Mechanisatie

Nieuws

Radar helpt trekkerbestuurder bij afslaan

Een hulpmiddel dat ongelukken voorkomt als je met de trekker linksaf slaat. Het geheim is een radar in je achteruitkijkspiegel. Fabrikant Continental toont dit hulpmiddel op de Agritechnica.

Elke ervaren trekkerchauffeur weet het: linksaf slaan op een (drukke) weg is soms echt opletten. Ongeduldige auto- of motorbestuurders zetten soms al vroeg een inhaalmanoeuvre in, zonder te beseffen dat de trekker wel eens linksaf kan slaan. De situatie is zeker gevaarlijk als er grote machines of aanhangers achter de trekker hangen.


  • Een radar in de spiegel kan tot 250 meter achteruitkijken en opkomend verkeer vastleggen en vervolgens tijdig de chauffeur waarschuwen. - Foto’s: Continental

    Een radar in de spiegel kan tot 250 meter achteruitkijken en opkomend verkeer vastleggen en vervolgens tijdig de chauffeur waarschuwen. - Foto’s: Continental

  • Continental werkt aan meerdere camera/radaroplossingen om de omgeving rond trekkers en zelfrijders voor de chauffeur in beeld te brengen. Doel: veiligheid, dus minder ongelukken.

    Continental werkt aan meerdere camera/radaroplossingen om de omgeving rond trekkers en zelfrijders voor de chauffeur in beeld te brengen. Doel: veiligheid, dus minder ongelukken.

  • Een praktische ontwikkeling is deze magneetcamera die je zo achterop een kipper, aanhanger of mesttank kan plakken om zo goed zicht te hebben in onoverzichtelijke situaties.

    Een praktische ontwikkeling is deze magneetcamera die je zo achterop een kipper, aanhanger of mesttank kan plakken om zo goed zicht te hebben in onoverzichtelijke situaties.

Fabrikant Continental bedacht hier een oplossing voor. Een radarcamera die is verwerkt in de achteruitkijkspiegel van de trekker. Volgens de fabrikanten is bewust gekozen voor een radar en niet voor een standaard camera, omdat een radar weersonafhankelijk verder, scherper en sneller achteropkomend verkeer kan zien en inschatten hoe snel dit nadert. De radar kan tot 250 meter achteruitkijken.

Continental in zee meet grote trekkerfabrikant

Als de radar een (snel naderend) voertuig detecteert, wordt de chauffeur via een geluids- en/of lichtsignaal meteen gewaarschuwd. Zo lang er geen gevaar is, krijgt de chauffeur ook niets te zien of te horen.

Volgens Continental is het al in gesprek met een trekkerfabrikant om dit systeem in de markt te zetten. Het bedrijf wil niet zeggen welke, maar voor de hand ligt dat dit een van de grotere merken binnen CNHi, Agco of John Deere is. Continental spreekt ook over een mogelijkheid om dit systeem achteraf op bestaande trekkers te monteren.

Bovenstaande techniek is overigens vanaf 2022 verplicht voor vrachtwagens bij het rechtsaf slaan.

Meer en meer techniek om chauffeurs te informeren

Continental verwacht dat een combinatie van radars, camera’s en lidar-sensoren (sensoren die afstand meten middels laser) in de toekomst meer en meer worden toegepast om de chauffeur de informeren over omgeving van een rijdend voertuig, zowel op de weg als op het land.
Volgens Duitse statistieken waren in 2018 55 verkeersdoden te betreuren waarbij een trekker was betrokken. In 57% van die gevallen gebeurde een dergelijk ongeval op landbouwwegen.

Of registreer je om te kunnen reageren.