4019 x bekeken 9 reacties

‘Elektrische trekker is meest duurzaam’

De ‘methaantrekker’ kreeg recent aandacht als duurzame belofte. Dat lijkt logisch voor bedrijven met een vergister op het erf. Toch kleven er ook hieraan nadelen, aldus Geertje van Hooijdonk, directeur stichting Natuur & Milieu.

Trekkers en andere landbouwvoertuigen rijden nog vrijwel allemaal op diesel. Dat is problematisch voor het klimaat, maar ook voor de gezondheid van de bestuurder. Landbouwvoertuigen zijn vaak (deels) open en rijden op een langzaam tempo. Hierdoor wordt de bestuurder blootgesteld aan zijn eigen uitstoot. Dieselvoertuigen, vooral oudere, stoten veel fijnstof en stikstof uit en zorgen zo voor een grotere kans op onder andere longziekten, kanker en hart- en vaatziekten.

Elektrisch boeren

Elektrisch rijden is veruit het meest duurzame alternatief voor diesel. Stroom, opgewekt uit duurzame bronnen, stoot geen CO2 of luchtvervuiling uit en raakt nooit op. Hybride modellen hebben in mindere mate dezelfde duurzaamheidsvoordelen als volledig elektrische. Helaas gaat innovatie in landbouwvoertuigen traag vergeleken met de verduurzaming van het wegverkeer. Waar er steeds meer hybride en elektrische auto’s zijn in het straatbeeld, zie je in de agrarische wereld nog nauwelijks voertuigen met een stekker.

‘Er zijn al elektrische trekkers die tot 4 uur op één accu kunnen rijden’

Veel van deze trekkers zitten nog in een demo-stadium. Wel tonen deze modellen de potentie: er zijn al elektrische trekkers die tot 4 uur op één accu kunnen rijden. Die accutechnologie ontwikkelt zich razendsnel: de capaciteit neemt toe en accu’s worden lichter en goedkoper. Voor boerenbedrijven met eigen stroomopwek, bijvoorbeeld zonnepanelen, kan die accu in de toekomst ook mooi dienst doen als stroomopslag.

Voor verdere innovatie en opschaling kunnen we leren van de lessen uit personen-, vracht- en scheepsvervoer. Allereerst kunnen fabrikanten profiteren van de technologische innovatie in die sectoren. Daarnaast is inzet van de overheid nodig: door fiscale stimulans is elektrisch personenvervoer hard gegroeid in Nederland en zijn we nu wereldwijd koploper. Tot slot zijn fabrikanten, overheid, loon- en boerenbedrijven samen aan zet om pilotprojecten te starten: door demo-modellen grootschalig te testen in de praktijk, gaat het innovatietempo vliegen.

New Holland Agriculture presenteerde op de Farm Progress Show de nieuwste ontwikkelingen voor een duurzame toekomst van de landbouw: een op methaan rijdende Concept Tractor. Foto: Mark Pasveer
New Holland Agriculture presenteerde op de Farm Progress Show de nieuwste ontwikkelingen voor een duurzame toekomst van de landbouw: een op methaan rijdende Concept Tractor. Foto: Mark Pasveer

Biobrandstof geen heilige graal

Biobrandstoffen worden ook vaak genoemd als hernieuwbaar alternatief voor diesels. Helaas zijn deze lang niet altijd klimaatvriendelijk. Biodiesel uit landbouwgewassen veroorzaakt zelfs meer klimaatschade dan ‘gewone’ diesel, door klimaateffecten in de productieketen. Biodiesel en -gas uit afval en reststromen zijn wel beter voor het klimaat. Maar helaas is daar weinig van beschikbaar, ook in de toekomst. Deze schaarse hoeveelheid echt duurzame biodiesel is hard nodig voor sectoren waar een accu niet kan volstaan, zoals de lucht- en scheepvaart.

De ‘methaantrekker’ kreeg recent aandacht als duurzame belofte. Dat lijkt logisch voor bedrijven met een vergister op het erf. Toch kleven er ook hieraan nadelen. Co-vergisting van mest met landbouwgewassen pakt slecht uit voor het klimaat. Mono-mestvergisters scoren wel goed. Maakt dit mest dan de brandstof van de toekomst? Wij denken van niet. Inzetten op deze technologie creëert een afhankelijkheid van grootschalige veehouderijbedrijven. Terwijl dat weer andere duurzaamheidsknelpunten met zich meebrengt op het vlak van dierenwelzijn, dierziektes, import van veevoer en doorbroken nutriëntenketens.

‘Onderzoek eerst of elektrisch of hybride al mogelijk is, bijvoorbeeld via een pilot’

De potentie voor landbouwbedrijven om schone energie op te wekken uit zon en wind is vele malen groter dan uit vergisters. De brandstof van de toekomst brandt dus niet, maar is stroom uit zon en wind.

Nabije toekomst

Voor boeren die morgen een nieuw voertuig willen aanschaffen, is elektrisch vaak nog niet beschikbaar. Wat is dan het beste? Onderzoek eerst of elektrisch of hybride al mogelijk is, bijvoorbeeld via een pilot. Lukt dat niet en is uitstellen echt geen optie? Kies dan het meest zuinige en lichte model en ga alleen voor biobrandstof die aantoonbaar uit afval en reststromen komt. En met de rijstijl ‘Het Nieuwe Draaien’ kun je al snel 10% op brandstofverbruik en uitstoot besparen: met een gelijkmatige inzet van vermogen, goed onderhoud en niet onnodig stationair draaien.

Maar het allermooiste voor het klimaat en je gezondheid blijft rijden op je eigen opgewekte zon en wind. Voor het klimaat en de gezondheid moet het innovatietempo in landbouwwerktuigen dan ook rap omhoog, zodat een elektrische trekker op het erf net zo’n gangbaar beeld wordt als een elektrische auto op de oprit.

Laatste reacties

  • el

    De elektrische trekker is maar zeer beperkt inzetbaar. Als je op de prairie 1000 hectare moet klaar leggen en zaaien heb je een probleempje!

  • farmer135

    Ik zie ook nog weinig electrische vrachtwagens

  • Bennie Stevelink

    Het gebruik van een auto is niet te vergelijken met het gebruik van een tractor of vrachtwagen. Een personenauto die gebruikt wordt voor woon-werk verkeer, boodschappen doen, familiebezoek of de sportclub loopt hooguit drie uur per dag. Een tractor kan in het hoogseizoen wel tot 16 uur per dag lopen en ook nog onder volle belasting.

  • mtseshuis

    Kansloos verhaal, zijn we minimaal 10 jaar verder... Alsof elektrisch zoveel duurzamer is dan ons oude vertrouwde zuinige!! dieseltje.. Dat zuinig verliest men steeds meer uit het oog met al die uitstoot poespas!

  • M.harmsen

    heerlijk die negativiteit hier. Zie het als kans. Misschien de trekker zelf uitrusten met zonnepanelen kan ook een oplossing zijn. Goed dat men hier mee bezig is, maar voordat dit norm wordt zijn we denk ik inderdaad wel een paar jaar verder.
    Onder vol vermogen een dag grasmaaien moet natuurlijk wel kunnen...

  • DJ-D

    Luchtwassers uit, silo's open, rooster kleppen weg en alle dieselvoertuigen rijden zo schoon als eentje met ad blue.

    Als er geen wind en zon is kun je niet veel dan. En er is geen lood genoeg voor accu's om die stroom op te slaan.

  • alco1

    Zonne en wind energie is nog beperkt.
    Dus elektriciteit zal nog opgewekt worden door o.a. steenkool.
    Zolang dus bovengenoemde energie bronnen niet 100% zijn, is het dus niet meer als verplaatsing van luchtverontreiniging.

  • PvHam

    Die hybride trekker is er al. Nederlandse innovatie op zijn best!
    Zie www.multitooltrac.com

  • koestal

    Alleen vliegtuigen mogen nog uitlaatgassen produceren ,daarom zijn er zoveel mensen die vliegen , lekker gassen ,straks boven Lelystad ,Overijsel ,Drenthe en Friesland,dat worden de wachtkamers voor Lelystad en Schiphol !

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.