Nepluvi-voorzitter Gert Jan Oplaat - Foto: Jan Willem Schouten PluimveeNieuws

Campagne Kip in Nederland krijgt vervolg

Er komt een publiekscampagne om kip te promoten. Ruim een jaar geleden ging de campagne Kip in Nederland van de pluimveevleessector in première, op initiatief van Nepluvi. Deze campagne krijgt nu een vervolg.

Nepluvi-voorzitter Gert Jan Oplaat: “In eerste instantie hebben we ons gericht op de beleids-, beslissings-, en opiniemakers. Nu starten we een publiekscampagne via toonaangevende consumenten- en nieuwsbladen.”

In de campagne, waarin primaire pluimveehouders het gezicht zijn, staat de trots op het produceren van een verantwoord stukje vlees centraal. “We leveren een fantastisch product, waar we oprecht trots op mogen zijn. Pluimveevlees is gezond, efficiënt als het gaat om milieubelasting en wordt met oog voor dierenwelzijn geproduceerd. De pluimveehouders die daar dag in, dag uit mee bezig zijn, willen we laten vertellen wat het is om hun bedrijf te runnen en hun dieren groot te brengen. Wij zijn de betrokken pluimveehouders dan ook heel dankbaar dat zijn het gezicht van de campagne willen zijn en nodigen iedereen uit om ook naar buiten te treden waar dat mogelijk is.”

Andere toon

De toon zal volgens Oplaat een andere zijn dan in het eerste deel van de campagne. “Toen wilden we de doelgroep vooral laten weten hoe wij ons de afgelopen jaren als sector hebben ontwikkeld en ons hebben ingezet voor een beter dierenwelzijn, antibioticareductie, voedselveiligheid en milieu. Daar hebben we heel positieve resultaten mee behaald, al zal je fervente tegenstanders van vleesproductie nooit aan je zijde krijgen.”

Eén geluid vanuit de pluimveehouderij

Het eerste deel van de campagne liep vooral via de website Kip in Nederland, met onder andere een mooie film die doorkijkjes gaf in de pluimveesector. Vanaf 10 oktober richt de Nepluvi zich op de consument via advertenties in bladen. “Nepluvi heeft de regie, omdat daar ook de financiële middelen samenkomen. De slachterijen hebben zich daaraan gecommitteerd om te voorkomen dat we de primaire sector geld uit de zak kloppen. De collectiviteit zorgt ervoor dat we met één geluid naar buiten treden, zodat dat beter aankomt bij de consument.”

‘Lang is er een tendens geweest van ‘bukken, anders zijn we aan de beurt’

Oplaat vervolgt: “Dat gezegd hebbende, naar buiten toe staat de pluimveehouder centraal. Hij heeft het pure, eerlijke verhaal dat het over het algemeen heel goed doet. Kijk maar naar de ‘emotie’ in programma’s als Boer zoekt Vrouw. We maken gebruik van het gezicht van de pluimveehouder en daar heeft iedereen een verantwoordelijkheid. We moeten open en transparant zijn. Lang is er een tendens geweest van ‘bukken, anders zijn we aan de beurt’. Ik ben ervan overtuigd dat die tijd voorbij is. Consumenten begrijpen heel goed waar hun eten vandaan komt en dat daar mensen met passie elke dag mee bezig zijn. Wij benadrukken dat alleen nog eens extra en dat kun je als sector niet vaak genoeg doen.”

Beheer
WP Admin