Meer loonwerkers willen trekkers kopen - Foto: Matthijs Verhagen MechanisatieNieuws

Meer loonwerkers willen trekkers kopen

Nederlandse loonwerkers willen weer meer investeren in trekkers. In 2016 is ruim een kwart van de loonwerkers van plan om te investeren in nieuwe of gebruikte trekkers, in 2015 was dat 21,5%.

New Holland, John Deere en Fendt zijn, net zoals voorgaande jaren, de belangrijkste tractormerken op de Nederlandse loonwerkbedrijven. Dit blijkt uit de LoonwerkScanner 2016 van AgriDirect, de jaarlijkse telefonische inventarisatie onder Nederlandse loonwerkbedrijven. In de maanden januari tot en met maart 2016 zijn 1.500 loonwerkers benaderd met vragen over hun toekomst- en investeringsplannen.

Investeren in nieuwe trekker het populairst

Het aandeel bedrijven dat investeeert, is in 2016 het hoogste sinds 2012. Toen was het percentage net geen 18%. Investeren in een nieuwe trekker is het meest favoriet: ruim 17% van de loonwerkers kiest in 2016 voor die optie. 5,5% kiest voor investeren in gebruikte trekkers en bijna 3% kiest voor een combinatie van nieuw en gebruikt.

New Holland meest geliefd

New Holland is met bijna 24% het meest genoemd als eerste trekkermerk; wel daalt dat aandeel voor het derde jaar op rij. John Deere en Fendt volgen op korte afstand met respectievelijk 22,3% en 21,9%. Fendt zag het aandeel wel het meest stijgen: in 2012 was dit merk bij bijna 18% het eerste trekkermerk. Case IH en Deutz staan op plaats vier en vijf; ze zijn op respectievelijk 10,3% en 6,5% van de loonbedrijven het eerste merk in 2016.

Beheer
WP Admin