Redactieblog

5 reacties

‘Beleving versus waarheid’

Consument in de ‘grachtengordel’ heeft een verkeerde beleving van onze sector.

Op de Pluimveerelatiedag in Veenendaal gaf mevrouw Sonnema, directeur Agro bij het ministerie van LNV in haar presentatie aan dat wij pluimveehouders meer de verbinding moeten zoeken met de consument. De consumenten in de ‘grachtengordel’ hebben namelijk een verkeerde beleving van onze sector. Inmiddels zie je in de politiek dat de houdbaarheidsdatum van het woord duurzaam ten einde loopt en dat woord circulair (gesloten kringloop) de nieuwe beleving gaat worden.

Kipster-stal

In het jaarlijks Drielandentreffen, dit jaar door LTO georganiseerd en waarin de Duitse, Belgische en Nederlandse pluimveebestuurders elkaar ontmoeten, hebben we een bezoek aan de Kipster-stal gebracht. In de presentatie wordt puur een beleving verkocht. Het betreft hier een stal waar het dierenwelzijn het hoogst is en de milieubelasting nihil, aldus de inleider. Het concept van deze stal is opgezet samen met de Dierenbescherming, Wakker Dier, Milieudefensie en Natuur en Milieu. Iedereen is aan boord, meer circulair kan het niet.

Zonder subsidie is de Kipster-stal nauwelijks in de benen te houden

Keuringsdienst van Waarde

De werkelijkheid is dat deze stal zonder subsidie nauwelijks in de benen te houden is. Bovendien bespaart supermarktketen Lidl, die de eieren afneemt, vele miljoenen aan reclame-uitingen omdat deze stal al voor 20 miljoen aan gratis mediawaarde gegenereerd heeft. Chapeau hoe ze een beleving tot waarde kunnen maken, zelfs met de witte Kipster-eieren. Onlangs liet het programma Keuringsdienst van Waarde zien dat bruine eieren tot 8 cent duurder verkocht worden dan de witte eieren. Omdat de consument een ‘natuurlijke’ beleving heeft bij een bruin ei heeft. Werkelijkheid is dat een wit ei duurzamer is, echter komt er van de meerwaarde hooguit 0,5 cent extra bij de pluimveehouder terecht.

Lees verder onder de film.

Boer zoekt Vrouw

Ik vraag mij wel eens af of we als LTO ook de weg van een beleving verkopen moeten inslaan, in plaats van de waarheid uitdragen. Boer zoekt Vrouw is een programma dat door de consument op handen wordt gedragen en waar beleving en waarheid heel dicht bij elkaar liggen. Ik ben ervan overtuigd dat alleen een goede balans tussen beleving en werkelijkheid leidt tot de zo belangrijke verbinding die wij als sector moeten aanknopen bij de consument.

Laatste reacties

  • Maas1

    We worden bespot dat we de verbinding niet zouden zoeken met de maatschappij we hebben niet anders gedaan en doen niet anders overal kan men ons vinden..De kippen lopen inmiddels al buiten! deze beleving heeft ons gebracht dat de batterij eieren uit de Oekraïne Europa binnen stromen en het scharrel ei uit het schap wordt geweerd.Het advies was destijds niet van binnen naar buiten maar van buiten naar binnen,we zien wat dat ons gaat brengen.De nertsen houderij in Nederland verbieden en elders met subsidie weer op bouwen! Ik ben niet tegen beleving versus waarheid maar tegen de manier waarop een beleid wordt vorm gegeven die lijd tot desastreuse krimp met het verlies van marktmacht,wat er toe lijd dat men uiteindelijk inderdaad enkel nog voedsel genereerd voor de grachtengordel.

  • ed12345

    Helaas betaalt de landbouwer de rekening van de politiek om vooral groen en intressant te zijn tegenover de kiezer

  • Eelco0626

    Als installateur van Stalinrichtingen kom ik in veel stallen in opbouw én in bedrijf.
    Wat mij hierbij het meeste opvalt is dat de traditionele Stalinrichtingen diervriendelijker zijn en zeker een beter klimaat hebben dan de Kipster-stal. Dit bevestigt tevens dat de beleving van dierwelzijn en de werkelijkheid toch ver van elkaar af liggen.

  • s.hit

    Wie het hardste roept, krijgt de meeste aandacht. Boeren zijn niet bereid om kosten te maken om hun boodschap te verkondigen. Als je niet vertelt waar je voor staat dan is er ook geen tegenwicht tegen de Kipster beleving.
    Kipster maakt er dankbaar gebruik van het onzichtbaar zijn van de andere houderijvormen. En eerlijk gezegd kan ik ze niet ongelijk geven. Ze maken gewoon gebruik van onze zwakte. Helaas is hun boodschap niet altijd volledig, waardoor ze de rest tekort doen.

  • Alco

    Daar hebben we toch een belangenbehartiger voor.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.