Pluimveehouderij

Nieuws

Wakker Dier wil meer keurmerkkip in supermarkt

Wakker Dier vindt dat supermarkten te weinig doen om het aanbod van kip met een keurmerk te verhogen.

Uit een steekproef van de dierenorganisatie bij de twaalf grootste supermarktketens blijkt dat ruim twee derde van de kipproducten in de schappen geen keurmerk draagt. 29% van de kipproducten heeft wel een keurmerk. Dat is 7% meer dan vorig jaar. “Die stijging valt tegen, temeer omdat het aanbod van kip met een keurmerk vorig jaar 25% hoger was dan in 2015”, vertelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De kipconcepten die tussen regulier en één ster Beter Leven-keurmerk (BLK) in zitten zijn goed voor twee derde van het aanbod. Deze concepten komen volgens Wakker Dier onvoldoende tegemoet aan het welzijn van de kippen. Volgens de eisen van één ster BLK moeten de kippen een overdekte uitloop tot hun beschikking hebben. Deze eis beperkt de productie van kip met één ster BLK. Veel pluimveehouders hebben niet voldoende ruimte om aan de stal een overdekte uitloop te bouwen, of krijgen daar geen vergunning voor.

Plofkip uit de schappen

Twee jaar geleden bejubelde Wakker Dier nog dat Albert Heijn, Jumbo en Lidl de ‘plofkip’ uit het schap haalden. De organisatie startte toen een radiocampagne om de supermarkten hiervoor te bedanken. “Bijna de helft van de Nederlandse kipconsumptie is in één klap plofkip-vrij”, aldus Wakker Dier destijds, daar wel een aan toevoegend dit als tussenstap te zien richting 1 ster van het Beter Leven-keurmerk als minimum.

Mede-auteur: Kirsten Graumans

Of registreer je om te kunnen reageren.