Pluimveehouderij

Achtergrond

Bens wil ledenaantal Blij met een Ei verdubbelen

Legpluimveehouder Hugo Bens wordt de nieuwe voorzitter van Blij met een Ei, een club van legpluimveehouders die zich inzet voor de promotie van het (Nederlandse) ei.

Hugo Bens (54) uit het Brabantse Haps is de nieuwe voorzitter van Blij met een Ei. De voorzitterswisseling werd bekendgemaakt tijdens Wereldeidag, vrijdag 11 oktober. Bens is al jarenlang op de achtergrond betrokken bij Blij met een Ei en de mmmEggies, pluimveehoudsters die zich inzetten voor promotie van eieren. Bens noemt zich, net als zijn voorganger Alex Janssen, een doener. “Ik houd van samenwerken met mensen met passie.”

Lees verder onder de foto

Hugo Bens is de nieuwe voorzitter van Blei met een ei. - Foto: Koos Groenewold
Hugo Bens is de nieuwe voorzitter van Blei met een ei. - Foto: Koos Groenewold

Wat wilt u bereiken met Blij met een Ei?

“Een verdubbeling van het aantal leden en verhoging van de eierconsumptie. Blij met een Ei heeft nu 200 leden, terwijl er zo’n 800 legpluimveehouders zijn. Dus maar 25% is lid. Ik wil naar minimaal 50% lidmaatschap onder legpluimveehouders.

Ook wil ik me inzetten voor het verhogen van de consumptie van eieren van de 203 nu naar 220 stuks per persoon per jaar. Duitsland zit op ruim 230 eieren, het EU-gemiddelde zit boven de 210 per jaar. Er kan dus nog wat bij. Een ei is immers erg gezond, lekker en een goede vleesvervanger. Over vijf jaar moet een ei bij de consument in Nederland symbool staan voor ‘gezond’. Het ei als nieuwe held op je bord.

Parallel hieraan hoop ik dat we de legpluimveesector kunnen laten meeliften met het imago van het ei. Ik wil de boer(in) weer trots laten zijn op wie hij of zij is en wat hij of zij doet.”

Hoe denkt u het ledenaantal te verhogen?

“Door het de pluimveehouders makkelijker te maken lid te worden. Dat kan heel eenvoudig via www.blijmeteenei.nl/steun-ons. Pluimveehouders zeggen vaak ‘Dat doen we nog wel een keer’. Ik zeg: ‘Die keer is nu’.”

Wat wilt u doen om de consumptie van eieren te verhogen?

“Gelukkig zit de eierconsumptie al in een stijgende lijn. Belangrijk is dat vast te houden en verder aan te jagen, door de samenwerking aan te gaan met bijvoorbeeld diëtisten en mensen in de culinaire wereld.”

Wat moet er, naast activiteiten van Blij met een Ei, nog meer gebeuren om het ei te promoten?

“De samenwerking tussen Blij met een Ei en de mmmEggies is erg belangrijk. Prachtig om te zien welke ideeën er keer op keer ontstaan in die mix. We zullen samen nog meer de samenwerking moeten zoeken met onder anderen diëtisten en de culinaire hoek. Nieuwe eigerechten ontwikkelen. Er is nog een wereld te winnen. Er kan en mag nog zoveel meer met een ei dan we nu al doen.”

Lees verder onder het Facebook-bericht

Wat is het belang van Blij met een ei?

“Voor € 50 per kwartaal ben je als pluimveehouder lid van een club die samen met de mmmEggies het imago van jouw eieren en indirect jouw bedrijf promoot. Hoewel mijn eieren, op wat huisverkoop na, allemaal naar Duitsland gaan, vind ik het van zeer groot belang dat het ei en de sector positief in beeld komt. En dat dit breed wordt uitgedragen. Het gaat om de afzet van ons product.”

Of registreer je om te kunnen reageren.