 2014 en hij hanteert daarbij een oude vleestraditie onder familie, buren en vrienden: Samen Een Koe Kopen. Bedoeld voor mensen die weer de ouderwetse geur en smaak van vlees willen. “Dat concept vertaalden wij online. Een hele koe verwaarden, zonder resten. Klanten bestellen eerst via onze website. En als de koe voor 100% online verkocht is, wordt die geslacht en gaan vleespakketten per post de deur uit.”

Naam: Huub Marsman (58). Plaats: Haaksbergen (Ov.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Kirsten (56) het bedrijf Samen Een Koe Kopen. Huub en zijn collega's stellen vleespakketten samen en die worden vervolgens elke donderdag, vrijdag en zaterdag aan PostNL aangeboden. - Foto: Hans Prinsen
Naam: Huub Marsman (58). Plaats: Haaksbergen (Ov.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Kirsten (56) het bedrijf Samen Een Koe Kopen. Huub en zijn collega's stellen vleespakketten samen en die worden vervolgens elke donderdag, vrijdag en zaterdag aan PostNL aangeboden. - Foto: Hans Prinsen

Hiervoor werkt Marsman samen met een Blondes d‘Aquitaine-mester in het naburige Rekken. Die zijn kudde altijd buiten laat lopen en volgens een vast principe voert en laat slachten en zo constante kwaliteit garandeert. Marsman: “We begonnen met één koe per 4 maanden, maar nu versturen we al 400 tot 500 vleespakketten per week en werken we ook samen met een lokale varkens-, melkvee- én pluimveehouder.”

Samen Een Koe Kopen zit anno 2018 ook in een ruimer jasje. In een bedrijfspand van 800 vierkante meter op het industrieterrein in Haaksbergen. Maar de werkwijze is niet veranderd. De Blondes worden maximaal per 2 op slechts 12 minuten afstand in Zieuwent geslacht. Daarna gaan de geslachte dieren naar een ambachtelijke slagerij in Eibergen waar het vlees 2 tot 3 weken blijft rijpen. “De slager maakt vleespakketten en stuurt ze naar onze locatie in Haaksbergen. Daar begint het precieze samenstellen van de pakketten. Hier komen rund-, varkens- en kippenvlees en zuivel samen.”

Proces per mail volgen

De samengestelde vleespakketten worden elke donderdag, vrijdag en zaterdag in koelboxen in rolcontainers aangeboden aan PostNL. Die verstuurt de pakketten via Foodservice door het hele land. Zo heeft de klant het vlees diezelfde avond nog in huis. Tegen relatief lage verzendkosten à € 7,95 per pakket. Bijzonder daarbij: per fase – geslacht, verwerkt, ingepakt en verzonden – krijgt elke klant een nieuwe mail. Zo weten ze precies hoe hún rund, varken of kip ervoor staat.

Zelf de hort op met vlees van eigen boerderij

De familie Wiggers speelt al jaren ‘uit’ als het om vleesverkoop gaat. Al sinds 2000 struinen Gerard en zijn vrouw fairs en (kerst- en paas-)markten af om het Montbéliarde-vlees van de eigen boerderij te verkopen. En met succes. Elk jaar zijn ze zo 40 tot 50 dagen – vaak in het weekend – de hort op. “Alleen in januari en februari hebben we het rustig”, vertelt Gerard Wiggers.

Naam: Gerard Wiggers (55). Plaats: Winterswijk (Gld.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Annelies (54) een melk- en vleesveebedrijf met 65 Montbéliarde-koeien, 110 stuks jongvee (inclusief stieren) en 40 hectare land (in gebruik). - Foto: Hans Prinsen
Naam: Gerard Wiggers (55). Plaats: Winterswijk (Gld.). Bedrijf: samen met zijn vrouw Annelies (54) een melk- en vleesveebedrijf met 65 Montbéliarde-koeien, 110 stuks jongvee (inclusief stieren) en 40 hectare land (in gebruik). - Foto: Hans Prinsen

Zo’n trip is vaak een hele onderneming. Soms huren Annelies en Gerard een cateringtent of marktkraam. Dan weer nemen ze alles zelf mee en moeten ze ook nog op- en afbouwen. Bak- en braadmateriaal is in elk geval vaste prik. Een grote reuzenpan van 1,20 meter en een ouderwetse rode juspan voor de gehaktballen ontbreken nooit. Want de juiste sfeer hoort erbij. Ook de eigen specialisaties – droge worsten en balkenbrij van rundvlees – en het friteuseblok gaan meestal mee. Het vraagt veel, erkent Wiggers. “Het is erg arbeidsintensief. Al vergoeden het plezier en de sociale contacten dit ruimschoots. Maar de realiteit is wel dat we dit alleen als familie kunnen doen. Onze zoon valt altijd in op het bedrijf als we weg zijn.”

Gerard Wiggers en zijn vrouw Annelies struinen fairs en markten af om hun rundvlees te verkopen. Het is hard werken, maar het plezier vergoedt veel. - Foto: Hans Prinsen
Gerard Wiggers en zijn vrouw Annelies struinen fairs en markten af om hun rundvlees te verkopen. Het is hard werken, maar het plezier vergoedt veel. - Foto: Hans Prinsen

Ook andere verkooptakken

De verkoop op fairs en markten is overigens niet de enige verkooptak van Wiggers. De familie heeft ook een boerderijwinkel op het eigen erf en verkocht daarnaast lange tijd rundvlees dat consumenten uit een vriezer aan de weg konden halen. Maar de verkoop buiten de deur is het grootst. Driekwart van de omzet komt daar vandaan. “Maar”, zegt Wiggers, “dat beeld is enigszins vertroebeld, omdat hier ook catering- en overige kosten in zitten.”

Op het eigen erf zijn overigens ook 2 sterke troeven voor deze vleesverkoop terug te zien: de cateringkeuken én de eigen droogruimte. Wiggers: “Als onze koeien en stieren gerijpt en verwerkt terugkomen van het slachthuis in het naburige Zieuwent worden producten hier vers gedraaid en verpakt. Nagelhout, Zuid-Afrikaanse biltong, droge worsten en Jerky zijn onze specialiteiten. Daar zijn de klanten gek op.”

Of registreer je om te kunnen reageren.