Rundveehouderij

Achtergrond 1014 x bekeken 1 reactie

Fransen moeten weer trek krijgen in stukje vlees

Ook in Frankrijk loopt de vleesconsumptie gestaag terug. Maar het schap voor roodvlees en de veehouderij wil proberen die tendens weer om te keren, met meer kwaliteit, meer biologisch en meer variatie.

De Franse consument koopt en eet steeds minder vlees. In het laatste kwartaal van 2017 lagen de vleesverkopen 3,5% lager dan een jaar eerder, terwijl de terugloop aan het eind van het jaar opliep naar meer dan 4%. Vooral lams- en varkensvlees zijn uit de gratie, maar ook rundvlees krijgt een tik. De hoogste tijd voor de overkoepelende organisatie voor de roodvleesindustrie en veehouderij Interbev om in actie te komen.

“De Fransen consumeren tegenwoordig nog maar drie porties vlees per week, kip niet meegerekend. Dat niveau loopt jaar na jaar verder terug. Meer dan driekwart haalt nauwelijks de 500 gram vlees per week. 89% van de Fransen vindt ook dat ze minder vlees moeten eten, maar dan wel van betere kwaliteit. Tegelijk stelt meer dan 90% dat vlees eten deel uitmaakt van onze cultuur en dat het ook goed is voor een evenwicht in de voeding”, vat Interbev de situatie samen.

Meer hamburgers

Een bijkomende zorg is daarbij, zeker aan de kant van de veehouders, dat steeds meer rundvlees wordt verkocht in de vorm van gehakt of hamburgers. Lag dat tien jaar geleden op nog geen 30%, inmiddels gaat het in vleesland Frankrijk al om meer dan de helft van de totale afzet aan rundvlees, ofwel een goede 450.000 ton per jaar. Vooral in de horeca is de hamburger snel opgerukt en dan bepaald niet alleen bij McDonalds, Quick of tegenwoordig Ellis Gourmet Burger, maar zelfs in restaurants met Michelin-sterren.

Dat levert voor de boeren het probleem op dat de afzet te eenzijdig wordt en er steeds minder markt is voor de duurdere delen. “Driekwart van de 145.000 restaurants in ons land heeft minstens één soort burger op het menu. En de Fransen onderscheiden zich daarbij door die burgers met vork en mes te eten, de Amerikanen lachen zich krom als ze dat zien”, zegt Bernard Boutboul van marktonderzoeker Gira Conseil.

Meer kwaliteitsvlees nodig

Interbev ontvouwt in een uitgebreid strategisch plan wat er volgens haar moet gebeuren om het tij te keren. In de eerste plaats moet er meer kwaliteitsvlees komen, of moet de consument in ieder geval weten dat het aangeboden vlees aan zijn of haar eisen op dat gebied voldoet. Daarom zou het aandeel van rundvlees met het kwaliteitsmerk Label Rouge moeten worden opgevoerd van de magere 3% van nu naar zeker 40% in 2023. Tegen die tijd moet het volume aan biologisch vlees, dat steeds meer kopers trekt, zeker verdubbelen.

Vooral om dat laatste te bereiken, wil de vleessector dat de veehouderij er meer dan nu op kan vertrouwen dat er voldoende biologisch voer uit eigen land beschikbaar is, een wens waar grote coöperaties in de akkerbouw al op aansturen.

Dierenwelzijn en duurzaamheid

Omdat de consument daar steeds meer om vraagt, moeten de veehouders zelf zich nog meer dan nu concentreren op dierenwelzijn en duurzaamheid, waar Interbev naar goed Frans gebruik ook steun van de overheid voor vraagt.

Tenslotte stelt het schap dat de sector als geheel meer moet doen aan innovaties. De consument laat vers vlees weliswaar wat liggen, maar heeft nog altijd veel trek in vleesproducten. Vorig jaar is de afzet daarvan immers weer met een kleine 2% toegenomen. Door met nieuwe, aantrekkelijke producten met ons vlees te komen, kunnen we die consument toch weer binnen boord halen, hoopt het Franse vleesschap.

Eén reactie

  • koestal

    Er zijn genoeg goede Franse vleesrassen

Of registreer je om te kunnen reageren.