Pluimveehouderij

Achtergrond

Hotraco ziet kansen in pluimveeland Colombia

Hotraco in het Limburgse Hegelsom is gespecialiseerd in computergestuurde staltechniek en ziet groeikansen in Latijns-Amerika. Het bedrijf richtte 2 jaar geleden een vestiging op in het Colombiaanse Medellin om de regio te bedienen. “De economie in Colombia groeit snel. Het land heeft net als Peru een pluimveecultuur”, zo zegt Diederik Fetter, algemeen directeur van Hotraco.

Wat het aantal inwoners betreft, is Colombia met 50 miljoen mensen na Brazilië het grootste land van Zuid-Amerika. Het gaat Colombia economisch gezien voor de wind. De verwachte groei in 2019 is 3,1%. Uit cijfers van de Colombiaanse overheid blijkt dat de pluimveesector in het land nog sneller vooruitgang boekt.

Diederik Fetter, algemeen directeur van Hotraco. - Foto: Gé Hirdes
Diederik Fetter, algemeen directeur van Hotraco. - Foto: Gé Hirdes

De afgelopen 5 jaar nam de consumptie van vlees en eieren in het land met 35% toe. In 2017 werden in Colombia 1.563.568 ton pluimveevlees en 13.820 miljoen eieren geproduceerd. De consumptie per hoofd van de bevolking lag in 2018 op bijna 300 eieren en 34 kilo pluimveevlees. Na Brazilië en Mexico is Colombia de derde pluimveeproducent van Latijns-Amerika. Dat meldt de Colombiaanse landbouwraad. “Colombia is voor ons een zeer interessante markt”, aldus Fetter, die later dit jaar een bezoek brengt aan het land.

Latijns-Amerika bedienen

Pluimvee wordt in Colombia nog veelvuldig in open stallen gehouden. Meer en meer pluimveebedrijven schakelen om naar dichte en computergestuurde stallen. Er wordt flink geïnvesteerd in de modernisering en uitbreiding van de capaciteit. Voor Hotraco liggen er mogelijkheden, zo zegt Fetter. “We hebben inmiddels een kleine 40 pluimveestallen in Colombia ingericht met onze apparatuur. Het gaat voornamelijk om leghennenbedrijven.”

Een stal in Colombia - Foto: Hotraco
Een stal in Colombia - Foto: Hotraco

Met een eigen filiaal in Colombia wil Hotraco Latijns-Amerika beter bedienen. Fetter ziet voor zijn bedrijf ook mogelijkheden in landen als Mexico en Panama. “Venezuela was enkele jaren geleden ook nog een interessante markt, vooral toen de olieprijzen zo hoog waren. Daar is nu geen sprake meer van”, vertelt Fetter, refererend aan de politieke en economische crisis in dat land.

Groeimogelijkheden in het buitenland

Als algemeen directeur ziet Fetter voor zijn bedrijf vooral groeimogelijkheden in het buitenland, zeker wat de pluimveesector betreft. “Met name de Aziatische en de Canadese markt zijn voor ons heel belangrijk. Latijns-Amerika is in opkomst.”

Of registreer je om te kunnen reageren.