Mechanisatie

Nieuws 3 reacties

Trekkermerk Mancel sneuvelt al voor marktintroductie

Het Chinese YTO presenteerde op de Sima 2019 groots het nieuwe trekkermerk Mancel. Het kwam echter nooit van de grond.

De verrassing was hét hoogtepunt van de Franse mechanisatietentoonstelling Sima 2019: het nieuwe trekkermerk Mancel. Op een grote beursstand werden diverse trekkers getoond. Maar na die Sima-beurs heerst er uiterste radiostilte vanuit de Franse fabriek in Saint-Dizier.

Lees verder onder de foto

Het topmodel van Mancel, de F5-145 viercilinder van 140 pk, is van buiten een nette Westerse trekker. In de cabine ziet het er wat soberder uit met losse monitoren, een forse rijhendel, standaard Bosch hef en mechanische hendels voor de hydrauliek. - Foto's: Mark Pasveer
Het topmodel van Mancel, de F5-145 viercilinder van 140 pk, is van buiten een nette Westerse trekker. In de cabine ziet het er wat soberder uit met losse monitoren, een forse rijhendel, standaard Bosch hef en mechanische hendels voor de hydrauliek. - Foto's: Mark Pasveer

Project definitief stilgezet

Navraag leert dat het project definitief is stopgezet. De Chinese organisatie trok de stekker eruit. Die beslissing viel overigens al in maart, amper 1 maand na de grote introductie. Volgens een YTO-medewerker in Frankrijk is die beslissing te wijten aan tegenvallende trekkerverkoop op dat moment in China; de thuismarkt van de investeerder.

In de Franse fabriek worden nu nog transmissies en onderdelen geproduceerd, en er worden commerciële taken verricht. Wat het Mancel-project grofweg heeft gekost, kan de medewerker niet zeggen.

Lees verder onder de foto

De transmissie biedt naar keuze een 16V/12A of 32V/24A bak met 4 powershifttrappen. Topsnelheid is 40 km/uur. Er zijn 2 aftakassnelheden (540/1000 tpm) en load sensing hydrauliek (128 l/min).
De transmissie biedt naar keuze een 16V/12A of 32V/24A bak met 4 powershifttrappen. Topsnelheid is 40 km/uur. Er zijn 2 aftakassnelheden (540/1000 tpm) en load sensing hydrauliek (128 l/min).

Transmissiefabriek van Argo

Trekkermerk Mancel, met een trekpaard als logo, komt voort uit de Sinomach/YTO-groep. YTO is een Chinees trekkermerk. YTO nam in 2011 de transmissiefabriek in het Franse Saint-Dizier van Argo over. Argo bouwde daar aandrijflijnen voor McCormick, en nam die fabriek op zijn beurt weer over van Case IH.

Lees verder onder de foto

Mancel, dat een trekpaard als logo heeft, komt voort uit de Sinomach/YTO-groep. YTO is een Chinees trekkermerk. De trekkers van Mancel zouden worden gebouwd in de YTO-fabriek in het Franse Saint-Dizier.
Mancel, dat een trekpaard als logo heeft, komt voort uit de Sinomach/YTO-groep. YTO is een Chinees trekkermerk. De trekkers van Mancel zouden worden gebouwd in de YTO-fabriek in het Franse Saint-Dizier.

Vooral Europese componenten

In die fabriek was YTO van begin af aan (2011) van plan om een trekker te bouwen, die geschikt zou zijn voor de Europese trekkermarkt. Eind februari 2019 was het zover: Mancel werd gepresenteerd. Mancel zou 3 typen gaan leveren, met motorvermogens van 80 tot 145 pk.

YTO gaf daarbij aan dat de Mancel voor 80% zou bestaan uit componenten van Europese leveranciers. Zo is er een FPT (CNH) motor, een geveerde vooras van Carraro, een MX-fronthef, Pateer-hefcomponenten, Bosch-elektronica en een Manip-voorlader. Verdere technische details: de transmissie biedt naar keuze een 16V/12A of 32V/24A bak met 4 powershifttrappen. De topsnelheid is 40 km/uur. Er zijn 2 aftakassnelheden (540/1.000 tpm) en load sensing hydrauliek (128 l/min).

De trekkers zouden dit jaar te koop zijn, om te beginnen in Frankrijk.

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    Dat zijn die versnellingsbakken in de Mc Cormicks en de Landini's die altijd kapot gaan??

  • Dell lening

    Deze reactie is verwijderd door de beheerder, omdat deze niet voldeed aan de regels. Zie <>.

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • EL

    De Europese markt is verzadigd, Agro was blij dat de Chinezen hun fabriek kochten !

Of registreer je om te kunnen reageren.