Foto: Ronald Hissink PluimveeNieuws

Delhaize weert kooi-eieren uit huismerk

De Belgische supermarktketen Delhaize gaat vanaf 2020 kooi-eieren helemaal weren uit haar assortiment voedingsproducten.

Daarmee volgt de keten het voorbeeld van zusterbedrijf Albert Heijn, dat deze stap al in 2016 zette. In 2007 schakelde Delhaize voor haar verse aanbod al over op scharreleieren, biologische eieren en vrije uitloopeieren.

Verrijkte kooien

Legbatterijen zijn sinds 2012 verboden. Circa 6 op de 10 kippen in België wordt in verrijkte kooien gehouden, het overige deel in systemen die een beter welzijn van de dieren moeten borgen. Delhaize raamt dat van ruim 7.000 huismerkproducten circa 1.200 producten eieren bevatten. Van 68% heeft Delhaize de garantie dat het product geen kooi-eieren bevat.

Meer ketens bannen kooi-eieren

Het percentage kooi-eieren dat vers of in verwerkte vorm in het Belgische schap belandt, daalt jaarlijks. In België hebben onder meer Colruyt en Lidl al eerder besloten kooi-eieren volledig te weren. Delhaize behoort met een marktaandeel van ruim 20% in de totale supermarktomzet in België tot de grootste afzetkanalen van de Belgische land- en tuinbouw.

Beheer
WP Admin