Mechanisatie

Nieuws 10 reacties

Kubota koopt aandelen van fabrikant Escorts Limited

Japanse machinefabrikant Kubota koopt 9.1% van het aandelenkapitaal van de Indiase trekkerfabrikant Escorts Limited.

Het Japanse Kubota investeert omgerekend ruim € 133 miljoen in de Indiase trekkerfabrikant en verwerft daarmee 9.1% van het aandelenkapitaal. Escorts Limited is het moederbedrijf achter de trekkermerken Farmtrac en Powertrac, waarbij de laatst genoemde alleen in India wordt verkocht. Met de aankoop hoopt Kubota sterker aanwezig te zijn in de gigantische (en groeiende) Indiase trekkermarkt. Volgens Kubota worden zelfs nergens ter wereld meer trekkers verkocht dan in India, wat betreft aantallen.

Leren goedkoop bouwen

Met de aankoop van aandelen wil Kubota de samenwerking intensiveren, en hopen zij op synergie voordelen wat betreft ontwikkeling, productie, verkoop en distributie. Daarbij vormen volgens Kubota de relatief goedkope en eenvoudige Escorts Limited-trekkers de basis van de gigantische Indiase trekkermarkt, en ontstaat er vraag naar dit soort trekker ook buiten India. Kubota hoopt die vraag te kunnen bedienen en daarvoor te leren van het Indiase bedrijf.

Samen produceren

In 2008 opende Kubota al een vestiging in India. En in februari 2019 ontstond er een joint venture fabrieksvestiging met Escorts Limited, en daar verwachten de bedrijven in juli te starten met de massaproductie van trekkers.

Laatste reacties

  • farmerbn

    De prijs van India en de kwaliteit van Japan. Dat wordt scoren.

  • WGeverink

    Er zijn maar weinig trekker gebruikers die de fabrikant er om hebben gevraagd om de trekker vol te proppen met computers. Computers ingebouwd in de trekkers zijn doorgaans een bron van ellende. Dure reparaties en frustratie met het resultaat kan de eigenaar tot wanhoop drijven. Een nieuwe trekker die veertig jaar dienst gaat doen is daarom wishful thinking.

  • Jan-Zonderland

    WGeverink, niet alleen bij trekkers is dat zo maar bij elk rijdend voertuig. Ik had laatst een monteur hier om 1 van onze “oude” heftrucks te repareren. De man zei “ wees er zuinig op op die oudere trucks want je wilt niet weten hoeveel irritante electrische problemen we hebben met de nieuwst trucks. Ze willen al niet rijden zonder dat je de veiligheids gordel om doet”.

  • ed12345

    Geverink en Jan We vragen wel degelijk om al dat computer gedoe Wij zijn van de oudere garde maar de jongeren willen geen trekker met pakweg 12 versnellingen met 2 poken
    Die willen een trekker die een constant aftakas toerental met nauwkeurig aanpasbare grondsnelheden met een isbus aansluiting met een luxe cabine en vanzelf moet dat ding dan ook nog aan de emissie eisen voldoen De meeste merken hebben voor de kleinere modellen een simpele versie die worden maar mondjes maat verkocht

  • trekker123

    We zijn nu net op het punt aangeland dat mensen nog bereid zijn een knopje in te drukken, maar eigenlijk doe je pas mee als je er alleen maar tegen hoeft te praten. Dat wordt de volgende stap. En er zijn ook al steeds meer chauffeurs die van het schakelen met een full powershift ook al erg moe worden. Kan je desnoods wel een paar namen en rugnummers geven!

  • farmerbn

    Ik zie het voordeel niet zo van die nieuwe fratsen. Wat is het verschil tussen 7 km per uur ploegen met of zonder variobak? Tis allebij even snel alleen moet je die variobak na 6.000 uren vervangen.

  • trekker123

    Wel eens de synchromesh van de zo bejubelde ZF transmissies van de trekkers uit de 70-er en 80-er jaren gereviseerd?

  • WGeverink

    In het westen zijn de trekkermerken druk bezig hun markt te beschermen. Voor de modellen met eenvoudige degelijke techniek moet je naar Afrika, brazilie of ergens anders waar geen geld is om computers die kapot gaan te repareren. Sommige merken maken het zo bont dat de trekker niet eens wil starten als de computer bijvoorbeeld een vervangen onderdeel niet herkend. Ik wil de olie, filters en onderdelen kunnen kopen bij de winkel van mijn keuze. Voor de auto onderdelen hoef ik ook bijna nooit naar een dealer van het merk. Ik koop onderdelen bij zeven of acht onderdelen winkels waarvan twee online. Ik vind de meeste onderdelen die ik nodig heb voor rond de 30% of zelfs minder van de dealer prijs.

  • farmerbn

    Mijn loonwerker kocht een nieuwe R. Verkoper vroeg of hij er extra stralers op wilde voor veel geld. Nee, zei mijn loonwerker en dacht die zet ik er zelf wel op (voor veel minder geld). Na het plaatsen zag hij dat hij ze zo kon aansluiten op de bedrading die achter een klepje zaten. Maar, de trekker wilde niet meer starten en vroeg om een code. Verkoper gebeld en die zei dat hij aan de bedrading had zitten klooien en dat een nieuwe code evenveel kosstte als de uitgespaarde euro's. Lekker zo'n trekker.

  • trekker123

    Probeer maar eens een stekker voor een aanhanger zelf aan een moderne auto te monteren. Leuk of niet leuk, maar CANBUS is the name of the game!

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.