Mechanisatie

Nieuws 1 reactie

Zelf Isobus-applicaties ontwikkelen met IsoMax

AgXtend, een dochteronderneming van CNH Industrial, presenteert IsoMax, en wint daarmee een zilveren medaille als innovatieprijs op de Agritechnica.

AgXtend, een dochteronderneming binnen CNH Industrial, introduceert IsoMax. Met deze innovatie wint de precisielandbouwtak van de trekkermerken New Holland, Case IH en Steyr een ‘zilveren medaille’, een innovatieprijs vanuit de Agritechnica.

IsoMax maakt het programmeren met Isobus gemakkelijker en goedkoper. IsoMax staat voor het maximaliseren van gebruik en ontwikkeling van Isobus.

Te duur en te ingewikkeld

Volgens AgXtend is het programmeren van nieuwe Isobus-applicaties momenteel té duur en te ingewikkeld. Er zijn namelijk hoge kosten verbonden aan de nodige hardware en software. Dat heeft tot gevolg dat het tevens te duur is om ermee te oefenen voor universiteiten, en zo is er volgens AgXtend wat betreft Isobus een kennisachterstand ontstaan bij onderzoek- en onderwijsinstellingen.

Zelf een applicatie schrijven

Met IsoMax introduceert AgXtend een Isobus-Dev-Kit, die volledig AEF-gecertificeerd is. Dit is een soort ‘Isobus-doe-het-zelf-pakket’. Studenten, of agrariërs die handig zijn met elektronica, en ook machinefabrikanten kunnen hiermee relatief gemakkelijk en goedkoop zelf Isobus-applicaties ontwikkelen.

Dit pakket met opensourcesoftware bestaat onder andere uit documentatie, applicatievoorbeelden en de nodige hardware. Wie overweg kan met programmeertaal C of C+, kan zelf programma’s schrijven en dit laten draaien op de Isobus-terminal.

Dev-kit vanaf € 800

Volgens AgXtend kost het programmeren van een eigen Isobus-applicatie nu zomaar € 8.000, vanwege de nodige dure software en hardware. De nieuwe zogenoemde Dev-Kit is echter te koop voor € 800 voor studenten, en voor € 1.500 voor fabrikanten. De eerste 20 pakketten zijn verkocht aan universiteiten.

Vanaf de Agritechnica gaat het bedrijf actief adverteren en heeft dan de eerste 100 pakketten beschikbaar voor verkoop.

Connect ID is de eerste

Tegelijk met de introductie van het doe-het-zelf-ontwikkelingspakket, komt AgXtend met de eerste beschikbare – via IsoMax ontwikkelde – applicatie. Het gaat om Connect ID, dat is werktuigherkenning. Hiervoor plaats je een kastje op een werktuig. Dit kastje (€ 400 per stuk en dus per werktuig) staat in verbinding met het Isobus-scherm en er zijn sensoren in verstopt. Wie bijvoorbeeld eenmaal de afmetingen van een werktuig (ten behoeve van een automatisch stuursysteem) inlaadt, slaat dit op in het kastje. Bij een volgende keer aankoppelen, worden die afmetingen dan direct ingeladen in het scherm. Een ingebouwde sensor documenteert exact de werkuren, reistijden en houdt zo een logboek bij van gewerkte uren. Zo zijn er ook verbindingen met de Fliegl Counter mogelijk.

Lees verder onder de foto

Dit is het Connect ID-systeem; werktuigherkenning. Het idee is niet nieuw; maar volgens AgXtend is het nu goedkoper. Per werktuig kost het € 400, en bij het aansluiten weet de trekker direct alle gegevens van het werktuig. - Foto: Andreas Heiduck
Dit is het Connect ID-systeem; werktuigherkenning. Het idee is niet nieuw; maar volgens AgXtend is het nu goedkoper. Per werktuig kost het € 400, en bij het aansluiten weet de trekker direct alle gegevens van het werktuig. - Foto: Andreas Heiduck

Bandenspanning in beeld

Welke applicaties volgen vanuit AgXtend? De lijst met ideeën is lang, laat het bedrijf weten. Volgende stap is een applicatie waarbij in de trekkerterminal de bandenspanning van een aanhanger wordt weergegeven. Dit is ontstaan uit de vraag van een klant die soms het idee heeft dat de bandenspanning van zijn drie-asser langzaam daalt. Met sensoren in de ventielen, een bluetooth-connectie en een vlot geschreven Isobus-programma is de bandenspanning continu te monitoren.

Applicatie voor gronddumpers

Volgens AgXtend gaat het vooral om individuele oplossingen. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een gronddumper-applicatie. Chauffeurs waren het namelijk zat om op papier loslocaties en aantal bakken dat is gestort bij te houden. Straks tikt zo’n chauffeur bij het kiepen op een plus-toets, en automatisch wordt er via TC-GEO een locatie aangekoppeld.

Pacman op terminal

Of dit programmeren moeilijk is? Je zult handig moeten zijn met elektronica en programmeertaal C (leren) begrijpen. Toch, een dertienjarige zoon van een Duitse loonwerker kreeg het al voor elkaar om via IsoMax Pacman te spelen op een John Deere-terminal.

Eén reactie

  • Albert Albers

    Er zijn op dit moment al wel meer en nog goedkopere mogelijkheden om Isobus programma's te schrijven. Wij werken met Epec-controllers. Per werktuig ben je dan ongeveer €300,- kwijt voor de controller. Programmeren doe je met CodeSys en de Objectpool (schermen op de terminal) maak we met ISO-Designer, beide gratis. De controller beschikt over 8 uitgangen voor de aansturing van relais en 8 ingangen voor het uitlezen van sensoren (analoog en digitaal). Wij hebben een bandendrukwissel systeem gemaakt op de isobus terminal en een oude BSA mesttank met bemester opgebouwd naar een isobus machine. Bediening kan op de terminal, maar ook door middel van het hydrauliek kruishandeltje (maatwerk voor de Fendt 712 uit 2002). Aan isobus-AUX (waarbij zelf functies aan bepaalde knoppen kan worden toegewezen) wordt nog gewerkt. Op de terminal is de afgifte te zien en worden totalen bijgehouden.

Of registreer je om te kunnen reageren.