Mechanisatie

Nieuws 7 reacties

Dealer bouwt Fendt om tot 100% elektrische trekker

Fendt-dealer Holland-Utrecht bouwt met specialisten een standaard Fendt 313 Vario om tot een 100% elektrische trekker. De trekker kan straks acht uur transportwerk doen zonder bij te laden.

Het project heet ‘Fendt-e’ en behelst de ombouw van een standaard Fendt 313 Vario naar een 100% elektrische versie. De trekker is al verkocht en rijdt over vijf maanden rond, gewoon in het Nederlandse Rotterdam.

Vraag naar elektrische trekker

Dit project is vooral ontstaan door vragen vanuit de markt. Het zijn daar met name de groenaannemers die op verzoek van gemeentes, provincies en instellingen emissievrij projecten mogen aannemen. En zo was het ook met dit project.

Het is aannemer Van Huizen in Barendrecht die een grote klus aannam in de gemeente Rotterdam onder de voorwaarde om met emissievrije machines, trekkers en auto’s het werk te verrichten. En zo kwam de wens op tafel bij Fendt-dealer Holland-Utrecht, waar verkoper Gijs Scherpenzeel het project bestudeerde en samen met elektrospecialist New Electric de elektrische aandrijving uitdacht.

Lees verder onder de foto

Inmiddels is de dieselmotor eruit gehaald én ook alle toebehoren zoals de dieseltank, filtersystemen en zaken die te maken hebben met de dieselmotor. Als de elektromotoren erin liggen worden er vier Tesla-accupakketten op de trekker gebouwd. - Foto: Fendt-dealer Holland-Utrecht
Inmiddels is de dieselmotor eruit gehaald én ook alle toebehoren zoals de dieseltank, filtersystemen en zaken die te maken hebben met de dieselmotor. Als de elektromotoren erin liggen worden er vier Tesla-accupakketten op de trekker gebouwd. - Foto: Fendt-dealer Holland-Utrecht

Vier Tesla-pakketten in Fendt 313 Vario

De ombouw is inmiddels gestart. Op de plaats van de dieselmotor komen twee 45 kW sterke elektromotoren, en eromheen worden vier Tesla-accupakketten geplaatst als energiebron. Over vijf maanden moet de 100% elektrische Fendt-e 313 Vario klaar zijn. De mensen van New Electric verzorgen dan ook alle elektronica en de software waardoor de Fendt straks weer gewoon als de dieselversie rijdt.

Elektrische Fendt in september klaar

Ter indicatie: een standaard Fendt 313 Vario kost ongeveer € 125.000, deze versie zal meer dan € 200.000 kosten. In september zal deze elektrische Fendt naar verwachting klaar zijn en ingezet worden als transporttrekker.

Laatste reacties

  • Vhouder

    wel duur maar ja maakt niks uit fendt rijders gingen toch al niet voor de laagste prijs

  • farmerbn

    Het zijn de belastingbetalers die indirect de factuur betalen.

  • farmerbn

    Batterijen slijten snel. Elk jaar een uur minder kan zomaar kunnen. Na 5 jaar de batterijen vervangen?

  • kleine boer

    Zal dat ook de eerste fendt zijn die trekt 😜

  • emmahoeve

    Laten ze de energie-verslinden Vario bak er wel in zitten ? Volgens mij kan een 350 PK Tesla motor het klusje ook wel zonder klaren.

  • husky

    Dat doet die Case van jou wel @ kleine boer en ook nog fluitend :-)

  • mtseshuis

    Hm, 125.000 voor een 313, dat zal wel een hele kale uitvoering zijn... Motor en toebehoren worden voor nop weggeschreven?

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.