Mechanisatie

Achtergrond 9 reactieslaatste update:7 mei 2020

Enquête: de toekomst van elektrische trekkers

In samenwerking met Wageningen universiteit (WUR) onderzoeken we via een enquête welke factoren van belang zijn om een overschakeling op elektrische trekkers mogelijk te maken.

Wat is er nodig om het investeren in emissiearme trekkers te stimuleren? De redactie hoopt dat je even tijd wilt nemen om onze enquête in te vullen. Deelname is anoniem, de resultaten worden gebruikt voor een analyse die wordt gedaan door studenten en medewerkers van de Wageningen Universiteit. Een samenvatting ervan kun je later teruglezen in een artikel in onze vakbladen.

Lees verder onder de foto

Er blijkt al grote vraag te zijn naar elektrische trekkers, zoals bij overheidsinstanties die voordeel zien in de stille en schone motor. Enthousiastelingen zullen moeten wachten; naar verwachting gaat deze elektrische Fendt trekker over één à twee jaar in productie. - Foto: Bob Karsten
Er blijkt al grote vraag te zijn naar elektrische trekkers, zoals bij overheidsinstanties die voordeel zien in de stille en schone motor. Enthousiastelingen zullen moeten wachten; naar verwachting gaat deze elektrische Fendt trekker over één à twee jaar in productie. - Foto: Bob Karsten

Elektrische trekkers

In verschillende edities van onze Misset-vaktitels zoals Boerderij en Trekker is al veel gezegd en geschreven over elektrificatie van het machinepark. Grote fabrikanten als Fendt, John Deere en Steyr hebben de afgelopen jaren al vele concepten en studiemodellen van elektrische trekkers getoond.

Lees verder onder de foto‘s


  • Dit Steyr concept, zoals getoond op de Agritechnica in november 2019, heeft weliswaar nog een diesel of gasmotor als energiebron, maar de hele aandrijflijn is gemaakt met elektrische componenten. Geen transmissies meer, geen olie en geen tandwielbakken. Alles 100% elektrisch. - Foto: Steyr

    Dit Steyr concept, zoals getoond op de Agritechnica in november 2019, heeft weliswaar nog een diesel of gasmotor als energiebron, maar de hele aandrijflijn is gemaakt met elektrische componenten. Geen transmissies meer, geen olie en geen tandwielbakken. Alles 100% elektrisch. - Foto: Steyr

  • Het Zwitserse Rigitrac toonde al diverse keren deze elektrische SKE 50. Ook in Nederland is al vraag naar deze 100% elektriche trekker. De importeur hoopt in 2020 of 2021 de eerste af te mogen leveren. - Foto: Rigitrac

    Het Zwitserse Rigitrac toonde al diverse keren deze elektrische SKE 50. Ook in Nederland is al vraag naar deze 100% elektriche trekker. De importeur hoopt in 2020 of 2021 de eerste af te mogen leveren. - Foto: Rigitrac

  • Een afwijkend concept is dit zogenoemde gridcon-concept van John Deere. De trekker krijgt zijn stroom via een lange verlengkabel. - Foto: John Deere

    Een afwijkend concept is dit zogenoemde gridcon-concept van John Deere. De trekker krijgt zijn stroom via een lange verlengkabel. - Foto: John Deere

  • John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu's onder de motorkap. - Foto: John Deere

    John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu's onder de motorkap. - Foto: John Deere

In 2020 komen de eerste productiemodellen op de markt. De vraag is: welke technische en economische aspecten zijn van belang voor een overschakeling op elektrische trekkers? Informatie vanuit de praktijk is nog niet beschikbaar. Wel is op basis van elektrificatie van voertuigen in andere sectoren een verwachting te schetsen van de mogelijke voor- en nadelen. En daarvoor is deze enquête bedoeld.

Let op: deze enquête is inmiddels afgesloten!

Laatste reacties

  • agratax(1)

    Ik begrijp niet waarom alles en iedereen zich druk maakt over "Elektrische aandrijving" in plaats van "Waterstof". Ik voorzie grote problemen met de fabricage van het ontelbare aantal Accu's voor ons totale gemechaniseerde machine park (trekkers, zelfrijders, vrachtauto's, personenauto's etc.) H2 is eenvoudiger op te slaan en te vervoeren en daar komt bij dat hij ten tijde van elektrische energie productie pieken eenvoudig kan worden gemaakt en opgeslagen in tanks.

  • trekker123

    Dat is nou net een van de punten waar het op vast zit. H2 is verrekte lastig op te slaan!

  • ed12345

    Han waterstof als krachtbron is al lang geleden geprobeerd o.a door de duitsers in ww2 ook is het ooit een werkopject geweest in een USA landbouw universiteit
    dat was gelukt (een oude Farmall H door middel vaneen zonnepanelendak electriteit om waterstof te maken te laten rijden) maar toch niet bruikbaar geacht Het schijnt dat oa veiligheid een struikelblok is Het valt me op dat behalve de computer aanstuuring en controle er weinig ECHT nieuwe dingen worden uitgevonden

  • WGeverink

    Een aantal maanden geleden was er een grote bijeenkomst van klimaat griezels in Madrid. Vanover de hele wereld kwamen de klimaat extremisten er naar toe gevlogen. Zelfs greta was er!! Door media uit de hele wereld werd het evenement tot in de wolken geprezen en de klimaat "goden" geeerd. Rebel Media uit het olie rijke Alberta Canada deed als enige terplekke verslag van de lange rij diesel agregaten die het evenement mogelijk maakten! In China worden boeren weggejaagd van hun land en worden gigantische gaten gegraven voor de winning van grondstoffen voor batterijen. Er worden in China 1170 nieuwe kolen centrales gebouwd om te zorgen voor goedkope electriciteit. Met deze goedkope electriciteit worden de producten gefabriceerd waarmee het westen de wereld gaat redden... Ik zie electrische machines op plekken als ondergrondse mijnen. Electrische auto's worden tegen gewerkt door snel stijgende electriciteits prijzen bij de oplaadplekken. Electrisch heeft zo zijn toepassingen maar om vriendelijk te kunnen zijn voor het milieu en het klimaat moet het met de economie ook kloppen!

  • aadje93

    John Deere toonde een electrisch trekker, maar wel in de fendt kleuren als camouflage 🤔

  • trekker123

    Een ieder weet dat fossiele brandstofvoorraden niet eindeloos zijn en dus linksom of rechtsom wat anders bedacht moet worden. Onze tijd zal het wel duren, maar of dat een reden is maar lekker door te gaan omdat "ze" tegen die tijd wel wat anders hebben uitgevonden, en volgens sommigen al lang hebben uitgevonden, dat is het makkelijkste verhaal. Stroom opwekken zonder fossiele brandstof is enigszins te doen, maar opslaan is het grote probleem en dan is waterstof een mogelijke oplossing. Maar helaas ook niet erg efficiënt en dus per definitie duur, plus technisch erg lastig, en ook daardoor weer duur. Maar niks menselijks is ons vreemd. Zolang het water nog niet tot de lippen staat zijn we nog niet zo veranderingsgezind helaas.

  • WGeverink

    Klimaat extremisten spijkeren je het liefst aan het kruis als je zegt dat nucliair het meest in de buurt komt bij de oplossing die zij zoeken. Een compact paketje dat een enorme hoeveelheid constante en betrouwbare energie produceerd. Dat is veel beter dan Amerikaanse en Canadese bomen opstoken en alle beschikbare grond vol poten met windmolens en zonnepanelen waarvan gehoopt wordt dat ze de energie opleveren die het productie proces heeft gekost. De wereld zwemt in olie en gas waardoor we tijd hebben om fatsoenlijke oplossingen te bedenken. Vooral ook nu steets duidelijker wordt dat het gewoon goed gaat met het klimaat.

  • farmerbn

    Als mijn mobiel moeite heeft om het één dag vol te houden op een batterij , hoeven we nog lang niet naar electrische voertuigen te kijken. Gewoon diesel erin en rijden.

  • HvdZ

    Lekker gekleurd onderzoek weer. De antwoorden zijn alvast gereduceerd tot "ja ik wil" of "ik ben een gierige milieuvervuiler". Nergens wordt het grote belang van het gewicht of de betrouwbaarheid van de trekker genoemd. Halverwege die ene dag dat je eindelijk kan oogsten is de accu leeg of in het voorjaar land klaar maken met een trekker van 10 ton. Maar de praktijk is niet belangrijk ... als het op papier maar klopt.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.