Partner
Foto: Shutterstock PluimveePartner

Kip heeft de toekomst, vertel het verhaal

Sinds 2017 is kip het meest gegeten vlees ter wereld, schrijft Birthe Steenberg, secretaris-generaal van Avec. Vertel consument en beleidsmaker dus hoe het zit met de pluimveesector.

In het licht van een groeiende vraag heeft kip veel positieve eigenschappen, die waarschijnlijk bijdragen tot verdere groei. Maar weten de consument en de beleidsmaker eigenlijk wel precies hoe het zit met de pluimveesector?

De Europese pluimveesector is een goed voorbeeld van solide Europese kwaliteit in veeteelt en voedselproductie. De sector is in hoge mate geïntegreerd door een holistische benadering die zorgt voor een duurzame, (voedsel)veilige en betrouwbare keten met de hulp van wetenschap, innovatie en ondernemerschap.

Vertel consument over gezond, duurzaam, veilig en betaalbaar pluimveevlees

Het aanhoudende succes van de Europese pluimveesector komt door het continue streven om de consument te blijven voorzien van gezond, duurzaam, veilig en betaalbaar vlees om zo bij te dragen aan een gezonde EU-economie. Dit verwezenlijkt men door het scheppen van banen en het ondersteunen van de handel om de voedselveiligheid, het dierenwelzijn en de milieunormen te verdedigen en te handhaven.

Ik vraag me echter vaak af of consumenten iets weten over de hoge niveaus van voedselveiligheid, dierenwelzijn en milieubescherming die gepaard gaan met het verstrekken van de kip die ze eten in hun Ceasar Salade, Chicken Sandwich of hun Coq-au-Vin. Boeren en voedselproducenten werken elke dag hard, zodat Europa wereldleider kan blijven op het gebied van voedselkwaliteit en –veiligheid.

Offensief en proactief communiceren

Er zijn veel positieve verhalen over kippenvlees – bijvoorbeeld dat kip een veelzijdig stukje vlees is dat op veel verschillende manieren kan worden klaargemaakt – aangepast aan een gezonde, evenwichtige voeding. Maar worden die verhalen wel genoeg verteld?

Mensen verwachten vandaag de dag dat ze alle informatie die ze nodig hebben, overal en altijd op hun smartphones kunnen verkrijgen. Daarom is er een enorme behoefte aan reactiesnelheid en transparantie vanuit de pluimveesector – en een verschuiving van defensief en reactief – naar een offensieve en proactieve manier van communiceren.

Tegelijkertijd heeft de overgang van kranten naar digitale communicatie geresulteerd in steeds minder tijd om feiten te checken en uitgebreid onderzoek te doen, omdat de drang om datgene wat de meeste kliks zal opleveren te publiceren, groot is. Omdat de ‘poortwachter’ is verdwenen, is er vaker een gebrek aan zorgvuldigheid. Datgene wat het vaakst gedeeld wordt op sociale media, wordt gemakkelijk beschouwd als ‘de waarheid’.

Waar haalt consument pluimvee-informatie vandaan?

Afhankelijk van hun interesses, zoeken consumenten informatie over veeteelt en voedselproductie… maar waar komt die informatie vandaan? De landbouw- en pluimveesector heeft grotendeels gefaald om in te spelen op de vraag van het publiek naar duidelijke informatie. In plaats daarvan zijn het vooral bloggers en beroemdheden die de sociale media vullen met hun visie op voedselproductie. Mensen en organisaties met een eigen agenda, die niet altijd over de feiten en achtergronden van duurzame pluimveeproductie beschikken of deze willen delen.

De Europese pluimveesector heeft veel goede verhalen te vertellen, maar we moeten manieren vinden om die verhalen te vertellen aan consumenten en beleidsmakers. Anders riskeren we slechte beleidsbeslissingen die worden ingegeven door emotie en niet door feiten vanwege het gebrek aan juiste informatie van onze kant.

Gebruik sociale media om positieve verhaal over landbouw en voedselproductie te vertellen

De volledige pluimveehouderijketen zou meer bereid moeten zijn verhalen en informatie te delen om een overdaad aan verkeerde informatie te voorkomen. Samen staan we sterker! Alle belanghebbenden in de landbouw en veehouderij kunnen nu al een bijdrage leveren. Sociale media is toegankelijk voor iedereen. Laten we dat gebruiken om ons positieve verhaal over landbouw en voedselproductie te vertellen!

Auteur Birthe Steenberg is secretaris-generaal van Avec, de overkoepelende pluimveeorganisatie in EU-landen. De Deense Birthe woont en werkt in Brussel, België.

Beheer
WP Admin