PluimveeNieuws

Belgische kipaankopen stabiel

In een dalende Belgische vleesmarkt blijft het thuisverbruik van gevogelte de laatste jaren stabiel. “Hierdoor wint gevogelte marktaandeel binnen de vleeskorf”, schrijft het Belgische vakblad Pluimvee. Het vakblad baseert dit op de uitkomsten van onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw (VLAM).

Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 8,1 kilo kip, 1,3 kilo kalkoen en 0,3 kilo ander gevogelte. Bij elkaar was dit goed voor een volumeaandeel van 30,5 procent binnen de totale categorie vlees. Hieruit blijkt dat gevogelte licht aan populariteit wint, want in 2008 bedroeg het aandeel van gevogelte in de totale vleesaankopen van de Belgen nog 27,3 procent. Het totale vleesverbruik daalde van 34,9 kilo per hoofd naar 31,8 kilo in 2013.

De Belg koopt zijn gevogelte steeds meer bij de hard-discounters (Aldi en Lidl). Deze supers wonnen in vijf jaar tijd maar liefst 6 procent marktaandeel.

Bijna alle Belgische gezinnen kopen kip: 96 procent. Gemiddeld doen ze dat 19 keer per jaar. In 2013 telden ze er gemiddeld per hoofd €59,70 voor neer.

Beheer
WP Admin