Mechanisatie

Achtergrond 5 reacties

11 tips voor aanschaf van een gebruikte mesttank

Stel dat je een gebruikte mesttank zoekt, waar let je dan op als je een mooi exemplaar hebt gevonden? Boerderij geeft 11 tips die je zelf al kan checken.

Stel dat je besloten hebt om een gebruikte mesttank te kopen. Vanaf zo’n € 7.000 zijn er al best mogelijkheden. Maar als je vervolgens na één mestseizoen alle slijtdelen moet vervangen, dan pakt de koop alsnog duur uit. Dus: waar kan je dan als koper écht op letten, om de waarde van de gebruikte mesttank juist in te schatten? De pomp, natuurlijk. Maar check ook de banden, het onderstel, de remmen en slijtdelen.

Lees verder hieronder de 11 tips voor aanschaf gebruikte mesttank.

Staat van het onderstel.

Een gebruikte machine kopen, blijft een gok. Toch kun je rekening houden met bepaalde extra kosten. Boerderij belde rond en vroeg in de werkplaats van D. Kuipers Mechanisatie in het Friese Witmarsum en Greonterp, waar veel mesttanks met een inhoud van 9 tot 12 kuub worden verhandeld, om tips. “Het gevoel moet kloppen, dat is belangrijkste,” vertelt Dominicus Kuipers over zijn ervaring bij het inkopen op een veiling, of bij het op waarde schatten van een inruilmachine. “En ik kijk altijd gelijk hoe de banden eronder staan. Dat zegt veel over de staat van het onderstel.”

Vacuüm is veilig

Het meest cruciale onderdeel van de mesttank is de pomp, en juist daarvan is de staat vanaf de buitenkant niet te bepalen. In de regel geldt: een tweedehands vacuümpomp brengt minder risico met zich mee dan een gebruikte worm- of lobbenpomp. De vacuümpomp is namelijk minder kwetsbaar omdat er geen steen doorheen vliegt.

Heb je de kans om hem open te maken, voel dan of de wanden glad (egaal rond) zijn. Je zou hier geen ribbels mogen voelen. Gaat-ie toch kapot, reken dan voor een revisie door een landbouwmechanisatiebedrijf op € 1.500 tot € 2.000.

Tweedehands is de vacuümpomp een veiligere keus dan een verdringer

Andere optie, als mogelijk: uithonen en nieuwe schoepen: € 500. Dat is relatief goedkoop, ten opzichte van een verdringerpomp, die bestaat uit meer componenten, en (dure) gevulkaniseerde blokken. Doe je daarmee een miskoop, dan kost revisie zomaar € 6.000 tot € 8.000. Dus: los van de discussie welk type pomp beter is, tweedehands is de vacuümpomp een veiligere keus dan een verdringer. Een vacuümpomp die jaarlijks ná het mestseizoen wordt doorgespoeld met een diesel-oliemengsel zou dik tien jaar dienst kunnen doen. Zoek dus naar een typeplaatje op de pomp, want misschien is die als eens vervangen en dus niet zo oud als de tank zelf. Probeer eventueel een afspraak te maken over de pomp, bijvoorbeeld een jaar garantie. Lees hieronder de 11 tips, van het op het oog beoordelen van een gebruikte mesttank.

Tip 1: Banden

Check altijd de banden. Het slijtbeeld daarvan zegt namelijk veel over de staat van het onderstel. Als de binnenkant fors meer is weggesleten dan de buitenkant, dan hangt het veerpakket waarschijnlijk door. Als dat veerpakket een jaar doorhangt, is dat al terug te zien in de bandenslijtage. Hou dan rekening met extra kosten voor revisie van het onderstel, anders blijven banden snel slijten. Dat een achterste wiel méér slijt dan de voorste is normaal, omdat daar een zware bemester hangt. - Foto's: Bob Karsten
Check altijd de banden. Het slijtbeeld daarvan zegt namelijk veel over de staat van het onderstel. Als de binnenkant fors meer is weggesleten dan de buitenkant, dan hangt het veerpakket waarschijnlijk door. Als dat veerpakket een jaar doorhangt, is dat al terug te zien in de bandenslijtage. Hou dan rekening met extra kosten voor revisie van het onderstel, anders blijven banden snel slijten. Dat een achterste wiel méér slijt dan de voorste is normaal, omdat daar een zware bemester hangt. - Foto's: Bob Karsten

Tip 2: Pomp

De pomp blijft een gok, omdat de staat vanaf de buitenkant niet te zien is. Check sowieso of er een typeplaatje op de pomp te vinden is; wellicht is die eens vernieuwd en is deze dus niet zo oud als de tank zelf. Een vacuümpomp zou bij goed onderhoud dik 10 jaar dienst moeten kunnen doen. Heb je de kans om hem open te maken; voel dan of de wanden glad (egaal rond) zijn. Gaat een vacuümpomp toch kapot, reken dan voor een revisie door een mechanisatiebedrijf op € 1.500 tot € 2.000.
De pomp blijft een gok, omdat de staat vanaf de buitenkant niet te zien is. Check sowieso of er een typeplaatje op de pomp te vinden is; wellicht is die eens vernieuwd en is deze dus niet zo oud als de tank zelf. Een vacuümpomp zou bij goed onderhoud dik 10 jaar dienst moeten kunnen doen. Heb je de kans om hem open te maken; voel dan of de wanden glad (egaal rond) zijn. Gaat een vacuümpomp toch kapot, reken dan voor een revisie door een mechanisatiebedrijf op € 1.500 tot € 2.000.

Tip 3: Remmen

De remmen moeten in orde zijn, want de trekker gaat met flink wat tonnen de weg op. In het ideale geval maak je de remmen open, om de staat van de remvoering te checken. Meestal gaat dat niet, bij aankoop. Wat wel kan, is de remcilinder even bekijken, achter het wiel. Die mag in ieder geval niet zijn vastgeroest.
De remmen moeten in orde zijn, want de trekker gaat met flink wat tonnen de weg op. In het ideale geval maak je de remmen open, om de staat van de remvoering te checken. Meestal gaat dat niet, bij aankoop. Wat wel kan, is de remcilinder even bekijken, achter het wiel. Die mag in ieder geval niet zijn vastgeroest.

Tip 4: Onderstel

Check de slijtdelen in het onderstel: stuurkogels, wiellagers, bussen en pennen. Er ontstaat langzaam ruimte, met als gevolg dat de mesttank gaat ‘slingeren’ op de weg. Opkrikken en voelen of het wiel beweegt is de meest zekere manier. Anders: voel aan de stuurstang, of je daar ruimte kunt ontdekken. Hou rekening met een factuur van € 1.500 tot € 2.000, voor het zonodig vervangen van stuurkogels, lagers en bronzen bussen van een tandemasser.
Check de slijtdelen in het onderstel: stuurkogels, wiellagers, bussen en pennen. Er ontstaat langzaam ruimte, met als gevolg dat de mesttank gaat ‘slingeren’ op de weg. Opkrikken en voelen of het wiel beweegt is de meest zekere manier. Anders: voel aan de stuurstang, of je daar ruimte kunt ontdekken. Hou rekening met een factuur van € 1.500 tot € 2.000, voor het zonodig vervangen van stuurkogels, lagers en bronzen bussen van een tandemasser.

Tip 5: Vering

Ruimte in de bussen van een hydraulisch geveerd onderstel is niet zo’n probleem. Bladveren? Check dan even of alle veerbladen nog heel zijn; die kunnen breken op den duur. Bladverenpakket vervangen kost, sterk afhankelijk van uitvoering, geschat zo’n € 1.000 inclusief montage.
Ruimte in de bussen van een hydraulisch geveerd onderstel is niet zo’n probleem. Bladveren? Check dan even of alle veerbladen nog heel zijn; die kunnen breken op den duur. Bladverenpakket vervangen kost, sterk afhankelijk van uitvoering, geschat zo’n € 1.000 inclusief montage.

Tip 6: Hefinrichting

Rommel even met de hefinrichting. Til hem op. Die draagt zomaar een anderhalve tot zelfs tweeënhalve ton zware bemester. Voel daarom of er ruimte is ontstaan op de hefinrichting, wat duidt op slijtage van de pennen. Onthoud bij het voelen, dat bij er een nieuwe tank helemaal geen ruimte is. Trek de pennen er eens uit. Is er slijtage zichtbaar? Vervang die dan. Dat zijn de kosten niet. Als de pen er vervormd uitziet, wordt het gevaarlijk.
Rommel even met de hefinrichting. Til hem op. Die draagt zomaar een anderhalve tot zelfs tweeënhalve ton zware bemester. Voel daarom of er ruimte is ontstaan op de hefinrichting, wat duidt op slijtage van de pennen. Onthoud bij het voelen, dat bij er een nieuwe tank helemaal geen ruimte is. Trek de pennen er eens uit. Is er slijtage zichtbaar? Vervang die dan. Dat zijn de kosten niet. Als de pen er vervormd uitziet, wordt het gevaarlijk.

Tip 7: Slangen/bedrading

Elektronica? Is een gok. Een slecht uitziende computer kan het prima doen; terwijl als nieuw uitziende elektronica wel storingen kan hebben. Hetzelfde geldt voor de bedieningskast; een gok. Check wel de (hydrauliek-)slangen op slijtplekken. Als die vernieuwd moeten worden kost dat namelijk toch zomaar € 1.000.
Elektronica? Is een gok. Een slecht uitziende computer kan het prima doen; terwijl als nieuw uitziende elektronica wel storingen kan hebben. Hetzelfde geldt voor de bedieningskast; een gok. Check wel de (hydrauliek-)slangen op slijtplekken. Als die vernieuwd moeten worden kost dat namelijk toch zomaar € 1.000.

Tip 8: Overdrukklep

De staat van de overdrukklep bepaalt, naast de pomp, deels de zuigcapaciteit bij een vacuümpomp. Omdat de vorige gebruiker waarschijnlijk niet doorheeft dat de laadtijd héél langzaam toeneemt, wordt-ie als goed bestempeld. Haal hem open om te zien of de rubberen afdichting nog intact is, en geen scheuren heeft. Immers, iedere scheur betekent valse lucht en dus een mindere capaciteit. Onthoud dat er vaak 2 overdrukkleppen zijn; ook een bovenop. Controle kan alleen door deze open te halen.
De staat van de overdrukklep bepaalt, naast de pomp, deels de zuigcapaciteit bij een vacuümpomp. Omdat de vorige gebruiker waarschijnlijk niet doorheeft dat de laadtijd héél langzaam toeneemt, wordt-ie als goed bestempeld. Haal hem open om te zien of de rubberen afdichting nog intact is, en geen scheuren heeft. Immers, iedere scheur betekent valse lucht en dus een mindere capaciteit. Onthoud dat er vaak 2 overdrukkleppen zijn; ook een bovenop. Controle kan alleen door deze open te halen.

Tip 9: Zuigarm

Check het draaimechanisme van de zuigarm. Vooral bij oudere tanks is de zuigarm slechts aan 1 kant opgehangen, waardoor er ruimte zal ontstaan. Simpel te checken: als de onderkant vies is van de mest, dan is deze lek. Moeilijk te zien als de verkoper de hogedrukspuit erlangs heeft gehaald. Wat ook kan, aIs de zuigarm is uitgevouwen, voelen door er tegen te duwen. Als er ruimte is, betekent dit waarschijnlijk een lek. Zo’n groot lagerblok vervangen kost zomaar € 1.000.
Check het draaimechanisme van de zuigarm. Vooral bij oudere tanks is de zuigarm slechts aan 1 kant opgehangen, waardoor er ruimte zal ontstaan. Simpel te checken: als de onderkant vies is van de mest, dan is deze lek. Moeilijk te zien als de verkoper de hogedrukspuit erlangs heeft gehaald. Wat ook kan, aIs de zuigarm is uitgevouwen, voelen door er tegen te duwen. Als er ruimte is, betekent dit waarschijnlijk een lek. Zo’n groot lagerblok vervangen kost zomaar € 1.000.

Tip 10: Turbovuller

Een eventuele turbovuller vraagt om veel onderhoud. Check onder de turbovuller, of die vies is. Lekt-ie mest? Dan is de afdichting lek, en wordt dit vaak voor een paar honderd euro gerepareerd. Lekt-ie olie? Dan lekt de turbovuller olie langs het asje van de hydromotor. Hou dan rekening met een factuur van € 800 om het lek te stoppen. Staat de tank netjes schoon gespoten te koop? Enige manier om dan te checken of hier een lek zit, is om de turbovuller los te maken (vaak vier bouten) en te voelen op speling.
Een eventuele turbovuller vraagt om veel onderhoud. Check onder de turbovuller, of die vies is. Lekt-ie mest? Dan is de afdichting lek, en wordt dit vaak voor een paar honderd euro gerepareerd. Lekt-ie olie? Dan lekt de turbovuller olie langs het asje van de hydromotor. Hou dan rekening met een factuur van € 800 om het lek te stoppen. Staat de tank netjes schoon gespoten te koop? Enige manier om dan te checken of hier een lek zit, is om de turbovuller los te maken (vaak vier bouten) en te voelen op speling.

Tip 11: Cilinders

Check de hefcilinders, op lekkage en roest. Als de vorige eigenaar niet de gehele slag heeft gebruikt, dan is de kans op roest dáár groot. Als de hoogte van de aanspanning anders is, dan is de kans aanwezig dat je díe laatste centimeters wél gebruikt. Door roest zal de afdichting van de cilinder sneuvelen. Die kost € 5 tot € 8, exclusief montage. Tip: schuur met een schuurpapier de roest eraf en vet de zuigerstang in, om dit te voorkomen. Let op: dit geldt ook voor een hydraulisch geveerd onderstel.
Check de hefcilinders, op lekkage en roest. Als de vorige eigenaar niet de gehele slag heeft gebruikt, dan is de kans op roest dáár groot. Als de hoogte van de aanspanning anders is, dan is de kans aanwezig dat je díe laatste centimeters wél gebruikt. Door roest zal de afdichting van de cilinder sneuvelen. Die kost € 5 tot € 8, exclusief montage. Tip: schuur met een schuurpapier de roest eraf en vet de zuigerstang in, om dit te voorkomen. Let op: dit geldt ook voor een hydraulisch geveerd onderstel.

Een tweedehandse mesttank nodig? Op Traktorpool.nl staan er 900 te koop, waarvan een kleine 200 in Nederland staan.

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    goed stuk lekker uitgebreid

  • Ewullink

    Tip 12 : bel de loonwerker

  • Attie

    Tip 12a : hou voldoende op de (bank) rekening

  • varken23

    zijn er nog tips de betrekking hebben op de tank?? lijkt me niet onbelangrijk.

  • gerald1975

    Ff afwachten wat de regels verder doen na 2021 als je alle mais op GPS moet zaaien... En dus ook bemesten... Ik zou nog ff wachten......

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.