Edzard van Delden<br />Foto: Ruud Ploeg RundveeAchtergrond

6 vragen aan Cowlinq

Een website waarop veehouders hun vee kunnen aanbieden, online veeservice Cowlinq, heeft een krap jaar na introductie zo’n 600 veehouders geheel of gedeeltelijk als klant. De transparantie in de veehandel en het feit dat de boer tegen lage kosten zoveel mogelijk invloed heeft op zijn opbrengstprijzen laten het bedrijf nog dagelijks groeien.

In mei 2015 startte online veeservice Cowlinq. Sales manager Edzard van Delden (35) vertelt over de ontwikkeling en doelen van het bedrijf. “We zijn twee jaar geleden met Cowlinq gestart. Eerst is er een jaar getest en in mei 2015 zijn we officieel van start gegaan.”

Waar vullen jullie een behoefte?

“Veehouders hebben geen regie over hun melkprijs of over hun voerprijzen. Het enige waar ze enigszins invloed op zouden kunnen hebben is de omzet en aanwas. Dit was voor bedenkers en veehouders Kees Hoogendoorn en Chris van den Berg reden om een website te bouwen waarop veehouders hun vee kunnen aanbieden.”

Welk vee wordt er aangeboden?

“Het gaat hoofdzakelijk om slachtvee en nuchtere kalveren. Daarnaast is er ook gebruiksvee, maar dat aandeel is geringer. Via de site of de app op de smartphone geven de veehouders met een paar klikken aan wat er weg kan. Er is een koppeling met CRV, GD en RVO. Wij regelen I&R en transport. Regel is dat dieren voor de slacht binnen vijf werkdagen worden opgehaald, maar bij spoed kan het ook sneller. Kalveren rijden we op maandag en dinsdag, maar ook dat willen we snel uitbreiden.”

Wat is het voordeel voor de veehouder om op deze manier vee aan te bieden?

“De veehouder heeft invloed op de opbrengstprijs en de uitbetaling is transparant. Ze kunnen precies zien wat de uitbetaling van bijvoorbeeld het slachthuis is geweest. Het enige wat daar af gaat zijn transportkosten en 2 procent voor Cowlinq. De transportkosten zijn nu nog €7,50 voor een kalf en €25 voor een koe. Gebruiksvee kunnen klanten aanbieden op de website en andere veehouders kunnen daar op bieden.”

Kan dat transport nog voordeliger?

“Ja, als meer veehouders deelnemen kunnen we de transporten efficiënter indelen. Als daardoor de transportkosten dalen, kunnen we ook lagere kosten doorberekenen aan de veehouders.”

Moeten veehouders afscheid nemen van hun vaste handelaar?

“Nee hoor, je kunt een deel van de handel via ons doen en een deel van de handel via de handelaar. Dat is maar net waar je je prettig bij voelt. Een aantal handelaren ziet Cowlinq als een bedreiging voor hun inkomen. Anderen zien juist de toegevoegde waarde. Zij maken geen loze bezoeken meer. Ze weten nu immers waar de handel is. Zij verzorgen transport en hoeven niet meer langs de deur om te vragen of er nog handel is. Dat maakt hun dagindeling ook veel efficiënter.”

Hoe stabiel is jullie organisatie nu?

“We hebben nu 600 klanten. We zijn een jonge onderneming, maar geen starter meer. We hebben 13 mensen in dienst die zich hiermee bezighouden. Zoals de groeicurve van het aantal klanten eruit ziet, durf ik wel te voorspellen dat we begin 2017 ongeveer 1500 klanten zullen bedienen. Dat maakt het efficiënter en we kunnen daarmee ook betere prijzen halen voor onze klanten.”

Beheer
WP Admin