PluimveeNieuws

Belgen kopen steeds meer eieren

Belgen kopen steeds meer eieren; vorig jaar zes meer dan in 2008. Van de gemiddeld 74,4 eieren die Belgen vorig jaar voor thuisverbruik kochten, was 62,2 procent een scharrelei.

Dit soort eieren wint jaarlijks aan populariteit (in 2008 was 54 procent van toen 68,6 eieren voor huishoudelijk gebruik gekochte eieren een scharrelei), terwijl het aandeel van eieren van kippen met vrije uitloop afneemt. Deze eieren komen na scharreleieren nog wel op de tweede plaats, maar sinds 2010 toen het aandeel 32,2 procent bedroeg, is het alleen maar gedaald tot 27,7 procent in 2013.

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw (VLAM). Het Belgische vakblad Pluimvee berichtte erover.

De hard-discounters (Aldi en Lidl), die tussen 2008 en 2011 voor eieren moeilijke tijden doormaakten en marktaandeel verloren aan de buurtsupermarkten, boekten sindsdien een mooie winst van gemiddeld een procent per jaar.

Het aandeel eierkopende Belgische gezinnen neemt nog elk jaar licht toe. Vorig jaar betrof het 94 procent van de gezinnen. Een Belgisch gezin koopt gemiddeld 16,1 keer per jaar eieren en gaf daar in totaal gemiddeld €13,3 aan uit.

Beheer
WP Admin