Redactieblog

8 reacties

‘Journalistieke willekeur bij agrarische berichtgeving’

Na de behandeling van de procedure voor uitbreiding van ons vleeskuikenbedrijf door de Raad van State, werd ik aangeklampt door een journalist.

Dinsdag 26 mei ben ik naar de Raad van State geweest vanwege het weigeren van een uitbreidingsvergunning van ons vleeskuikenbedrijf door de gemeente Asten. Een procedure die al sinds 2011 loopt, maar waar de aanvraag steeds werd ingehaald door gewijzigde strengere landelijke, maar vooral gemeentelijke wetgeving ten nadele van de veehouderij en daarmee ten voordele van de naastliggende golfbaan.

Verschillende berichtgeving

Na de behandeling door de Raad van State werd ik aangeklampt door een journalist die werkt voor het Eindhovens Dagblad. Hij vroeg mij om een toelichting. Het is algemeen bekend dat het Eindhovens Dagblad niet positief schrijft over de agrarische sector. Toen ik daarom antwoordde dat ik niets toe te voegen had aan mijn inbreng tijdens de zitting, probeerde hij een draai te geven aan zijn vragen. Hij bracht naar voren dat hij ook voor uitgever Agrio werkt, die het blad Pluimveeweb publiceert.

‘Jan Verhoijsen, vleeskuikenhouder’ en ‘Jan Verhoijsen, kippenmester’

De dagen erna las ik zowel het artikel wat de journalist voor Pluimveeweb had geschreven als het artikel wat dezelfde journalist in het Eindhovens Dagblad had laten plaatsen. De inhoud van de artikelen was exact hetzelfde op twee zaken na: de koppen van de artikelen waren verschillend en hoe ik als ondernemer werd neergezet. De kop van het ene artikel was: ‘Asten houdt uitbreiding vleeskuikenbedrijf al jaren tegen’. Daarin werd ik ‘Jan Verhoijsen, vleeskuikenhouder’ genoemd, die meer vleeskuikens wilde gaan houden. In het andere medium luidde de kop van het artikel: ‘Kippenbedrijf eist oplossing van de gemeente Asten’, en werd ik ‘Jan Verhoijsen, kippenmester’ genoemd, die meer kippen wil gaan houden.

Stemmingmakerij

U mag raden welke kop van het artikel en welke benaming van ons vak bij welke uitgever thuishoort. Of het uit de pen komt van de journalist of dat de redactie zaken aanpast kan ik niet beoordelen.

Duidelijker dan dit kan ik niet laten zien dat de redactie van de regionale krant van Brabant opdracht geeft om de agrarische sector negatief te framen en voor stemmingmakerij te zorgen. Wiens brood met eet wiens woord men spreekt, zullen we maar denken.

Ik vraag me weleens af of een deel van de inkomsten van het Eindhovens Dagblad bij de regionale dan wel lokale politiek vandaan komt. Het zou me niets verbazen.

Laatste reacties

  • @123

    En je betaalt ook nog per jaar zo'n € 400,- abonnementsgelden voor dit riooljournalistiek, de Duitser Udo Ulffkotte ,een voormalig journalist ,heeft er een boek over geschreven "de gekochte journalisten".

  • Maas1

    Hoe journalisten hun eigen vakgebied verkwantselen en uithollen, jounalistiek onwaar(dig)

  • Johnny Hogenkamp

    Klopt Jan, zelfde ervaringen bij deze familie kranten waar ook het Brabants Dagblad, Gelderlander, Stentor, AD, Trouw, Volkskrant, Tubantia en andere titels onder vallen. Ergste is dat ze zich onafhankelijk noemen, maar het is zeer verre van dat. Boerenhatende journalisten als Sander van Mersbergen, Irene van den Berg en Annemieke van Dongen krijgen alle ruimte om hun persoonlijke grieven tegen landbouw te uiten. De eindredacteuren bepalen altijd de tekst van de kop, in jouw geval weet je dan ook alweer genoeg hoe zij denken en opruien. Kritische noten over de gekleurde meningen van journalisten worden niet geplaatst, hooguit social media kan wat soelaas bieden.

  • Alco

    Als hier de journalistiek niet oppas slaat het een keer precies de andere kant op.
    Voorbeelden in dictaturen genoeg.

  • @123

    @Alco, het is toch helemaal verkeerd dat één bepaalde club, de DPG media, bijna alle media in NL in handen heeft en hierdoor alleen maar nieuws brengt, wat in hun straatje past.

  • nvanrooij1

    Ik heb laatst een ingezonden stuk ingestuurd als reactie op een ander ingezonden stuk waarin pertinente onwaarheden stonden.
    Ondanks een rappel hebben ze het stuk niet geplaatst. Het ergste was dat ze van de week bij de berichtgeving over de burgers in het buitengebied tegen de intensieve veehouderij een gefotoshopte foto met een gifgroene wolk boven een boerderij als foto bij het artikel plaatsten.
    De toegevoegde waarde van de krant wordt ook steeds minder . Elk artikel , zonder journalistiek tegenonderzoek, wordt geplaatst en vooral als het uit de linkse of groene hoek komt.

  • Maas1

    Moet je nagaan wat de nieuws waarde regionaal nationaal en wereldwijd überhaupt nog voorsteld als ze al niet eens zonder hoor en weder hoor flut artikelen schrijven over de agrarische sector voor een select groepje mensen, dan zal het overige ook wel eenzijdig en bagger zijn.

  • tieme14@planet.nl

    Het programma ROEG! van tv Drenthe wordt gesponsord door Staatsbosbeheer.
    (In dit programma gaan ze met de camera door "natuurgebieden")

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.