Pluimveehouderij

Achtergrond 1 reactie

Afzet sterkalkoenen beter dan verwacht

De afzet van één ster Beter Leven-keurmerk loopt sinds de introductie medio oktober boven verwachting. “Er kan iets meer bij”, zegt Willem Tel van slachterij Esbro, die de aanvoerplanning van de levende kalkoenen doet.

Half oktober had Jumbo de primeur met kalkoenproducten met éen ster Beter Leven-keurmerk. Enkele weken weken nadien volgde het gros van de bij SuperUnie aangesloten supermarkten: Emté, Coop, Deen, Deka, Poiesz, Dirk, Spar, Hoogvliet, Vomar en Jan Linders. Al deze supers hebben in hun versassortiment reguliere kalkoenproducten vrijwel geheel vervangen door één ster Beter Leven-keurmerk. “Daarmee hebben ze direct een flinke stap gezet qua verduurzaming”, zegt Alex Verbree van GroenlandKip in Bodegraven, die het één ster-kalkoenvlees verwerkt, verpakt en levert aan de supers. De winkelketens kozen niet zoals concurrent Albert Heijn voor een tussenvariant in de vorm van de nieuwe AH-kalkoen, die AH sinds september vorig jaar verkoopt. Een kalkoen uit Frankrijk, wat de Nederlandse kalkoenhouders niet konden waarderen. “Waarom uit Frankrijk?”, vroegen de kalkoenboeren zich af. “Die kwaliteit kunnen wij ook leveren.”

Duurzamer en diervriendelijker geproduceerd kalkoenvlees

Het was de aanzet tot overleg tussen kalkoenboeren en slachterij Esbro in Wehl en gesprekken met enkele supermarkten die hadden laten weten interesse te hebben in duurzamer en diervriendelijker geproduceerd kalkoenvlees. Wat leidde tot de productie van één ster Beter Leven-keurmerk (BLK) kalkoenen.

De meeste kalkoenen met het één ster Beter Leven-keurmerk zijn van het bronzen ras Caringa Cartier, maar ook de witte Gradermaker-kalkoen wordt gebruikt. Foto: VidiPhoto / Gert Janssen
De meeste kalkoenen met het één ster Beter Leven-keurmerk zijn van het bronzen ras Caringa Cartier, maar ook de witte Gradermaker-kalkoen wordt gebruikt. Foto: VidiPhoto / Gert Janssen

Het kalkoenvlees dat onder het BLK nu in de winkels ligt komt van zo’n vijftien Nederlandse en Duitse kalkoenhouders. “Het liefst willen we de supermarkten met alleen Nederlandse kalkoenen beleveren, maar omdat sommige kalkoenhouders die willen overschakelen naar sterkalkoen nog vastzitten aan een lopend contract met een andere afnemer, nemen we nu ook vlees af van enkele Duitse kalkoenhouders”, zegt Willem Tel van Esbro, verantwoordelijk voor de inkoop van de levende BLK-kalkoenen. Die worden overigens geslacht bij de Duitse slachterij Geestland in Wildeshausen, net als Esbro en GroenlandKip behorend tot de Duitse PHW Gruppe.

Meer kalkoenen opzetten

De één ster BLK-kalkoenen zijn van een langzamer groeiend ras, hebben meer ruimte in de stal, die is voorzien van een overdekte uitloop, daglicht en speeltjes voor de dieren. De winkelprijs van dit vlees is wel wat duurder, maar een verwachte daling in de afzet is vooralsnog uitgebleven. Verbree: “Mogelijk mede doordat diverse retailers introductie-acties hebben gehouden om de sterkalkoen extra onder de aandacht te brengen.”

Tel: “Op basis van een inschatting van de afzet hadden de kalkoenhouders dieren opgezet. Dat is best lastig, want je moet dat ongeveer een halfjaar vooruit plannen. Naar nu blijkt kunnen we wat meer kalkoenen gaan opzetten.”

Eén reactie

  • H.M. Hubers

    Mooi dat dit aanslaat bij de consument! Een goede kans om de kalkoensector in Nederland nog meer toekomst te geven!

Of registreer je om te kunnen reageren.