PluimveeAchtergrond

Jumbo schudt Wakker Dier van zich af

Jumbo heeft een nieuwe kip gelanceerd en voldoet ruimschoots aan de afspraken voor de Kip van Morgen. Zelfs Wakker Dier is enthousiast.

Jumbo heeft het spel rond zijn Nieuwe Standaard Kip goed gespeeld. De tweede keten van het land moest komen met een invulling van de Kip van Morgen-afspraken die vorig jaar zijn gemaakt tussen pluimveesector en de supermarkten in CBL-verband. Het bedrijf wilde echter niet in de zelfde situatie terechtkomen als marktleider Albert Heijn.

Albert Heijn startte eerder dit jaar met de Hollandse Kip, die voldoet aan de eisen van de Kip van Morgen. Die stap kreeg geen waardering van actiegroep Wakker Dier, de organisatie die zo langzamerhand de dienst lijkt uit te maken als het gaat om verduurzaming van de vleesproducten in de supermarkten. Wakker Dier noemt de Kip van Morgen en dus ook de Hollandse Kip van Albert Heijn een flopkip. De organisatie sleepte AH voor de Reclame Code Commissie (RCC) toen deze de kip als 100 procent verantwoord in de markt wilde zetten. AH werd teruggefloten. De RCC oordeelde dat de reclame van AH inderdaad misleidend was.

Jumbo had de afgelopen periode ook Wakker Dier in zijn nek. Herhaaldelijk werd Jumbo door Wakker Dier neergezet als plofkipverkoper die totaal geen rekening hield met het dierenwelzijn. Jumbo heeft goed gekeken naar de gang van zaken bij AH rond de Hollandse Kip en trok de conclusie dat het anders aangepakt moest worden. Er is in een vroeg stadium contact gezocht met Wakker Dier en dat heeft geresulteerd in de huidige Nieuwe Standaard Kip die door de actiegroep onverdeeld positief is ontvangen. “Jumbo laat zien dat het echt beter kan dan de afspraken van vorig jaar. Het convenant van vorig jaar is hiermee opengebroken. Wij hopen dat er nu concurrentie ontstaat tussen de verschillende supermarktketens”, aldus Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. Ze geeft wel aan dat de vlag pas echt uitgaat op het moment dat één ster als basis gaat gelden.

Voor die ene ster is een overdekte uitloop de eis. Dat is voor veel pluimveehouders een struikelblok en niet op korte termijn te realiseren. Ook Jumbo onderkent dat. Het supermarktbedrijf zegt er wel naar te streven om in 2017 duurzamer vlees in het schap te hebben, waar mogelijk voorzien van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming. Het bedrijf houdt daarmee de deur open en bindt zich niet aan de ene ster voor kip. Jumbo heeft voorlopig Wakker Dier van zich af geschud en dat is precies wat het bedrijf wilde.

Beheer
WP Admin