Pluimveehouderij

Achtergrond

‘Geen beter, wel leuker verdienmodel’

Roan Boon zoekt als pluimveehouder verbinding met de burger.

Familie Boon heeft een gangbaar pluimveebedrijf met 2 neventakken: boerderijwinkel ’t Kippeboertje (sinds 2006) en een camping met 25 plaatsen (sinds 1990). Vleesverkoop via de winkel en via markten is er als laatste bijgekomen. “We zijn ons op neventakken gaan richten, omdat we te weinig vleeskuikens hebben voor een hoofdtak. Maar dat was niet de enige reden”, zegt Roan Boon.

Roan Boon (38) in Enschede (Ov.). heeft samen met broer Raymond (45) en moeder Ans (67) een pluimveebedrijf met 80.000 vleeskuikens. Daarnaast bestieren ze boerderijwinkel ’t Kippeboertje en een camping. - Foto: Hans Prinsen
Roan Boon (38) in Enschede (Ov.). heeft samen met broer Raymond (45) en moeder Ans (67) een pluimveebedrijf met 80.000 vleeskuikens. Daarnaast bestieren ze boerderijwinkel ’t Kippeboertje en een camping. - Foto: Hans Prinsen

Wat speelde nog meer mee?

“De afwisseling. Ik hoef niet per se de hele dag in de stal te lopen. Het directe contact met onze klanten is mooi. Ik vind het ook belangrijk dat mensen de praktijk zien. Het beeld is nog vaak dat kuikens in een kooitje leven, wij laten de andere kant zien. Klanten mogen bij ons ook op 2 momenten in de ronde in de stal kijken: als de dieren net binnenkomen en vlak voor ze weggaan. De reacties zijn vaak positief. Mensen zijn verbaasd dat de kuikens toch wel ruimte hebben.”

Vertel eens over jullie vleesverkoop?

“Elke maandag halen we met een eigen koelauto minimaal 1.000 kilo kippenvlees op bij een slachterij in Leek. Dat is vlees van ons eigen bedrijf, maar ook van bedrijven van collega-pluimveehouders. We verpakken het zelf en gaan er van dinsdag tot en met vrijdag mee de markten langs. Daarnaast verkopen we het in onze eigen boerderijwinkel.”

Het verdienmodel van ons hele bedrijf is niet beter geworden, maar wel leuker

Hoe reageren klanten?

“Erg positief. We verkopen filets, verschillende soorten schnitzels, dijvlees, rollades, maar ook drumsticks, vleugels, BBQ-pakketten of buffetten. Alles is vers en er wordt, in tegenstelling tot supermarktvlees, natuurlijk geen water toegevoegd. We onderscheiden ons op kwaliteit, maar onze prijs ligt gemiddeld ook iets lager dan bij de retail. Dat merken we aan ons groeiende klantenbestand, er komen zelfs mensen uit het westen van het land.”

Hoe belangrijk zijn de neventakken voor de omzet?

“De pluimveehouderij is goed voor ongeveer de helft van onze bedrijfsomzet. Daarna volgen de boerderijwinkel en de vleesverkoop (20%) en de camping (15%). De overige omzet komt uit onze vierde tak: een airconditioningsbedrijf. Overigens is de vleesverkoop het meest arbeidsintensief.”

Hoe doen jullie dat qua werk?

“In 2011 hebben we voor het eerst iemand in dienst genomen en op dit moment werken er 2 vrouwen mee. Zij helpen op de markten, in de boerderijwinkel en op de camping. Samen zijn ze goed voor 45 uur in de week.”

Hoe is nu het verdienmodel?

“Dat is in de loop de jaren niet enorm veranderd. De omzet van de vleesverkoop en het aantal klanten nemen dan wel toe, maar er is ook personeel bijgekomen. Het is ook niet erg, de afwisseling maakt veel goed. Het verdienmodel van ons hele bedrijf is niet beter geworden, maar wel leuker.”

Of registreer je om te kunnen reageren.