Rundveehouderij

Achtergrond 6 reacties

Klaar om Duitse markt met Vlog te veroveren

Royal Bel Leerdammer heeft Vlog nodig voor haar merk op de grote Duitse markt. Voor weidende leveranciers is dit een kans op meer melkgeld.

Kaasmaker Royal Bel Leerdammer kan nog wat verbeteren in de omgang met leveranciers, geeft directeur operations Joost van der Hoogte toe. Maar zeg niet dat Royal Bel Leerdammer slechts achterover leunt.

Foto: Ronald Hissink
Foto: Ronald Hissink

Wat heeft u dan gedaan?

“Begin 2017 moesten we aan de slag met de fosfaatreductie. Het was een lastige tijd voor de melkveehouderij, want het ging niet gemakkelijk in de zuivel. Wij hebben toen heel intensief ingezet op advies voor onze veehouders. Begeleid door Theodoor Bos, onze manager melkvoorziening, hebben we uitlegsessies belegd voor maximaal 30 veehouders per keer. Dat waren er zo’n 36 in totaal. We hebben hen ook verder geholpen. Om te kijken hoe ze die fosfaatreductie – binnen de kaders van de wet – op een zo gunstig mogelijke wijze konden realiseren. Bij het fosfaatloket van RVO.nl zijn ze echt weleens moe van ons geworden.”

Hoe kan het dan dat er toch een flinke groep boeren is die moppert over jullie en zelfs procedeert?

“Ik denk dat het uiteindelijk onwetendheid is.” Van der Hoogte zegt het aarzelend, voorzichtig formulerend. “We zijn geen coöperatie. Wij opereren anders, maar we willen leveranciers wel degelijk ondersteunen en betrekken. Daarvoor zijn er voor- en najaarsvergaderingen, klankbordgroepen en zo nodig ook uitleg- en adviesbijeenkomsten. Daarnaast werken we aan een grotere zichtbaarheid door aanwezig te zijn op regionale beurzen.

‘We betalen ook een heel goede melkprijs’

Verder nodigen we onze melkveehouders met zekere regelmaat uit in onze fabrieken. En we betalen ook een heel goede melkprijs. Dat heeft iedereen kunnen zien in de . Ons doel is om samen met de leveranciers te profiteren van de mogelijkheden die wij hebben met ons kaasmerk.”

Jullie zijn nu bezig met nieuwe investeringen om het Leerdammer-merk te versterken.

“We gaan een flinke stap zetten met Verband Lebensmittel ohne Gentechnik (Vlog). Dat wil zeggen: wij willen één van onze 2 kaasfabrieken helemaal laten overgaan op kaasproductie die dit Vlog-keurmerk mag dragen. Daarvoor proberen we een flink deel van onze veehouders te laten omschakelen naar het gebruik van veevoer zonder genetisch veranderde ingrediënten.

‘We zijn niet altijd de snelste, maar als we ergens op inzetten doen we het goed’

We doen dat niet opeens zomaar. We hebben eerst een pilot gedraaid. Dat deden we met 8 melkveehouders op verschillende plekken in het land en in samenwerking met verschillende veevoerleveranciers. Dat pakte prima uit; iedereen wil door. Nu gaan we grootschalig aan de slag. Daar nemen we een jaar de tijd voor. Wij zijn niet altijd de snelste, maar als we ergens op inzetten doen we het goed.

‘Wij hebben de meeste veehouders die zijn omgegaan van niet-weiden naar weiden’

In 2016 hebben we bijvoorbeeld gezegd dat het verstandig is om sterker in te zetten op weidegang. We besloten toen de premie te verhogen naar € 2 per 100 kilo. En dat heeft gewerkt. Wij hebben de meeste melkveehouders die zijn omgegaan van niet-weiden naar weiden. Momenteel weidt 88% van onze veehouders. Dat is 81% van onze melk. Nu gaan we voor Vlog. Onze klant vraagt er om. Wie zijn wij dan om daar niet aan tegemoet te komen?”

Logistiek gezien heeft de overstap van één hele locatie op Vlog-gecertificeerde melk nogal wat consequenties, toch?

“We moeten in Dalfsen nieuwe tanks bijplaatsen en een ontromer. Dat is nodig omdat de niet-Vlog-gecertificeerde melk uit de omgeving van Dalfsen naar Schoonrewoerd moet en de Vlog-melk uit de omgeving van die fabriek naar Dalfsen gaat.

‘We overwegen om met Vlog ook de Franse markt op te gaan’

In de toekomst moeten we mogelijk meer aanpassen. Want ik denk dat het qua Vlog hier niet bij blijft. De Vlog-gecertificeerde kaas maken we in eerste instantie voor de Duitse markt. Vlog is daar tenslotte een groot ding. Ook verder naar het oosten speelt dat. We overwegen daarnaast om er de Franse markt mee op te gaan.”

De productielocatie van Bel Leerdammer in Dalfsen (Foto: Bel Leerdammer).
De productielocatie van Bel Leerdammer in Dalfsen (Foto: Bel Leerdammer).

Jullie produceren alle kaas die jullie voor eigen rekening maken onder het merk Leerdammer. Een jaar of 10 geleden werd wel eens gezegd dat dit merk uitontwikkeld was en dat jullie er beter aan deden om met iets anders te komen. Toch houden jullie goed vol.

“Ja, de afzet groeit maar door. Dat is bijna ongelooflijk. En bijna allemaal in het buitenland. In Nederland zelf verkopen we maar 1 of 2% van onze productie. Dat komt, denk ik, doordat Nederlandse consumenten liever wat zoutere kazen heeft. Leerdammer-kaas vinden ze iets te zoet. Opvallend genoeg kopen Nederlanders onze kaas wel als ze in het buitenland op vakantie zijn, zo hebben we ontdekt. Maar het klopt dat merken het in de Nederlandse supers moeilijk hebben.

‘Een prijsvechter als Lidl heeft Leerdammer-kaas graag in het Duitse schap’

Supermarktketens hebben graag zo veel mogelijk producten onder eigen merk. Ook in Duitsland speelt dat, maar voor Leerdammer werkt het soms toch anders. Duitsland is onze belangrijkste markt, al jaren. Leerdammer is daar zelfs marktleider én is een echte klantentrekker. De druk om een huismerkproduct te leveren, voelen we niet zo. Dat merken we ook bij prijsvechters als Lidl. Die hebben vanwege die functie graag onze kaas in het schap. Ik denk dat je met een merk nog steeds het verschil kunt maken.”

Hoe blijft een kaasmerk bij de consument op het netvlies?

“Je moet er voortdurend in investeren. Je moet herkenbaar zijn en blijven en ook voortdurend met iets nieuws komen. Soms lukt dat heel goed, soms gaat het minder. Om steeds met nieuwe soorten in ons assortiment te kunnen komen, hebben we een proeffabriek in Schoonrewoerd. Eén ding is helder: de markt is nog lang niet uitgegroeid.

‘Wereldwijd is het Leerdammer-merk nummer 9 in de kazen.’

Een voorbeeld is het succes van onze dunne plakjes. Die zijn zo dun gesneden dat de kaas als het ware op de tong smelt. Dat geeft tegelijkertijd een soort smaakexplosie. Die dunne plakjes slaan heel goed aan bij de consument en geven onze afzet weer een impuls. Daarnaast introduceren we regelmatig nieuwe smaken en varianten, zoals nu met het Vlog-zegel. Wereldwijd is het Leerdammer merk nummer 9 in de kazen.”

Een van de kaaspakhuizen van Bel Leerdammer (Foto: Bel Leerdammer).
Een van de kaaspakhuizen van Bel Leerdammer (Foto: Bel Leerdammer).

Is de productiecapaciteit nu volledig bezet?

“In Schoonrewoerd is een deel van de kaascapaciteit niet ingevuld door het Leerdammer-merk. Daar kunnen we dus nog verder in groeien. Daar produceren we nu kaas in loondienst voor derden. Net als in Dalfsen gaan we daar ook verder investeren. De begrote kosten zijn € 16 miljoen. Er komt een geheel nieuwe kaaslijn bij voor kaas in blokken. In Dalfsen gebeurt dat al. In Schoonrewoerd maken we nog de traditionele wielen.

‘Extra kaaslijn in Schoonrewoerd, geen extra capaciteit’

Onze afnemers vragen steeds meer om kaas in blokken. Dat is vanwege het efficiëntere snijden en de lagere verliezen. Door in Schoonrewoerd een lijn bij te bouwen, kunnen we gemakkelijker wisselen van vorm. De capaciteit wordt echter niet groter. Tegelijkertijd passen we een innovatie toe. Welke dat is, zeg ik nog niet. Maar het heeft te maken met nog lagere snijverliezen. In Dalfsen innoveren we in het rijpingsproces in het pakhuis. Daar trekken we zo’n € 10 miljoen voor uit.”

Vlog is heel actueel en is hard op weg om de nieuwe standaard te worden. Houdt het daarmee op of kunnen we in de komende jaren nog meer veranderingen verwachten in de zuivelmarkt?

“In de zuivel vindt voortdurend productvernieuwing plaats, maar de melk zelf is lange tijd overgeslagen als middel om mee te differentiëren. Er is natuurlijk biologische melk en weidemelk. Maar dit gaat de komende jaren meer variëren en op andere schaal plaatsvinden.”

Hoezo?

“Weidegang is lang iets typisch voor de Nederlandse en Duitse markt geweest. Maar we merken dat het ook breder begint te leven.

‘Franse consumenten zijn ook bereid om voor weidegang te betalen’

In Frankrijk waren wij de eersten die met een weidegang-claim kwamen en het sloeg daar heel goed aan. Consumenten voelen daar iets bij en zijn bereid daarvoor te betalen.”

U krijgt de smaak te pakken. Mogen we binnenkort meer initiatieven verwachten? Biologische melk is bijvoorbeeld een segment waar jullie nog niet in zitten.

“We kijken er wel naar. Het is een groeiend segment. En omdat we in goed contact staan met onze consument, zien we dat die er steeds meer belangstelling voor krijgt.”

Dan is het misschien ook tijd om de leveranciers ervoor te interesseren…..

“We gaan eerst hard aan de slag met Vlog. Over ruim een jaar moet de eerste Vlog-gecertificeerde kaas in de winkel liggen. Het is nog een hele uitdaging om daarvoor alles op orde te krijgen. Maar dat moet lukken. En we staan open voor leveranciers die zich nog willen aansluiten.”

Thuis klein, groot over de grens

Leerdammer-kaas is sinds 1984 op de markt, maar is in Nederland zelf vrij onbekend. De kaas werd ontwikkeld door Cees Baars van Baars Kaas. Dit bedrijf was sinds 1976 deel van voedingsbedrijf Wessanen, samen met zuivelbedrijf Lijempf (Kampen, Dalfsen). Onder de hoede van Wessanen werd het Leerdammer-merk uitgebouwd tot het meest waardevolle kaasmerk in Nederland. In 2002 nam het Franse Groupe Bel de zuiveltak van Wessanen over.

Laatste reacties

  • evert-jan

    Ze betalen nu een redelijke melkprijs ja,maar de laatste 8/9 jaar is het diep triest,maar dat is Joost al weer vergeten

  • Attie

    Tja, zeer uitgebreide uitlegsessies over fosfaatreductieplan, en 5 min over de melkprijs (was niet veel over te vertellen toen!

  • mtseshuis

    Ze zijn knettergek daar bij Leerdammer, aangestoken door RFC?

  • deB.

    Daar komen ze wel achter, leveranciers te betitelen als een stel onwetende! Arrogante lui, maar ze worden wel mak.
    Vlog vergoeding een regelrechte aanfluiting!! Kan never uit, want dat voer wordt zo schaars, er groeit geen fluit in Europa!

  • Bertus Buizer

    Top ! Goed besluit van Royal Bel Leerdammer. Bovendien, de betrokken melkveehouders willen doorgaan met het gebruik van GMO-vrij veevoeder, dus zonder genetisch veranderde ingrediënten!

    Het is ze tot nu toe kennelijk goed bevallen.

    https://bit.ly/1VIJTSM
    .

  • deB.

    Makkelijk praten, als het je portomonnee niet treft! met je FLOP FOP VLOG

    Het kan never nooit voor 1 cent.... zeker dit jaar weinig eiwit van eigen land, soja gaat dubbel zo veel kosten dan reguliere, up! @ koude kermis thuis . FLOP voor de veehouder

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.