Foto: Jan Willem van Vliet MechanisatieNieuws

Cema: behandel trekkers niet als auto’s

Trekkers en andere landbouwmachines zijn geen auto’s en zouden dus niet aan dezelfde wetten en regels moeten voldoen. Dat stelt de koepelorganisatie voor de mechanisatiebranche Cema in een rapport.

Als de EU geen specifiek op trekkers toegesneden wetgeving maakt, komt de toekomst van de Europese industrie volgens Cema in gevaar.

Sinds 2005 wordt de wetgeving voor landbouwmachines toenemend afgeleid van de wetgeving voor auto’s, aldus Cema. Het gevolg: torenhoge productiekosten voor bedrijven als Fendt, New Holland en Claas. De kosten die het voldoen aan wetgeving met zich meebrengen, zijn hoger dan de productiviteitsstijging die bedrijven weten te realiseren. Ze verliezen geld.

Toegang tot onderhoudsinformatie

Cema noemt als voorbeeld een wet die eist dat producenten aan onafhankelijke partijen gestandaardiseerde toegang bieden tot reparatie- en onderhoudsinformatie. Partijen dus die niet per se getraind verkooppersoneel hebben, een breed productenpakket aanbieden, de voorraad op peil houden of na de verkoop topkwaliteit service bieden.

Fors duurder dan onderhoud aan auto’s

Het is volgens Cema in vergelijking met autodealers twee keer zo duur een dealer van trekkers te zijn. Het uitleveren van reserve-onderdelen bij boeren is meer complex en duur dan in de auto-industrie. Het kost veel meer om service aan te bieden. Zo eisen boeren tijdens het spuit- en oogstseizoen dat boeren 24 uur per dag onderhoud en reparatie krijgen.

Ook wijst Cema erop dat de technologie van de nieuwste trekkers veel meer verschilt dan bij auto’s het geval is. Dealers investeren daarom volgens de organisatie veel geld in het trainen van haar werknemers en hun klanten. De EU-wetgeving ondermijnt de dealernetwerken waarmee de machinefabrikanten zaken doen, die toch al met moeite het hoofd boven water houden.

Beheer
WP Admin