Boerenblog

2 reacties

‘Nieuwe wetgeving niet leuk, wel begrijpelijk’

Wijzigingen in wetgeving landbouwverkeer maken dat je beter kunt laten zien dat je materiaal in ieder geval technisch in orde is.

Eind december werd de Nederlandse landbouw opgeschrikt door nieuwe wetgeving voor getrokken landbouwvoertuigen. We zijn gewend dat Nederland met wetten en regels voorop loopt, maar op dit gebied loopt Nederland juist behoorlijk achter ten opzichte van de ons omringende landen. In Duitsland en België bijvoorbeeld worden trekkers al jaren gekeurd en hebben ze een eigen kenteken.

Wetgeving in Nederland sterk veroudered

2 jaar terug leek het erop dat ook in Nederland het kenteken verplicht werd. De meeste boeren waren blij dat dit toen niet doorging. Het brengt immers weer de nodige kosten met zich mee. In Nederland is de wetgeving sterk verouderd. De gemiddelde trekker rijdt met gemak 40 kilometer per uur of harder terwijl de wet dit niet toelaat. Ook is het totaalgewicht van trekker met getrokken voertuig de laatste decennia bijna verdubbeld. Op zich niets mis mee zolang alles goed gaat. Pas als het gewicht van het getrokken voertuig de trekker de baas wordt, ervaar je als bestuurder dat je nergens blijft wanneer het misgaat.

Alle nieuwe regels komen tegelijk

Doordat nieuwe wetgeving heel lang op zich heeft laten wachten, komen alle nieuwe regels nu tegelijk en kost het wel heel veel extra om aan alle eisen te voldoen. Met deze nieuwe wetgeving ben je wel minder snel in overtreding. Bij een eenzijdig ongeval zal het misschien weinig verschil maken, maar wanneer er bij een ongeval mensen gewond raken, is het in je voordeel als je kan laten zien dat je materiaal technisch in orde is.

Binnen een aantal jaar moeten vele trekkers en wagens van luchtremmen worden voorzien. Geen leuke maatregel, maar gezien de huidige combinaties van trekker en kipper wel begrijpelijk.

Nieuwe regels grote verrassing

Bij de regels omtrent de breedte van een wagen raak ik de logica echter kwijt. Een wagen mag op banden 3 meter breed zijn, maar de laadbak maximaal 2,55 meter. Met banden van ruim 1,5 meter hoog zou ik denken dat de medeweggebruiker daar toch als eerste mee in aanraking komt bij een ongeval. Wat maakt het dan voor de verkeersveiligheid uit als de bak net zo breed is? Tevens is een onder-rijbeveiliging verplicht. Best een uitdaging om in de stortbak te rijden met zo’n ding.

Voor de meeste boeren kwamen de nieuwe regels als een grote verrassing. Vanuit Brussel was al langer bekend dat dit voor heel de EU zou gaan gelden, maar in Nederland was de verwachting dat er gewacht zou worden op de invoering van het kenteken. Nu dat niet het geval is, zullen we wettelijk moeten zorgen dat alles aan de eisen voldoet.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Of luchtremmen verplicht worden is nog maar de vraag. Een tweeleiding remsysteem betekent niet automatisch dat het luchtremmen moeten zijn. Hoewel dat in de praktijk wel de kant zal zijn die het op gaat.

  • ed12345

    Hier in Belgie is het 2 leiding hydraulisch remsysteem ook toegestaan maar het totaal toegestane gewicht is met met luchtremmen hoger Ook hier is het hoofdzakelijk luchtgeremt Ander voordeel de onderdelen komen veelal uit uit de vrachtwagenwereld daardoor redelijk goedkoop

Of registreer je om te kunnen reageren.