Mechanisatie

Nieuws

Cumela: subsidiepot voor trekkerbumpers leeg

Loonwerkersorganisatie Cumela meldt dat de subsidiepot om een trekkerbumper aan te schaffen leeg is. In 2 jaar tijd keerde Cumela € 250.000 euro aan subsidie uit, telkens € 500,- per bumper.

In totaal zijn er 500 trekkerbumpers verkocht mét subsidie. Een Cumela-lid of trekkerrijschool kon maximaal voor 2 bumpers subsidie aanvragen. Deze subsidieregeling is volledig door Cumela zelf opgezet en ook de kwart miljoen betaalt Cumela uit eigen portemonnee. Er is geen overheidsgeld mee gemoeid.

Geen vervolg aan subsidie

Hero Dijkema van Cumela is blij met het resultaat. Hij hoopt dat de markt nu zelf het voordeel van trekkerbumpers inziet, zodat de verkoop nu zonder subsidie toe kan. Dijkema verwacht voorlopig geen vervolg van deze subsidie. En als die er komt op het gebied van (verkeers)veiligheid, dan zal dat op zijn vroegst in 2020 zijn.

Lees verder onder de tweet

Inmiddels telt de markt grofweg een 15-tal leveranciers. Verkoopcijfers zijn er niet, maar geschat wordt dat er in Nederland een 1.500 tot 1.800 trekkerbumpers verkocht zijn. Die gingen bijna allemaal naar loonwerkers, maar ook boeren kochten de bumpers.

Fons Janssen marktleider

Marktleider in Nederland is Fons Janssen met zijn ‘Tractorbumper’, hij produceerde tot nu toe een kleine 1.000 bumpers waarvan inmiddels iets minder dan de helft wordt geëxporteerd. “Ook in het buitenland komt de vraag stilletjes op gang, het zijn vooral de landen als Ierland, Zweden en Oostenrijk waar enthousiaste importeurs de bumpers goed aan de man brengen”, zo vertelt Janssen.

Janssen startte 4 jaar geleden de ontwikkeling van de trekkerbumper, kort nadat Peecon in 2012 en 2013 de allereerste bumpers maakte en in de markt zette.

Lees verder onder de foto

Trekkerbumpers dragen vooral bij aan de zichtbaarheid in de avond en nacht en voorkomen dat (brom)fietsers of voetgangers onder de trekker terechtkomen bij een botsing. Veel bedrijven die gebruik maakten van de subsidiepot, bestellen er nadien meer. Met name loonbedrijven die actief zijn in grondverzet en wegenbouw investeren erin. - Foto: Matthijs Verhagen
Trekkerbumpers dragen vooral bij aan de zichtbaarheid in de avond en nacht en voorkomen dat (brom)fietsers of voetgangers onder de trekker terechtkomen bij een botsing. Veel bedrijven die gebruik maakten van de subsidiepot, bestellen er nadien meer. Met name loonbedrijven die actief zijn in grondverzet en wegenbouw investeren erin. - Foto: Matthijs Verhagen

Trekkerbumper niet verplicht

Dijkema van Cumela benadrukt dat een trekkerbumper niet verplicht is en dat voorlopig ook niet wordt. “Wij krijgen vaak de vraag wanneer de bumpers verplicht worden, maar dat gaat niet gebeuren. Het initiatief komt van ons af, omdat wij vinden dat wij als loonwerksector proactief moeten zijn als het gaat om het stimuleren van veiliger landbouwverkeer. En daar draagt deze bumper zeker aan bij”.

Momenteel werkt Cumela aan een marktonderzoek onder gebruikers van trekkerbumpers. De resultaten van dit onderzoek worden over enkele weken vrijgegeven.

Betere zichtbaarheid

Volgens gebruikers is het allergrootste voordeel van de trekkerbumper de zichtbaarheid van de trekker in de avond en nacht. Tegemoetkomend verkeer kan aan de verlichting en markeringsborden op de bumper meteen zien hoe breed het voertuig is dat op hen afkomt, en past de plaats op de weg en de snelheid daarop aan. Tot nu toe zijn er geen meldingen bekend van auto’s die tegen een trekkerbumper zijn gebotst.

Of registreer je om te kunnen reageren.