Mechanisatie

Nieuws 4 reacties

100 procent mechanische cvt komt eraan

Al jaren wordt er door diverse fabrikanten gewerkt aan een traploze transmissie voor de kleinere trekker en verreikers. Nu lijkt er een te komen, een bijzondere: een traploze transmissie zonder een hydraulische component erin en dus zuiver mechanisch. Belofte: veel efficiënter.

Verstopt tussen al het aandrijfgeweld op de Bauma-bouwmachinebeurs in München stond deze mechanische continu variabele transmissie (cvt), afkomstig van de Canadese fabrikant CVT-Corp.
Het Canadese bedrijf sloot een contract met het Italiaanse Bonfiglioli om deze cvt in Europa af te zetten. De cvt is geschikt voor trekkers of bouwmachines met een motorvermogen van 70 tot 140 pk.
Lees verder onder de foto.

De 100% mechanische cvt van CVT-Corp bestaat uit 3 ringen met ertussen de schijven. Er wordt nu getest in MF-trekkers met viercilinder motor. - Foto: Bas van Hattum
De 100% mechanische cvt van CVT-Corp bestaat uit 3 ringen met ertussen de schijven. Er wordt nu getest in MF-trekkers met viercilinder motor. - Foto: Bas van Hattum

Alleen mechanische elementen

Het bijzondere is dat deze Canadese cvt uit louter mechanische elementen. Dat zou, aldus de Canadese bedenker Daniel Girard, een hogere (circa 10%) efficiëntie geven dan de huidige versies van cvt’s. Deze cvt bestaat simpelweg uit 3 rotende wielen met ertussen schijven. De schijven variëren van positie waarin ze over en weer van de binnenkant naar de buitenkant van de roterende wielen bewegen. Het gevolg is een traploos snelheidsverschil (zie filmpje hieronder).

Lees verder onder de film.

Hufterproof

Volgens de cvt-leverancier zou deze cvt veel beter bestand zijn tegen bedieningsfouten en kan de bak eigenlijk, mede dankzij slimme software, niet kapot. Op dit moment worden er al zogenoemde ECGenius-cvt’s uitgeleverd aan het Canadese Skyjack die deze cvt al toepast in een aantal verreikers (zie filmpje hieronder).

Lees verder onder de film.

Massey Ferguson

Ook doet de cvt-fabrikant momenteel testen in landbouwtrekkers, waaronder enkele viercilinder Massey Fergusons (zie filmpje hieronder). Of Massey Ferguson deze cvt nog gaat toepassen in niet bekend. Het bedrijf CVT-Corp wil daarover geen uitspraak doen.

Lees verder onder de film.

Oud systeem

De cvt van CVT-Corp is niet de eerste die een transmissie volgens dit principe maakt. Twaalf jaar terug was het ook het Britse Torotrak (zie filmpje hieronder) welke een vergelijkbare cvt bedacht. Het lijkt er sterk op dat het Canadese CVT-Corp dit patent gebruikte en verder verfijnde voor de markt. Volgens CVT-Corp zijn zij nu de eerste welke deze cvt helemaal werkend en klaar kreeg voor de praktijk. Wordt vervolgd.

Laatste reacties

  • WGeverink

    Dat de CVT de overbrenging de toekomst wordt staat als een paal boven water.

  • stickie

    Misschien maar denk dat diesel/electies dus dieselmotor die generator aandrijft stroom opwekt en electro motoren voedt ook een kans maakt.

  • Alwayslooking ahead

    Boeiende ontwikkeling! Zeker als hij werkelijk betrouwbaarder is. Lijkt me ook simpeler systeem dan hydraulisch. Ik werkte ooit voor DAF Eindhoven. Zij bedachten die super simpele en efficiënte Variomatic ooit. Kon ook niet stuk en wordt nog steeds toegepast in scootertjes. Probleem was beperkt vermogens handling. Dan slipte hij door. Bij scooters geen probleem met 50 cc.

  • WGeverink

    We hebben twee auto's, een side by side en een snow mobile die allemaal uitgerust zijn met CVT. Aan de auto uit 2010 waar bijna 400000 km op zit is vorig jaar voor het eerst wat garantie werk uitgevoerd aan de transmissie. Tot daar aan toe geen enkel probleem gehad met de transmissie of de rest van de auto. Volgens de fabrikant zijn de CVT's in onze auto's onderhouds vrij zo lang ze niet als trekvoertuig worden gebruikt. Het desondanks vervangen van de "lifetime" transmissie vloeistof is een spotgoedkope verzekering dat de transmissie goed gesmeerd wordt. Een nieuwe transmissie kost namelijk zo'n $4000.

Of registreer je om te kunnen reageren.