Mechanisatie

Nieuws

Elektrische Eurotrac-wiellader is nu leverbaar

Importeur P. de Heus en Zonen Groep uit Mijnsheerenland (Z.-H.) laat weten dat de eerste elektrische uitvoering van de Eurotrac-wiellader klaar is voor de praktijk.

De elektrische wiellader lijkt wat betreft afmetingen het meeste op de reguliere W11-wiellader met Kubota driecilinder-dieselmotor. Vandaar dat de nieuwe wiellader met een lithium-accupakket de typeaanduiding W11-E krijgt. Het accupakket (400A/60V) maakt de wiellader echter wel 740 kg zwaarder en daarmee weegt de W11-E 2.300 kg. Als de machine recht staat, tilt de W11-E 300 kg méér dan de dieselvariant (namelijk 1.150 kg).

Het lithium-accupakket laat de machine 6 uur werken onder normale omstandigheden. Wie onafgebroken agrarisch werk ermee doet, moet rekenen op 4 tot 5.2 werkuren. Daarna moet de machine 2 uur aan de oplader.
Het lithium-accupakket laat de machine 6 uur werken onder normale omstandigheden. Wie onafgebroken agrarisch werk ermee doet, moet rekenen op 4 tot 5.2 werkuren. Daarna moet de machine 2 uur aan de oplader.

Tot 6 uur doorwerken

Onder normale omstandigheden kan de elektrische Eurotrac-shovel 6 uur lang werken. Dat wil zeggen: ieder uur rijdt de shovel 30 minuten, en staat-ie 30 minuten stil. Bij onafgebroken agrarisch gebruik gaat de accu volgens de importeur 4 tot 5,2 uur mee. Daarna moet de shovel 2 uur aan de oplader; gewoon aan een 220-stopcontact. De W11-E kost – al uitgevoerd met hydraulische snel wissel, joystick-bediening, smart-acculader en verlichting – bruto € 24.750. Daarmee is de elektrische variant bruto € 7.275 duurder dan de dieselvariant.

De elektrische wiellader weegt 2.300 kg en heft tot 2.75 meter. Het motorvermogen is 9 kW en de kiplast is 1.150 kg. De rijsnelheid is beperkt tot 14 km/u.
De elektrische wiellader weegt 2.300 kg en heft tot 2.75 meter. Het motorvermogen is 9 kW en de kiplast is 1.150 kg. De rijsnelheid is beperkt tot 14 km/u.

Importeur P. De Heus en Zonen Groep liet bij een Chinese fabrikant deze wiellader ontwikkelen, en brengt deze onder eigen merknaam op de markt. De importeur zag namelijk een vraag in de West-Europese markt naar elektrische wielladers, met name bij hoveniers en in paardenhouderij.

3 prototypes

Er zijn 3 prototype-machines in de praktijk getest, gedurende een jaar. Meest opvallend, volgens de importeur, noemden de testbedrijven het feit dat de elektrische wiellader minder geluid maakt en directer reageert op de bediening.

Achter de schermen is de ontwikkeling gaande om óók elektrische varianten van de andere Eurotrac-wielladers te bouwen.

Het merk Eurotrac

P. De Heus en Zonen Groep uit Mijnsheerenland (Z.-H.) is sinds 2004 actief op de Europese markt met het eigen merk Eurotrac, en verkoopt onder die naam Chinese trekkers tot 60 pk. In 2011 startte De Heus ook met minishovels onder de eigen merknaam Eurotrac. De machines worden ingekocht bij een Chinese fabrikant die ook componenten voor andere merken bouwt. De uitvoering wordt gebouwd naar wens van De Heus.

Of registreer je om te kunnen reageren.