MechanisatieNieuws

Fluisterstille minishovel op stroom

Diemelsee-Flechtdorf (D) – Weidemann komt met de eerste elektrische minishovel op de markt, de eHoftrac 1160. Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als de diesel-evenknie. Alleen is de Perkins vervangen door elektra. Je kunt er maximaal vier uur mee rijden, daarna is het acht uur laden geblazen.

Boerderij kroop graag achter het stuur. Op de (ontbrekende) uitlaat na is de buitenkant exact gelijk aan de diesel. Maar draai je de contactsleutel om, dan géén aanzwellende startmotor of dieselgeronk. Na een paar seconden spanning alleen een luide tik van een ­relais… en de shovel staat stand-by voor elke actie: rijden, heffen, kippen of sturen.

Weidemann koos voor twee elektromotoren: één voor het hydraulische circuit van arm en stuurcilinders, een tweede voor de rijaandrijving. Alle vier de wielen worden traditioneel via een cardan aangedreven, niet met aparte wielmotoren. Een accu van 400 kilo voedt de elektromotoren via een omvormer. Stekker inpluggen en laden maar. Acht uur laden voor twee tot vier uur ‘normaal’ gebruik – werkbaar voor een veehouder. Weidemann ziet dit met de tijd verbeteren door voortgang van de techniek. De snellader kan een optie zijn.

Tegenover de (directe) CO2-uitstoot van nul staat een meerprijs van rond 12 procent: ruim €30.000. Maar dan betaal je geen diesel en smeermiddelen meer. Volgens Weidemann zijn de primaire kosten tijdens de gemiddelde levensduur bij dieselaandrijving bijna twee keer zo hoog als bij elektrisch. De fabrikant verwacht dat Vamil en Mia van toepassing zullen zijn.

Beheer
WP Admin