Pluimveehouderij

Achtergrond

‘Pluimveesector promoten, we hebben niks te verbergen’

Patrick Oude Kotte en José Janmaat houden in Geesteren (Ov.) 51.000 vleeskuikens in 4 stallen. De kuikenhouders dragen hun steentje bij aan het promoten van de sector. “We blijven ons best doen om het eerlijke verhaal te vertellen.”

Vleeskuikenhouders Patrick Oude Kotte en José Janmaat stapten in 2014 over van gangbare kuikens op Beter Leven-kippen (1 ster). Het aantal kuikenplaatsen daalde van 105.000 naar 51.000. Sinds een paar jaar zetten de kuikenhouders zich actief in voor het promoten van de sector. Ze hebben een zichtstal, ontvangen schoolklassen en delen informatie via hun website en Facebook.

Patrick Oude Kotte zet zich in voor het promoten van de sector. - Foto: Bouke Poelsma
Patrick Oude Kotte zet zich in voor het promoten van de sector. - Foto: Bouke Poelsma

Onlangs werden ze door mengvoerbedrijf De Hoop onderscheiden met de Hart voor Pluimvee-trofee. “We hadden eigenlijk niet verwacht dat we voor deze prijs in aanmerking zouden komen. Het was een aangename verrassing. Ik vind het een mooie blijk van waardering”, aldus Patrick Oude Kotte.

Jullie zetten je volop in voor het promoten van de sector. Wat is het verhaal daarachter?

“Ik stoorde me 5 jaar geleden ontzettend aan de filmpjes van Wakker Dier over onze sector. Het beeld dat zij schetsten van de vleeskuikenhouderij klopte gewoon niet. Daar kon ik me echt kwaad over maken. Ik wilde daarom graag mijn steentje bijdragen om het eerlijke verhaal te vertellen, ook al is mijn bereik misschien beperkt. Tijdens onze overstap op Beter Leven-kippen hebben we de keuze gemaakt om een zichtstal in te richten. Daar is het mee begonnen.”

Hoe hebben jullie het promoten van de sector uitgebouwd?

“Na de ingebruikname van de zichtstal hebben we een Facebook-pagina aangemaakt. Via onze pagina ‘Oude Kotte Scharrel-vleeskuikens’ delen we nieuwtjes, foto’s en video‘s. We zijn in 2015 met huisverkoop begonnen en lieten in 2016 een professionele website bouwen. We ontvangen schoolklassen en hebben ons bedrijf opengesteld tijdens de boerenfietstocht van LTO. Hoe meer collega-kuikenhouders dit doen, hoe beter het is.”

Wat leveren jullie inspanningen op?

“Het inrichten van een zichtstal kost geld, en in het bijhouden van de website en de Facebook-pagina gaat tijd zitten. Met onze steeds terugkerende werkzaamheden is het bovendien lastig om originele nieuwtjes te delen. Maar onze inzet op het gebied van sectorpromotie levert ook de nodige sociale contacten op. Dat vind ik belangrijk. Ik heb nog nooit spijt gehad van onze keuze om deze weg in te slaan. We krijgen heel veel positieve reacties. Dat geeft ons een hoop voldoening.”

Wat zijn jullie toekomstplannen als het gaat om sectorpromotie?

“We willen onze activiteiten rustig uitbouwen. Ik ben van plan om een bedrijfsfilm te maken. Daarin laat ik al onze werkzaamheden terugkomen, om zo nog meer openheid van zaken te geven. Ik denk eraan om ook een Instagram-pagina aan te maken. Daar kunnen we onze foto’s delen. We hebben niks te verbergen en blijven ons best doen om het eerlijke verhaal te vertellen. De Hart voor Pluimvee-trofee is wat dat betreft een mooie stimulans.”

Of registreer je om te kunnen reageren.