Pluimveehouderij

Achtergrond

Moederbedrijf Esbro op plantaardige toer

Niet meer alleen vlees, is het motto van de Duitse pluimveeslachter PHW-Gruppe, moederbedrijf van het kuikenslachterij Esbro in het Gelderse Wehl. Het concern zet versterkt in op vegetarische en veganistische producten en alternatieve eiwitbronnen ter vervanging van soja.

De leidende Duitse pluimveeslachter PHW-Gruppe zet sterk in op vegetarische en veganistische producten en op alternatieve eiwitbronnen. Het afgelopen jaar is het concern met een aantal jonge ondernemingen op dit gebied in zee gegaan.

Eivervangend product van mungbonen

Eerder deze maand werd nog een bedrijf toegevoegd aan de nieuwe veganistische partners, het Amerikaanse Just Egg. Dit maakt een eivervangend product dat wordt vervaardigd van mungbonen. PHW zelf zegt in dit verband dat het zich in het jongste boekjaar 2017-‘18, waarvan vorige week de cijfers werden gepresenteerd, nieuw heeft gepositioneerd.

Plantaardig voedsel een trend

Meer plantaardig voedsel is een trend, veroorzaakt door de behoefte van de consument om in te spelen of te voldoen aan de roep om milieubewustzijn en zorg voor het klimaat. Topman Peter Wesjohann van het familiebedrijf wenst die trend niet te zien als een bedreiging maar als een kans om te groeien.

Eiwitten van insecten

Tot de alternatieve eiwitbronnen behoren overigens niet alleen puur plantaardige producten, maar ook eiwitten van insecten. In augustus vorig jaar startte PHW daarvoor een samenwerking met het Canadese Enterra Feed. De uit insecten gewonnen eiwitten worden ingezet in de pluimveevoerproductie, ter vervanging van soja. De voerproductie is een van de nevensegmenten van het concern. Het doel is om het op den duur helemaal zonder soja te kunnen stellen.

Lees verder onder de foto

Kippenslachterij Esbro in Wehl. Het moederbedrijf van deze slachterij, het Duite PHW-Gruppe, koerst op andere eiwitbronnen. - Foto: Michel Zoeter
Kippenslachterij Esbro in Wehl. Het moederbedrijf van deze slachterij, het Duite PHW-Gruppe, koerst op andere eiwitbronnen. - Foto: Michel Zoeter

Pluimveevlees blijft de kern

Pluimveevlees blijft niettemin vooralsnog de kernbedrijvigheid van het concern, dat bij het grote publiek in Duitsland primair bekend is van zijn merk Wiesenhof, waarvan de naam ook prijkt op de shirts van Bundesligavoetbalclub Werder Bremen, waarvan PHW hoofdsponsor is. De regio Bremen is de thuishaven van het concern, zij het dat het hoofdkantoor niet in de havenstad zelf staat, maar in het bescheiden Nedersaksische Rechterfeld.

Omzetgroei voor PHW

In de toelichting bij de vorige week gepubliceerde jaarcijfers 2017-‘18 meldt PHW een positieve ontwikkeling met een lichte omzetgroei van 4,7% naar € 2,58 miljard, waarvan € 1,7 miljard (plus 1,7% ten opzichte van het voorafgaande jaar) voor rekening komt van pluimveevlees.

De bedrijvigheid buiten Duitsland (waaronder kuikenslachterij Esbro in het Nederlandse Wehl) droeg € 523,5 miljoen euro bij aan de omzet, tegen € 477,6 miljoen in 2016-‘17).

Slachterij in Duitsland gesloten

Het is echter niet alles goud wat er blinkt in het concern. In januari maakte PHW bekend dat het overgaat tot sluiting van een van de slachterijen in Duitsland. De productie van de standplaats in het Nedersaksische Nienburg wordt verplaatst naar andere locaties. De maatregel is noodzakelijk wegens de stijgende kostendruk als gevolg van de groeiende import van pluimveevlees. Met de verplaatste productie van Nienburg kan de capaciteit van de andere slachterijen beter worden benut.

Lees ook: Duits pluimveevleesbedrijf investeert in kweekvlees

Of registreer je om te kunnen reageren.