Milcobel: vooruitzichten nog niet rooskleurig - Foto: Peter Roek RundveeAchtergrond

Milcobel: vooruitzichten nog steeds niet rooskleurig

Profiteren van exportmogelijkheden is wat anders dan moeten concurreren op de vrije wereldmarkt. Dat zegt Milcobel-topman Eddy de Mûelenaere.

De vooruitzichten op de zuivelmarkt zijn eigenlijk nog steeds niet rooskleurig. Er is sprake van een opleving van de markt, maar in eerste instantie moet deze heropleving van de zuivelprijzen het nog steeds bestaande verschil ten opzichte van de betaalde melkprijzen wegwerken. Algemeen directeur van Milcobel Eddy de Mûelenaere windt er tijdens zijn toespraak op de algemene vergadering in Oudenaarde, België, geen doekjes om. “Structureel lijkt er nog niets veranderd.”

De piek in productie is geweest en de vraag op korte termijn is wat aangetrokken. Kopers beginnen te geloven dat de bodem wel bereikt is. Toch is het risico volgens De Mûelenaere groot dat dit herstel aan slechts ‘tijdelijk onevenwicht tussen korte termijn vraag en aanbod’ is te danken. Hij vraagt zich dan ook hardop af of Europa met het huidige landbouwmodel wel kan blijven concurreren in een vrije wereldmarkt. “Profiteren van exportmogelijkheden zoals in het verleden is nog wat anders dan moeten knokken op de wereldmarkt, wat nu het geval is met de toegenomen producties.”

Kiezen voor interventie

Net als andere zuivelondernemingen had ook Milcobel in 2015 veel last van de, met name tegen het einde van het jaar, snel oplopende Europese melkproductie in combinatie met de mindere vraag op de wereldmarkt. De onderneming besloot al vroeg in het jaar overschotten aan melk te verwerken tot mageremelkpoeder om dit vervolgens aan te bieden voor interventie. Daardoor bleven de voorraden tot eind 2015 beperkt. Ook prijstechnisch bleek de interventie een goede keus.

Meer melk verwerkt tot kaas

De melkaanvoer bij Milcobel nam in 2015 met 4,5% toe naar 1,2 miljard kilo. De melkverwerking steeg met bijna 6% omdat er door lage spotprijzen weinig melk werd verkocht. Het aandeel poeder daalde naar 45% omdat de lage marktprijzen de melkprijzen niet konden dragen. Er werd meer melk verwerkt tot kaas. Om de lage prijzen voor folie- en natuurkaas te omzeilen werd Milcobels capaciteit voor mozzarella maximaal benut. Vooral gedurende de eerste helft van het jaar hield de mozzarellaprijs redelijk stand. Ondanks prijsdruk, door vergelijking met foliekaas, kon het product nog net de melkprijs betalen.

Boter veelgevraagd

Volgens Milcobel is de bijdrage van boter en room aan de valorisatie van melk wereldwijd nog nooit zo belangrijk geweest als afgelopen jaar. Hoewel er grote prijsvariaties waren bleken de prijzen stand te houden. Dit heeft er voor gezorgd dat de combinatie mageremelkpoeder/boter vanuit economisch standpunt het meest aantrekkelijk was. In tegenstelling tot de globale zuivelvraag genieten boter en room nog steeds van een groeiende wereldwijde vraag.

Inzetten op producten met hogere toegevoegde waarde

Wat betreft de basismarkt voor witte melk blijven de marges volgens De Mûelenaere oninteressant. De prijsdruk die retailers uitoefenen is groot en leiden tot onrendabele prijsstructuren. Reden voor Milcobel om haar aandeel in deze specifieke activiteit verder te reduceren en wat betreft drinks meer in te zetten op producten met een hogere toegevoegde waarde.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin