Rundveehouderij

Achtergrond 2 reacties

'Robotvoeren is groeimarkt'

Constructiebedrijf Boreco komt in 2017 met de Shuttle-voerrobot op de markt. Deze combineert wel de voordelen, maar niet de nadelen van diverse systemen.

Een autonome voerrobot ontwikkelen is niet eenvoudig. Toch zag Wim Borst van constructiebedrijf Boreco in De Meern (Utrecht) mogelijkheden. Afgelopen jaar werd een eerste versie van de voerrobot getest, in 2017 moet hij op de markt komen.

Wat brengt jullie als kleinere speler ertoe om een complexe machine als een voerrobot te gaan ontwikkelen?

"Wij bouwen nu al voorraadbunkers voor voerrobots, bijvoorbeeld voor de railsystemen van Fullwood. We kennen de markt en zien het robotvoeren echt als een groeimarkt. De arbeidsbezetting op grotere bedrijven is steeds krapper, en voeren wordt als belastend ervaren. Een voerrobot laat met een betere voerefficiëntie de voerkosten dalen en de productie per koe stijgen. En hij past mooi bij een melkrobot."

Directeur van Boreco Wim Borst ontwikkelde de Shuttle-voerrobot. Deze is elektrisch aangedreven én zelfladend, dus zijn er geen bunkers nodig. - Foto: Matthijs Verhagen
Directeur van Boreco Wim Borst ontwikkelde de Shuttle-voerrobot. Deze is elektrisch aangedreven én zelfladend, dus zijn er geen bunkers nodig. - Foto: Matthijs Verhagen

Hoe ziet u de markt en hoe positioneren jullie je eigen robot?

"Ik zie vooral railsystemen. Maar rails zijn duur, onderhoudsgevoelig en een belemmering als je van de ene naar de andere stal gaat. Dus wilden we een autonoom rijdende robot en zijn gekomen tot een elektrisch aangedreven én zelfladende robot. Dus zonder bunkers én zonder de onderhoudskosten en het brandstofverbruik van een diesel. Onze robot is verder verbazend eenvoudig. Er zitten slechts 11 lagers op."

Hoe ziet jullie robot er dan uit?

"We hebben ons laadsysteem van de bunkers, een opvoerketting met meenemers, op een zelfrijdende voerrobot gebouwd. Die beschikt verder over een 4,2 kuubs peddelmenger, die weinig stroom verbruikt. Hij is grotendeels uit rvs gebouwd met 100 kleine lithium-accu's die opgeteld 220 volt leveren. Zo kunnen we standaard elektromotoren gebruiken. Op één acculading kan de robot 19 uur draaien en zo'n 300 koeien voeren."

De opvoerband is wel steil; hoe werkt het zelf uitkuilen?

"Hij kan kuilen tot zo'n 2,5 meter hoogte zelf uitkuilen. Het heen en weer rijden naar de kuil kost wel capaciteit. We hebben daarom ook een ontwerp gemaakt waarbij je kuilblokken in afsluitbare smalle sleufsilo's dicht bij de stal weg kunt zetten."

Van andere fabrikanten is bekend dat de aansturing en het navigeren erg veel ontwikkelingswerk kost. Lopen jullie daar straks niet tegenaan?

"De robot vindt zijn weg op het bedrijf aan de hand van in de vloer ingezaagd koperdraad. Hierin kan weinig misgaan. Verder werken we samen met een leverancier die jarenlang ervaring heeft met autonome techniek in de tuinbouw. Het is wel de grootste uitdaging. Als optie komt er een laserscanner die in grote sleufsilo's navigeert, zodat je niet overal draden in hoeft te zagen."

Is het denkbaar dat een grotere fabrikant de robot uiteindelijk gaat vermarkten?

"Het is een eigen ontwikkeling van Boreco en we zijn er vrij mee. We zijn wel in gesprek, maar nog niet concreet genoeg. In principe gaan we de Shuttle komend jaar via dealers en importeurs in de markt zetten."

Laatste reacties

  • alphons1

    weer een artikel om de kostprijs te verhogen op de bedrijven. net als de melkrobot

  • arjangeenen

    Dat zei mn opa ook over de tractor vroeger

Of registreer je om te kunnen reageren.