Rundveehouderij

Achtergrond 4 reactieslaatste update:26 mrt 2018

Royal A-ware houdt de vaart erin

Kaasmaker Royal A-ware zet weer een nieuwe stap: een mozzarellafabriek met een aanvangscapaciteit van 45.000 ton.

Hoe kunnen jullie zo snel doorstomen?

CEO Jan Anker: “De mondiale vraag naar kaas blijft stijgen, net als de wereldbevolking. Die ontwikkeling helpt ons. Daarbij zien wij dat de vraag naar bepaalde kaassoorten sneller groeit dan de uitbreiding van de productie.”

Dat verklaart niet alles. A-ware lijkt toch echt harder te groeien in kaas dan veel andere kaasbedrijven.

“De groei bij ons komt ook deels door de samenwerkingen die we zijn aangegaan met anderen, onder meer met Fonterra. Wij willen en hoeven niet alles zelf te doen. Wij hoeven bijvoorbeeld niet op allerlei markten eerst een afzetstructuur op te bouwen als onze partners die al hebben.”

A-ware-CEO Jan Anker: "De melkveehouderij is erbij gebaat dat de hele plas van hoogwaardige Nederlandse kwaliteitsmelk optimaal wordt vermarkt." - Foto: A-ware
A-ware-CEO Jan Anker: "De melkveehouderij is erbij gebaat dat de hele plas van hoogwaardige Nederlandse kwaliteitsmelk optimaal wordt vermarkt." - Foto: A-ware

En jullie maken ook andere kaassoorten. De aangekondigde fabriek zal de eerste grote mozzarella-kaasmakerij in Nederland zijn.

“Ja, in omringende landen staan wel zulke kaasmakerijen, maar hier niet. Mozzarella is groot op de wereldmarkt, maar in Nederland een klein product. Misschien dat het daardoor ook zo lang heeft geduurd voordat hier in Nederland is geïnvesteerd.”

Straks staat er in Heerenveen een complex met een capaciteit van meer dan 1,5 miljard kilo melk. Waar willen jullie dat allemaal vandaan halen?

Lachend: “Van de melkveehouders.”

Gewoon uit de vier noordelijke provincies? Zit daar genoeg potentieel?

“Wij denken dat daar genoeg potentieel zit. Met het Albert Heijn huismerkprogramma zitten we ook al weer zo goed als vol. Wellicht bekijken we later of we in de rest van het land nog melk kunnen aantrekken.”

‘Nederland is een prima plek om melk te produceren en Nederlandse zuivel is internationaal zeer gewild’

Jullie nieuwe stap is in meerdere opzichten opvallend. De Nederlandse melkveehouderij moet een pas op de plaats maken. Snelle doorgroei van melkveebedrijven lijkt er niet meer in te zitten en jullie gaan door. Is dit wel het goede moment?

“Er is eigenlijk nooit een goed of een slecht moment. Ja, Nederlandse boeren moeten zich aanpassen aan de nieuwe situatie, maar dat hebben ze al zo vaak gedaan, en met succes. Dat zullen ze ook nu weer doen. Daarbij is Nederland een prima plek om melk te produceren en is Nederlandse zuivel internationaal zeer gewild. Wij denken dat er ook op termijn ruimte blijft in Nederland om meer melk te produceren. Daarbij is ook de infrastructuur hier goed om alle melk efficiënt bij de fabrieken te krijgen.”

Het geautomatiseerde kaaspakhuis van A-ware. Foto: Suzie Geenen, Imagro
Het geautomatiseerde kaaspakhuis van A-ware. Foto: Suzie Geenen, Imagro

A-ware neemt met al die uitbreidingen financieel gezien ook nogal wat hooi op de vork. Nu zijn de jaarcijfers niet verkeerd, maar hele dikke winsten laat het bedrijf ook niet zien. Hoe kan het allemaal?

“Wij zijn een gezond bedrijf, dat ook zijn leveranciers een gezonde melkprijs betaalt. Verder zijn wij een familiebedrijf, dat het verdiende geld zoveel mogelijk weer investeert in de ontwikkeling van de onderneming. Wij zijn aan het zaaien. De baten komen achteraf. Verder zijn we een bedrijf met lage kosten. Wij hebben geen duur hoofdkantoor en geen grote overhead. Om te investeren, hoeven we geen externe aandeelhouders te overtuigen. Wel hebben we een raad van commissarissen die kritisch meekijkt, en we hebben het vertrouwen van onze financiers. Zo kunnen we snelheid maken en de kansen pakken die voorbijkomen. Dat is, denk ik, een gezonde zaak voor de Nederlandse melkveehouderij. Die is erbij gebaat dat de hele plas van hoogwaardige Nederlandse kwaliteitsmelk optimaal wordt vermarkt.”

Laatste reacties

  • pette

    Vind ik leuk 😎😎

  • Gerd

    Respect, ik begrijp gewoon niet waarom onze domme zuivelfabrieken - vooral DMK doet het niet? IJs bij Lidl is verdwenen en alleen foliekaas en poedervormige producten brengen niet de opbrengst zoals je kunt zien

  • gr1971

    Heerenveen wordt echt het zuivelcentrum, goed bezig daar!

  • Prima allemaal maar laat de 24/7 hard werkende melkveehouder ook fors meeprofiteren, deze zwoegers leggen nml. de basis. AH supermarkten/A-Ware gaan ook al met de eer strijken - over marketing gesproken - betreffende hun concept met extra eisen zonder redelijke compensatie van 7 Eurocent voor de welwillende veehouders! Ik daag A-ware uit te komen praten maar dan wel op basis van faire verhoudingen. Respect voor het initiatief A-ware en kom maar op met een goed aanbod voor een ongebonden melkveehouder ut Grunn.

Of registreer je om te kunnen reageren.