Commentaar

9 reacties

'Afwijzen kentekenplicht is ook kans'

Tegen de mening van de belangenorganisaties LTO en Cumela in, heeft een meerderheid van de Tweede Kamer de kentekenplicht voor trekkers en landbouwvoertuigen weggestemd. Tot ieders verrassing.

Dit is aan de ene kant jammer. Deze kwestie zeurt al zo lang dat iedereen snakt naar een oplossing. Het totaalpakket dat er nu lag, had als grote voordeel dat er schot in zou komen. Het biedt ruimte voor een moderner verkeersbeleid waarin snelle trekkers bijvoorbeeld op rondwegen zouden mogen rijden als snelle verkeersdeelnemers.

Een groot nadeel

Het heeft ook één heel groot nadeel. Honderdduizenden voertuigen zouden onderworpen worden aan een registratieplicht voor alle voertuigen. Ten koste van miljoenen euro's. En dat voor werktuigen die soms maar zelden op de weg komen, en zonder dat er een aantoonbaar te verwachten effect is voor de veiligheid.

Eerst effecten rijbewijs zien

En dat met verkiezingen voor de deur waarin de rol van de overheid als bemoeial zeker een thema zal worden. Dan is het begrijpelijk dat partijen nu op de rem trappen. Ze willen eerst de effecten van het pas ingevoerde rijbewijs zien.

De afwijzing biedt ook een kans voor de wetgever. Toch nog maar eens goed studeren op een systeem dat wél de voordelen heeft van de kentekenplicht (hogere snelheid, toegang tot grotere wegen voor snelle trekkers) maar de nadelen niet (kosten voor een grote groep zonder effect voor veiligheid).

Dit artikel is gewijzigd, in de eerste versie stond ten onrechte dat niet alleen de registratie- maar ook de keuringsplicht voor alle voertuigen zou gelden.

Laatste reacties

  • Marco22

    Dan ben je wel heel erg naief om te denken dat je met zo'n registratie ongelukken kunt voorkomen. Dat de lto voor is geeft wel aan dat deze organisatie wederom niet voor de boeren is maar voor de periferie.
    Je kunt wel op de klompen aan voelen dat gelijk met de kenteken ook de apk en de wegenbelasting komt.

  • farmerbn

    Dhr Oppewal is in dit artikel al wat duidelijker en noemt dat het wegstemmen de boeren tientallen miljoenen euro's gaat opleveren. Dit stond gisteren niet in het artikel. Ook de periodieke keuring werd niet genoemd en nu wel. Maw het is terecht dat de kamer niet heeft doorgezet. Cumela én de LTO zijn verkeerd bezig en boerderij komt pas na het wegstemmen tot zinnen. Tientallen miljoenen euro's en periodieke keuring over het hoofd gezien....

  • landboer

    Helemaal eens met bovenstaande reacties , de Tweede Kamer heeft ook niet veel vertrouwen meer in LTO ...

  • tvdstok

    Helaas is opmerking over APK onjuist. Dit gaat alleen gelden voor trekkers die harder dan 40 km per uur kunnen rijden. Ook nu er geen kenteken komt. Alleen moet het ministerie nu een manier bedenken om die op te sporen.

  • vandenbrand

    leuk , anders was mijn fietske en mijn stepke , daarna aan de beurt. terwijl ik voornamelijk alleen maar in m'n tuintje en m"n zandbakske rijd.

  • Peet1212

    Laat de grote jongens met hun 50km voertuigen maar een kenteken voeren, bij ons in de grensstreek met Duitsland is dat al, en laat de gewone boer met zijn trekkertje met rust.

  • farmerbn

    Vandaag boven de 40 km per uur maar later voor allemaal. Zo gaat het steeds dus nu mag ik dat ook wel hardop zeggen.

  • leo,s vriend

    Marco, nee, apk en wegenbelasting zijn niet aan de orde, dat was duidelijk in het wetsvoorstel vastgelegd.

  • kuiken007

    cumela is teleurgesteld!!!!
    willen dat de boertjes de extra trekkers opruimen door hogere kosten zodat hun loonwerkertjes weer meer arbeid kunnen verrichten!!!
    ................cumela!

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.