PluimveeOpinie

Wakker Dier waarschuwt nog één keer…..

Ik waarschuw je nog één keer, sprak de muis tegen de olifant…! Negen man in een Amsterdams kantoorpand maken weer kabaal. En weer wordt het sterk verouderde en achterhaalde rapport van de Wageningen University uit de kast getrokken. Natuurlijk, ze hebben ook niet beter.

Wakker Dier start een nieuwe campagne met dezelfde oude leugens. We hopen dat het succes van de vorige campagne zich herhaalt: vorig jaar immers vatte de consument de spotjes op als pure reclame. Werd AH genoemd of Jumbo in verband gebracht met het gangbare vleeskuiken, onmiddellijk snelde de consument naar die winkels om groot in te slaan. Wakker Dier maakt weer zó n statement: de actiegroep richt haar pijlen op de grootste partijen in de supermarktwereld Albert Heijn en Jumbo. De zieltogende organisatie, overeind gehouden met misplaatst subsidiegeld, zegt geschrokken te zijn van de uitspraken van Jumbo-topman Frits van Eerd die vorige week in een interview met de NOS stelde dat vlees met een laagsteprijsgarantie een belangrijke succesfactor is voor Jumbo. Wakker Dier: “Jumbo zegt hiermee dat hun succes feitelijk te danken is aan dierenleed, antibiotica, milieuvervuiling en uitbuiting van boeren.”

Dierenleed? Het gaat steeds beter, meer ruimte voor de dieren en gezondere kuikens. Antibiotica? Nauwelijks meer. Milieuvervuiling? De gangbare vleeskuikenhouderij heeft de gunstigste CO2-footprint.  Uitbuiting van boeren? Dit is een gotspe, het aller-allerlaatste waar Wakker Dier zich zorgen om hoeft te maken. Met uitzondering van een enkele reddeloos verloren bioboer, wil geen agrarische ondernemer nog iets met Wakker Dier van doen hebben. Zeker niet nadat vorige week een filmpje op de Facebooksite van onze vriendjes verscheen over kuikensterfte bij een bio-collega.

Marc Jansen van supermarktkoepel CBL geeft in een interview in Pluimveehouderij aan wat de supers denken over de Kip Van Morgen. Tussen de regels door lezend: supermarkten leggen zich niet vast om de kip van Nederlandse producenten te kopen én de meerwaarde voor de vleeskuikenhouders moet uit de markt komen. Anders gezegd, de supers stellen de eisen en maken de prijzen. Het CBL noemt dat een kans voor de pluimveesector. Hij vergist zich, het Kip van Morgen-concept is een uitgelezen kans voor de grootgrutters om de eigen machtspositie te versterken. Daarom wil Jansen ook niets weten van de Duitse initiatieven om een fonds op te zetten van waaruit vergoedingen voor meer dierenwelzijn worden betaald. Een beste kans op armoede, noem ik het. Het CBL voelt geen enkele verantwoording voor geen enkele toeleverancier. Jansen heeft ook nog eens geen idee wat duurzaamheid betekent, het zal hem niet interesseren.

De wereldproductie van pluimvee nadert de 100 miljard kilo en alles wijst erop dat de groei doorzet. Wakker Dier heeft de strijd aangebonden met deze immens grote sector: alle vleeskuikens weg, te beginnen in Nederland, en schreeuwt: ophouden nu of…, ja wat? Wat kan Wakker Dier nog met de €500.000  die ze de Postcodeloterij hebben afgetroggeld? Ik vermoed dat ze een deel in een rehabiltatiefonds gaan stoppen, dat binnenkort actueel wordt.

Beheer
WP Admin