PluimveeNieuws

Reclame voor Hollandse kip aangepast

Amsterdam – Supermarktketen Albert Heijn mag de ‘Hollandse kip’ in reclame-uitingen niet als ‘verantwoord’ aanduiden. Dat besliste de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

Ook mag de supermarkt niet spreken over ‘goede leefomstandigheden’. Albert Heijn heeft inmiddels aangegeven zich te houden aan de uitspraak en deze woorden niet meer te gebruiken in relatie tot de Hollandse kip. De retailer noemt het teleurstellend dat de discussie niet over dierenwelzijn gaat, maar over een woordenspel in een advertentie.

Wakker Dier heeft ook een klacht ingediend tegen de uiting van Albert Heijn dat alleen verantwoorde soja wordt gebruikt. De afspraken die voor soja zijn gemaakt in het kader van Round Table on Responsible Soy (RTRS), zijn nog maar een eerste stap richting een verantwoorde sojateelt. Bovendien stimuleert RTRS weliswaar duurzame sojateelt, maar is het geen garantie dat de kippen daadwerkelijke deze soja hebben gekregen. Het is eenzelfde model als bij groene stroom. Ook daarvoor stelt de RCC de dierenorganisatie in het gelijk.

De Hollandse kip is een variant op de Kip van Morgen. Dat is het resultaat van afspraken tussen de pluimveesector en supermarkten over de productie van kippenvlees met een aantal aangescherpte eisen op het gebied van onder andere de bezettingsgraad in de stal en groei.

Beheer
WP Admin