RundveeAchtergrond

Duitse zuivelsector nog lang niet klaar

De Nederlandse zuivelsector is in doorsnee klaar voor nieuwe uitdagingen. In Duitsland is dat anders, bleek op het Berliner Milchforum. Er moeten nog druk worden gesaneerd, geïnvesteerd en ook beter uitbetaald.

Het Duitse DMK is in zekere zin wat FrieslandCampina is in de Nederlandse zuivelsector. Het is het grootste zuivelconcern van het land en hoort ook de marktleider te zijn. Anders dan FrieslandCampina is DMK echter niet de motor van de zuivelsector, zoals de Nederlandse coöperatie die wel is. Het is ook niet de echte marktleider.

DMK-leden ontevreden vanwege melkprijs

Qua uitbetaling aan de leden zit het Deutsche Milchkontor zelfs in de bezemwagen. Zelfs al heeft DMK eind vorig jaar een deel van de bedrijfswinst opgeofferd om de leden meer te kunnen uitbetalen, toch zijn veel leden ontevreden. Op het Berliner Milchforum werd door sprekers diverse malen aangeduid als het bedrijf dat de laagste melkprijs uitbetaalt aan de boeren. DMK is wel ambitieus, maar het bedrijf kan die ambities te weinig waarmaken, vooral ook omdat het intern nog veel moet saneren.

DMK betaalt 28 cent per kilo melk

Een blik op de vergelijking van het Duitse Topagrar maakt duidelijk over welke cijfers het gaat: over de eerste twee maanden van het nieuwe jaar betaalde DMK 28 cent per kilo uit (bij 3,7 procent vet en 3,4 procent eiwit, de wettelijke Duitse gehaltes). Dat is even veel als Arla en DOC Kaas in Duitsland betalen, maar minstens 1,5 cent minder dan FrieslandCampina en 2 cent minder dan coöperatie Hochwald (partner van DOC Kaas) doet.

Hochwald versterkt positie

Hochwald is qua grootte de vijfde Duitse zuivelproducent, na DMK, Müller, Arla en FrieslandCampina, maar is druk doende om z’n positie te versterken, onder meer met allianties met Laiterie des Ardennes en Luxlait, en timmert goed aan de weg. Het bouwt ook hard aan een grotere internationale afzetmarkt. Van private ondernemer Theo Müller raakt doorgaans weinig bekend. Het is ook niet de beste betaler, maar zakelijk gezien wel ambitieus ingesteld en het beschikt over een aantal moderne fabrieken. Behalve in Duitsland heeft het ook een sterke marktpositie in Groot-Brittannië.

Arla marktleider in Duitsland

De echte Duitse marktleider lijkt Arla te zijn. Dit bedrijf zet vaak de toon in de onderhandelingen met het grootwinkelbedrijf en doet dat goed. Het heeft verder een mooie exportpositie. Toch loopt ook Arla nog wel tien jaar achter op FrieslandCampina, menen kenners. Arla is te afhankelijk van basiszuivel – al doet het daar mooie dingen mee – en heeft (nog) niet het geld, de installaties en vooral de markten om in het hogere (verdien)segment te geraken.

De Duitse zuivel past zich aan, maar moet nog veel stappen zetten om naast Nederland te komen.

Beheer
WP Admin