Rundveehouderij

Achtergrond 9 reacties

‘Melk direct van de koe in het winkelschap’

Melkveehouder Matthijs Baan heeft een overeenkomst met Albert Heijn voor de verkoop van melk van individuele koeien.

Over media-aandacht heeft melkveehouder Matthijs Baan (38) uit Molenaarsgraaf (ZH) niet te klagen. Na zijn eindpresentatie over het nieuwe zuivelconcept Elke Melk, als deelnemer aan de Masterclass Stad en Platteland in 2017, liep het storm. Zijn idee om vanaf het melkveebedrijf gepasteuriseerde melk van individuele koeien rechtstreeks aan de retail te verkopen, slaat duidelijk aan. Inmiddels is er een deal met Albert Heijn (AH).

Hoe staat het ervoor?

“We zijn achter de melkrobots gestart met de bouw van een aparte ruimte in de stal waar de melk gepasteuriseerd en verwerkt gaat worden. In oktober hopen we proef te kunnen draaien en als alles naar wens verloopt, staan de eerste flessen in november in de winkelschappen van AH.”

‘Ik ga niet zeggen wat ik zelf per fles krijg, maar kan wel aangeven dat als het een beetje mee zit, mijn marge een stukje hoger komt te liggen’

Was het moeilijk om je product bij AH onder de aandacht te brengen?

“Nee, sterker nog: ze hebben me zelf benaderd omdat ze het concept zo leuk vinden. We hebben een deal dat ze Elke Melk minimaal een half jaar exclusief in hun assortiment opnemen in bijna alle vestigingen.”

Wat gaat de melk opleveren?

“De prijs van een fles melk van 0,8 liter zal ongeveer hetzelfde zijn als de prijs van een liter volle merkmelk. Ik ga niet zeggen wat ik zelf per fles krijg, maar kan wel aangeven dat als het een beetje mee zit, mijn marge een stukje hoger komt te liggen. Kanttekening is wel dat er nog veel onzekerheden zijn. En we weten natuurlijk niet hoe goed het product het in de markt gaat doen.”

Baan houdt 120 melkkoeien op 67 hectare grond en is eigenaar van een agrarisch kinderdagverblijf. - Foto: Roel Dijkstra
Baan houdt 120 melkkoeien op 67 hectare grond en is eigenaar van een agrarisch kinderdagverblijf. - Foto: Roel Dijkstra

Hoe staat het met de techniek om de melk op het bedrijf te pasteuriseren en af te vullen in flessen?

“Op papier is het allemaal door het Wageningse technologiebedrijf TOP uitgedacht. We denken de problemen onderweg te hebben getackeld, maar het echte proefdraaien moet nog beginnen.”

Is er voldoende capaciteit om alle winkels van AH te beleveren?

“Voor de opstart wel, maar als de verkoop een vlucht gaat nemen, zijn er meer melkveebedrijven nodig. Zelf kunnen we straks 3.200 flessen per dag leveren. Dat betekent een verkoop van ongeveer 5 flessen per winkel. Afhankelijk van het succes zullen we regionaal of landelijk bedrijven willen laten aanhaken.”

‘We willen uiteindelijk naar maximaal 8 uur arbeid per dag, maar dat zal het eerste jaar eerder 24/7 zijn’

Aan wat voor investering moet een geïnteresseerde veehouder denken?

“Grofweg moet je rekenen op een bedrag tussen de drie- en zeshonderdduizend euro, maar het investeringsbedrag hangt erg af van de mate van automatisering. Het is nog te vroeg om aan te geven hoe ver automatisering kan worden doorgevoerd. Zelf kiezen we er in eerste instantie voor om te automatiseren tot en met het afvullen van de flessen. Daarnaast is het aanvankelijk handwerk. We willen uiteindelijk naar maximaal 8 uur arbeid per dag, maar dat zal het eerste jaar eerder 24/7 zijn.”

Wat is de terugverdientijd van een dergelijke investering?

“Dat hangt natuurlijk van de marge af en die is nog niet bekend, die kan variëren van min 10 tot plus 30 cent per liter. Bij een verkoop van 250.000 kilo melk draai ik op de lange termijn in ieder geval quitte.”

Laatste reacties

  • Firma Vellenga

    Ben eigenlijk een beetje jaloers op Matthijs Baan. Hij heeft het kunnen organiseren en mag het een half jaar proberen. Ik hoop voor hem dat het goed uitpakt. Wij laten de "zorgen" toch maar over aan de melkfabriek.

  • RIEN65

    Klinkt allemaal leuk. Maar logistiek een gemiddelde van 5 flessen per winkel leveren is al onbetaalbaar.

  • mtseshuis

    Opgaan ,blinken en verzinken, nooit rendabel te maken!

  • bellmonde

    Ik vindt het belachelijk... En het is geen 1 april !?

    Pure marketing fantasie.. Hoe moet ik me dat voorstellen.. Dat ik als consument dan altijd speciaal die melk van die ene koe "mandy 01" wil drinken.. Misschien met een argument als.. een foto op het pak.. En misschien een verhaaltje over haar kindjes.. Dat zij zulk speciaal hoog vet heeft,.. oeps mag niet.. Nee dan toch maar jantje 2.. want die heeft slechts 3.3 %.. Alleen op het pak moet elke keer het juiste vetgehalte weergeven.. als ze oudmelkt is.. met hoog vet !
    En oeps.. Er is geen melk van jantje.. want ze heeft uierontsteking.. of gewoon te hoge cellen.. Of ze is droog.. Dan maar weer een ander koe..
    En dan moet de melk van jantje altijd naar die winkels waar die klant altijd komt..
    Etc, etc, etc.. Het is slechts een gaatje in de markt voor enkele... Niet interessant voor retail op langer termijn.. Veel te specifiek..
    Maar het is maar een reactie.. een mening..

  • PieterXT

    Dit is een fantastisch staaltje marketing, je hebt niet zomaar toegang in het schap van AH. De consument wil tegenwoordig een hip verhaal horen bij een product en dat heeft Matthijs. Succes!

  • joannes

    Melk met emotie en een band; de nieuwe melk!

  • farmerbn

    Zit Lely achter dit artikel? Lely ging toch zo'n machine op de markt brengen? Als je zoveel moet investeren ga je na een half jaar ook wel akkoord met een halve marge omdat je dan aan AH en Lely gebonden bent.

  • A1967

    Denk zeker dat het kan werken.
    Maar die schatting over de kosten!
    Ik hoop dat het lukt , maar dat natte vingerwerk wat betreft de kosten snap ik niet.

  • koestal

    Hiermee kunnen maar enkele winkels worden bevoorraad,op is op.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.