PluimveeNieuws

Pluimveehouderij start ei-campagne

Epe – Onder de naam ‘Het is altijd weer voor een ei’ wil LTO/NOP volgend jaar maart een campagne starten om consumenten te bewegen meer eieren te eten. Dat verklaart Jan Willem Lagerweij, vakgroepvoorzitter pluimveehouderij van LTO-Noord.

Een reclamespot wordt uitgezonden net voor of na het weerbericht van RTL 4 en verschijnt digitaal op de website weeronline, ook van nieuwsbedrijf RTL. Er wordt vooral ingegaan op het punt dat eieren gezond zijn en veel minder bijdragen aan een hoog cholesterolgehalte in het bloed dan veel mensen denken. Van dat imago wil de sector af en het is ook wetenschappelijk bewezen dat dit beeld niet klopt, betoogt Lagerweij.

De start van de campagne wordt gefinancierd met geld dat sinds eind 2013 nog in de kas van het productschap zit. Vanaf volgend jaar is het de bedoeling dat via brancheorganisatie van de pluimveehouderij, Ovoned, pluimveehouders en pakstations weer collectief meebetalen aan ei-promotie, tot maximaal €600.000 per jaar in totaal. Krijgt Ovoned geen algemeen bindend verklaring om de financiering te regelen, dan is het de bedoeling om het via IKB-ei te regelen. Daar is 90 procent van de boeren bij aangesloten. LTO/NOP wil nauw samenwerken met stichting ‘Blij met een ei’ die zich vooral richt op sectorpromotie.

De campagne ‘Ei love you’ die tot eind 2013 liep heeft er toe geleid dat in vier jaar tijd de consumptie van eieren steeg van 185 stuks per hoofd van de bevolking tot 195 eieren op jaarbasis. Lagerweij gelooft daarom in het nut van een campagne en is van mening dat het mogelijk is de eierconsumptie verder te verhogen. Lagerweij: “Op de twee informatie-avonden die we hebben georganiseerd, reageerden pluimveehouders positief op het plan.”

Beheer
WP Admin