Rundveehouderij

Achtergrond 9 reacties

Danone ziet vooral toekomst in plantaardig

Danone zet zuivel steeds meer aan de kant ten faveure van soja en andere plantaardige grondstoffen.

Danone ziet een zonnige toekomst in plantaardige voedingswaren. Het Franse concern denkt de omzet in die sector tot 2025 te verdrievoudigen, tot € 5 miljard.

De extra omzet moet vooral komen van plantaardige dranken en yoghurt. Maar ook ‘door het ontsluiten van unieke kansen door de combinatie van zuivelleiderschap en het grote potentieel van plantgebaseerde groei,’ aldus Danone vorige week op een seminar voor investeerders in Londen.

Met de overname van Alpro verwierf Danone een stevige positie op de sojamarkt.
Met de overname van Alpro verwierf Danone een stevige positie op de sojamarkt.

Overname fabrikant Alpro-sojaproducten

Danone heeft zich vorig jaar een goede uitgangspositie in de plantaardige sector verworven met de overname van het Amerikaanse WhiteWave. Dat bedrijf is de fabrikant van de sojaproducten van Alpro.

Sinds dit jaar voegt de Franse onderneming de cijfers van die ‘plantentak’ ook samen met die van zuivel. Dat gebeurt onder de noemer Essential Dairy and Plant-Based, ofwel EDP.

Danone laat niet meer weten hoeveel zuivel het eigenlijk verkoopt en hoeveel winst daarop wordt gemaakt

Het met melk en zuivel grootgebrachte concern laat – met andere woorden – niet meer weten hoeveel zuivel het eigenlijk verkoopt en hoeveel winst daarop wordt gemaakt. De gezamenlijke EDP-divisie is momenteel goed voor de helft van de omzet. Dat blijkt uit cijfers over het laatste kwartaal toen € 3,2 van de € 6,4 miljard aan groepsomzet uit zuivel én plantproducten kwam.

Daarbij groeit Noord-Amerika door de bijdrage van WhiteWave in bescheiden mate door. Europa laat echter mede door de aanhoudende problemen rond Activia een flinke omzetdaling zien.

Nieuw groeimotor voor Danone

De business met producten van soja en andere planten of gewassen moet de groeimotor worden voor Danone, blijkt nu uit een toelichting van CEO Emmanuel Faber.

“We hebben goede vooruitgang geboekt met het opbouwen van een bedrijf dat de voedingsrevolutie kan omarmen. Onze groeistrategie is gefocust op waardecreërende innovaties om de snelst groeiende trends onder met name jongere generaties te beantwoorden.”

Faber denkt dat hij Danone de afgelopen jaren voldoende heeft gereorganiseerd om de wisselvalligheid op wereldmarkten het hoofd te bieden. “We kunnen een superieure duurzame en winstgevende groei realiseren.”

Bijdrage van zuiveltak babyvoeding

Daar hoort wel degelijk ook een bijdrage van een zuiveltak bij: babyvoeding. Danone is immers eigenaar van het merk Nutricia. China -de belangrijkste markt voor babymelkpoeder – vertoont na 12 maanden van buitengewone groei nu een afzwakking door ‘veranderingen in de dynamiek’.

Maar Danone zegt klaar te zijn om de groeimogelijkheden op de middellange termijn weer op te pakken. Het bedrijf denkt daarbij niet alleen aan jonge kinderen, ‘maar ook aan de kansen die de evoluerende levensstijl en behoeften van een verouderende bevolking bieden’.

Ook in de derde tak van het concern – het watermerk Evian – ziet het moederbedrijf nog forse groei. Om duurzaam te blijven, zet Danone wel in op een 100% circulaire verpakking. Vooral voor de plastic flessen en flesjes waarin het bronwater nu nog te koop is.

Boerderij volgt iedere week de ontwikkelingen van grote agrifoodbedrijven die beursgenoteerd zijn. Bekijk alle reportages hier.

Meer informatie over de aandelenkoersen vindt u in Boerderij op Maat:  

ForFarmers
Südzucker
Deere
Agco
CNHI
Fonterra

Laatste reacties

  • el

    Niet goed!!

  • farmerbn

    Mensen die voedsel eten omdat ze voedzaam eten nodig hebben kunnen beter zuivelproducten eten met hun hoge kwaliteit eiwit dan het lagere voedbare soja. In water zit helemaal niks. Bedrijven als Danone zien gewoon winstmarge door die jonge vooral vrouwelijke consumenten te bedienen. Trendy marketing en de buit is binnen. Als het straks weer over voedzaam gaat gaan die consumenten weer terug naar zuivel.

  • Bennie Stevelink

    Dit stelt mij voor de vraag of RFC hier ook mee aan de slag moet? Ik kan mij nog herrinneren dat vroeger gediscuseerd werd over de vraag of zuivelcoöperaties ook hadden moeten beginnen met margarine.
    Als goed geld te verdienen is met plantaardig, waar leden-melkveehouders een flinke plus mee op de melkprijs kunnen krijgen, moeten we dat dan laten liggen?
    Laat ik dit eens op Melkweb plaatsen.

  • farmerbn

    Bennie, breng RFC niet op de gedachte om dat ook te gaan doen. Gaat geheid fout en moeten de leden weer het verlies betalen.

  • veldzicht

    Hoeft er voor soja voor sojamelk geen tropisch oerwoud te worden gekapt? maar goed dat er nog een veestapel is om het sojaschroot (en andere restproducten) op te vreten dus wat is nu duurzaam en beter voor het milieu?

  • jokebruist

    Veldzicht nee joh! Dat is juist de soja voor de veeteelt die daar aan bijdraagt! Die paar vegetariers op de wereld eten lang niet zoveel soja als al die dieren in de bio-industrie. Die soja is ook nog eens genetisch gemanipuleerd en is enorm bodem uitputtend. Erg slecht voor het klimaat en het ecosysteem en niet geschikt voor menselijke consumptie begreep ik. Ik zag een keer op tv een docu dat bij die soja velden er in de verte geen insect meer te vinden is. Toch vrij verontrustend.

    Wel interessant dat danone hierop gaat inzetten. Dit maakt mij nieuwsgierig.

    Oh Farmerbn melk bestaat overigens ook voornamelijk uit water. ;-)

  • farmerbn

    Joke denkt echt dat dieren soja(bonen) eten. Kent ze het prijsverschil tussen soja(bonen) en sojaschroot?

  • Alco

    Het klopt wel dat bossen gekapt worden voor soya en jawel voor die vegetariërs, maar vooral voor de olie productie, die uitermate geschikt is voor smering van motoren en het restproduct, de uitgeperste bonen, het zgn soyaschroot, waar je verder niets mee kunt, gebruiken wij als veevoeder.
    @Joke bewijst maar weer eens hoe mensen kunnen ratelen als ze niet gestoord worden door enige kennis.
    Als wij geen dieren hadden die van alle restproducten en gras, hoogwaardige eiwitten produceren en niet te vergeten het belangrijkste product mest. Dan is heel het ecosysteem ten dode opgeschreven.

  • farmerbn

    Joke zal ook niet weten dat als iedereen vegan wordt er geen landbouwhuisdieren meer zijn. Geen koeien, geen schapen, geen varkens ,kippen enz. Sterven allemaal uit.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.